پلاتوهنر

گفتگو با امیرحسین مهمان‌دوست:

تمایز «سکوت جهان» در حذف نور و دیالوگ است 

به گزارش پلاتو هنر، امیرحسین مهمان‌دوست، بازیگر، کارگردان سینما و تلویزیون از سال 1388 بازیگری را در تئاتر از نمایش‌های مذهبی آغاز کرده‌است و به مرور از سال 1396 با فصل دوم سریال نمایش خانگی «آسپرین» وارد دنیای تصویر شد اما متاسفانه این سریال به پخش نرسید.

این بازیگر سریال تلویزیونی «سلام آقای مدیر» و فیلم‌های کوتاه متعددی نظیر «تخلیه» به کارگردانی امین فلاح‌زاده و فیلم سینمایی «شب داخلی دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند را در کارنامه هنری خود دارد.

مهمان‌دوست در حین بازیگری، تحصیلات خود را در زمینه کارگردانی شروع کرد تا سال 1399 که اولین فیلم کوتاه خود را با عنوان «سومین شخص غاصب» ساخت و تا بهار 1400 مراحل فنی‌اش انجام شد و به پخش رسید. فیلم‌های کوتاه «وارث» و «گربه ماهی» در ژانر کمدی فانتزی سال گذشته ساخته شد که در جشنواره بین‌المللی تهران، جشنواره فیلم فجر و جشن حافظ حضور  داشت.

اکنون فیلم کوتاه «سکوت جهان» آخرین ساخته امیرحسین مهمان‌دوست به مرحله تدوین رسیده‌‌است.

درباره داستان و ایده فیلم کوتاه «سکوت جهان» با امیرحسین مهمان‌دوست نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

«سکوت جهان» در ستایش عشق، امید و زندگی است

مهمان‌دوست درباره «سکوت جهان» توضیح داد: «سکوت جهان» ترکیبی از دغدغه‌های روز کشورمان و دغدغه‌های شخصی من است. اگر بخواهم این فیلم را در یک جمله خلاصه کنم، این است که ما در جهان در پی هر چیزی برویم، به پوچی می رسیم به جز عشق، «سکوت جهان» در ستایش عشق، امید و زندگی است.

او ادامه داد: البته که یک سری دغدغه مربوط به محیط زیست نیز در این فیلم کوتاه پردازش می‌شود اما بیشتر دغدغه‌های روز جامعه، نسل جوان و مشکلاتی که به جدایی و طلاق زوج‌ها ختم می‌شود، نشان می‌دهد. امیدوارم که توانسته باشیم این موارد را به خوبی به تصویر بکشیم.

این کارگردان با اشاره به داستان این فیلم کوتاه توضیح داد: «سکوت جهان» زن و شوهری را با نام‌های جهان و شیدا روایت می‌کند که در شرف طلاق هستند. این جدایی در یک سرزمین دیگری با یک روز خاص مصادف می‌شود که این مناسبت، طلاق این زوج را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سکوت جهان

مهمان‌دوست عنوان کرد: ایده «سکوت جهان» از سال 1397 با یک اتفاق شخصی با من همراه شد. چرا که می‌دیدم آدم‌ها با ندانستن آداب حرف زدن و گاهی سکوت نکردن، مشکلات پوچ را به بحران‌های بزرگ‌تر تبدیل می‌کنند. ما آدم‌ها گاهی اگر سکوت کردن را یاد بگیریم، متوجه می‌شویم که مشکلات راحت‌تر قابل حل هستند.

او ادامه داد: خرداد ماه نوشتن این داستان را آغاز کردم. به بار نشستن این فیلم کوتاه و جمع کردن این گروه درجه‌یک کنار هم سخت و اما درخشان بود. فیلم‌نامه ایده خوبی داشت، تمام تلاشم را کردم که در ساخت فیلم هم هیچ چیزی برایش کم نگذارم. در ادامه مسیر هم سعی می‌کنم این فیلم به جشنواره راه پیدا کند.

فضاسازی «سکوت جهان» ظرفیت اکران در قالب یک اثر سینمایی را دارد

این هنرمند درباره چالش‌های این فیلم کوتاه گفت: در پروسه فیلمبرداری عموما مشکلاتی وجود دارد اما چیزی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم، فیلمسازی هنری سخت و گران است اما چون داستان این فیلم در جهان دیگری روایت می‌شود، برای خلق این جهان، دشواری کار را ما برای ما دوچندان کرد. در کنار هزینه فیلمسازی باید برای خلق جهانی دیگر نیز هزینه پرداخت می‌کردیم.

مهمان‌دوست تصریح کرد: فضاسازی «سکوت جهان» در قالب فیلم کوتاه می‌گنجد اما اطمینان دارم مخاطب با یک اثر تمام سینمایی طرف است. «سکوت جهان» را از نظر جهان‌سازی می‌توان در قالب یک اثر سینمایی اکران کرد.

این کارگردان درباره انگیزه و پیامش به مخاطب در بستر «سکوت جهان» تاکید کرد: عشق و امید تنها فاکتورهایی بودند که در ساخت این فیلم کوتاه به آن توجه داشتم. امید به زندگی برای نسل ما رنگ باخته است. شاید لازم است به مسائل امیدوارانه نگاه کنیم. شیدای قصه ما نماینده قشر امیدوار و جهان نماینده قشر عاشق قصه ما است.

او افزود: عشق با خودش تندی، شور، شعف، هیجان و تصمیم‌های لحظه‌ای و آنی می‌آورد اما آدم امیدوار پیوسته به دنبال راه‌حل است که بتواند مشکلات را حل کند. اکنون تقابل این دو گروه در قالب فیلم کوتاه «سکوت جهان» لحظات بکری را خلق کرده‌است.

«سکوت جهان» چطور از سایر فیلم‌های کوتاه متمایز می‌شود؟

امیرحسین مهمان‌دوست مطرح کرد: «سکوت جهان» از سایر فیلم‌های خودم و سایر فیلم‌های هم قالب خود در سینمای کوتاه از لحاظ تصویربرداری، طراحی صحنه و فیلمنامه متفاوت شده‌است چراکه 85 درصد این فیلم در سکوت به نگارش درآمده است.

او تصریح کرد: دیالوگ و نور از مولفه‌های اصلی یک فیلم هستند. زمانی‌که این دو فاکتور اصلی را از فیلم بگیرید، نقطه متمایزی ایجاد می‌شود. سکوت با نورپردازی متفاوت این فیلم را از سایر فیلم‌های دیگر متمایز می‌کند. در قدم بعدی هم که باید مخاطب نظر بدهد که ما یک فیلم روان دلچسب ساخته‌ایم و یا یک فیلم حوصله سر بر.

سکوت جهان

تمایز برای ساخت فیلم کوتاه منسجم و قوی ضرورت دارد

این هنرمند درباره چالش‌های ساخت فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند توضیح داد: چالش‌های فیلم کوتاه به مراتب متفاوت است. در ابتدا اعتماد عوامل به کسی که قصد دارد فیلم کوتاه بسازد، چالش‌برانگیز است. هزینه فیلم بلند توسط بودجه تامین می‌شود اما بودجه فیلم کوتاه محدود است به خاطر همین هم چالش‌ها، محدودیت‌ها بیشتر می‌شود. اگر هم از طرف ارگان و نهادی بودجه‌اش تامین شود، به طبع باید داستان و سوژه آن فیلم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از حالت شخصی‌سازی خارج می‌شود.

او افزود: از دیدگاه من تفاوت ساخت فیلم کوتاه و بلند تنها در تعداد روزهای فیلمبرداری است اما سختی‌هایش به مراتب بیشتر است.

امیرحسین مهمان‌دوست در پایان اظهار کرد: رقابت‌ها بر سر فیلم‌های کوتاه به یکدیگر آن‌قدر نزدیک است که هر فیلم کوتاهی قابلیت و فرصت دیده شدن را پیدا نمی‌کند. فیلم‌های کوتاه تا حدی منسجم و قوی شده‌اند که باید شما نقطه متمایزی داشته باشید تا دیده شوید و باید برای این متمایز بودن هزینه پرداخت کنید.

میسا مولوی، مرجان اتفاقیان، عقیل بهرامی، سجیه آشوری بازیگران فیلم کوتاه «سکوت جهان» هستند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

از تعامل با مهران احمدی تا یک اختلاف سنی چالش‌برانگیز

https://didhonar.ir/?p=55226