پلاتوهنر

حنیف شهپرراد در گفتگو با پلاتو هنر؛

تماشای زندگی محمد قاضی در یک فیلم‌ مستند

حنیف شهپرراد کارگردان فیلم‌ مستند «محمد قاضی به روایت گوستاو دوره» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این مستند توضیح داد: این فیلم در ادامه پرتره‌های مفاخر ادبی ایران و در مجموعه «چونان سرو» ساخته شده است.

او ادامه داد: پس از ساخت مستندهایی درباره محمد معین، محمد قزوینی و منوچهر انور، شخصیت محمد قاضی نویسنده و مترجم توسط تهیه کننده و مشاور مجموعه به من پیشنهاد شد تا مستندی درباره ایشان بسازیم.

شهپرراد درباره ایده محوری این مستند بیان کرد: ایده محوری این فیلم، اجرای بخش‌هایی از زندگی محمد قاضی داخل چاپ‌های «دن‌کیشوت» گوستاو دوره از هنرمندان قرن نوزدهم است. اشتراک «قاضی» و «دوره» نیز معرفی دن کیشوت به هنرمندانه ترین حالت به مخاطبان است.

او مطرح کرد: این فیلم با استفاده از برش‌هایی از زندگینامه خودنوشت محمد قاضی و بخش هایی از ترجمه کتاب «دن‌ کیشوت» روایت می‌شود.

شهپرراد درباره تولید این مستند گفت: تولید این مستند در دی ماه ۱۴۰۱ در مشهد، تهران و مهاباد صورت گرفت و از اساتید عرصه ترجمه مانند عبدالله کوثر در آن‌ کمک گرفته شده است.

او درباره اوضاع کنونی سینمای مستند کشور بیان کرد: وضع نظارت و ممیزی و برآوردهای مستند هیچ یک روند عادی ندارند و به همین دلیل گاهی به شدت به این حرفه صدمه می زنند و نیازمند توجه بیشتری هستند.

حنیف شهپرراد در پایان گفت: در حال حاضر مشغول پژوهش چند پرتره از شخصیت های تاریخی دیگر هستم.

عوامل مستند «محمدقاضی به روایت گوستاو دوره» عبارتند از پژوهش و کارگردان: حنیف شهپرراد، گفتار متن: وحید نفر، فیلمبردار: علی زاهدی، تدوین: روح الله رضایی، با حضور: عبدالله کوثری، علی خزاعی فر، خلیل فتاح قاضی، صلاح الدین خدیو، مشاور فیلم: مصطفی رزاق‌ کریمی و تهیه کننده: محمد سعید وزیری.

 

بیشتر بخوانید:

«اندوه جنگل» همراه جنگلبانی‌ست که عمرش را در این راه صرف کرده است

«ارجنا» و توجه به پوشش گیاهی و احیای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

تلاش‌های یک مادر برای رسیدن به کودکش در «بچه دزد»

https://didhonar.ir/?p=38720