پلاتوهنر

تاثیر بلیت‌های نیم‌بها و شناورسازی بر گیشه سینما

به گزارش پلاتو هنر، چند هفته ای از آغاز طرح دوشنبه های نیم بها و شناور کردن قیمت بلیت سینماها در روزهای تعطیل می گذرد. در این گزارش قصد داریم به تاثیرات این تصمیم بر فضای گیشه بپردازیم.

قریب به یک ماه قبل بود که محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با پلاتو هنر درباره شناور بودن قیمت بلیت سینماها توضیح داد: بنابر درخواست مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی آقای روح الله سهرابی، قرار بر این شد که علاوه بر سه شنبه، دوشنبه‌ها نیز بلیت‌های سینما به صورت نیم بها عرضه شود. به این ترتیب در کنار دوشنبه و سه شنبه که بلیت‌ها نیم بها خواهند بود، در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه بلیت‌ها مانند قبل و باتوجه به درجه سینما به قیمت‌های ۴۵ و ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

محمدرضا صابری در پایان بیان کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه و متناسب با موقعیت جغرافیایی سینما و تصمیم و تشخیص مدیرسینما مبنی بر ساعت اوج و شلوغی، قیمت بلیت‌ها تغییر پیدا می‌کنند و سینماهای درجه یک ۴۵ هزار تومان، ممتاز ۶۰ هزار تومان و مدرن ۸۰ هزار تومان خواهند بود. در همین روزها و پیش از ساعت اوج و شلوغی هم قیمت‌ها مانند روزهای معمولی خواهد بود.

طرحی که باعث شد در نخستین دوشنبه نیم‌بها، ۷۸ هزار و ۱۰۰ نفر در ۲ هزار و ۵۲۸ سانس به سینما بروند و گیشه رقم ۲ میلیارد و ۴۶۳ میلیون تومانی را رقم زد. رقمی قابل توجه که نشان می دهد مسائل اقتصادی با تعداد مخاطب سینما ارتباط مستقیم دارد و برای بخش قابل توجهی از جامعه بلیت های 60 یا 80 هزار تومانی رقم زیادی به حساب می آید تا جایی که مخاطبان با بلیت نیم بها در روز وسط هفته غیر تعطیل چنین استقبال چشمگیری انجام می دهند.

با بررسی آمار دوشنبه‌های سه ماه اخیر متوجه می‌شویم که در دوشنبه‌های پائیزی، ۶۶۸ هزار نفر به سینما رفتند که میانگین آن، چیزی در حدود ۵۱ هزار و ۴۰۰ مخاطب می‌شود. براین اساس نخستین دوشنبه نیم‌بها، ۵۲ درصد بیشتر نسبت به میانگین دوشنبه‌های سه‌ماه اخیر، مخاطب داشته است که البته این آمار، یک آمار نسبی است که باید برای رسیدن به یک عدد ایستا و قابل‌اتکا، باید چند هفته دیگری را نیز منتظر ماند.

البته اضافه شدن دوشنبه‌ها به روزهای نیم‌بهای سینما، بیم آن را می‌برد که فروش سه‌شنبه‌ها را تضعیف کند اما با بررسی آمار بلیت‌های پیش‌فروش برای سه‌شنبه، این نگرانی، حداقل برای هفته های نخست اجرایی شدن این طرح مرتفع شده چرا که سینماها تا به این ساعت برای سه‌شنبه، به‌اندازه هفته‌های قبل خود بلیت فروخته‌اند.

مقیاس سنجش بعدی قیمت‌گذاری شناور جدید، به دو روز انتهایی هفته مربوط می‌شود تا ببینیم مخاطب، چه واکنشی به بلیت‌های ۶۰ و ۸۰ هزار تومانی سانس‌های ۱۶ عصر به بعد پنجشنبه و جمعه از خود نشان می‌دهد.

با توجه به آمار بالا باید اذعان کرد شناورسازی قیمت بلیت، یکی از درست‌ترین تصمیم‌هایی ست که طی سالیان اخیر در حوزه اکران و سینما اتخاذ شد. طرحی که باید از سال‌ها پیش در سینمای ایران پیاده‌سازی می‌شد تا امروز به یک خرده‌فرهنگ سینمایی در میان همه طرف‌ها تبدیل شود. طرحی که ضمن نشانه گرفتن عدالت و نزدیک شدن بیشتر به استانداردهای الگو در اکران‌های جهانی است. اقتصاد سینما یکی از موضوعات مهمی است که اصلی‌ترین اضلاع آن را سینماداران، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و مخاطبان سینما تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر سازمان سینمایی با همفکری اصناف مربوطه برای تشویق بیشتر مردم به تماشای آثار روی اکران، تصمیم بر نیم‌بها کردن یکی از روزهای هفته گرفت که با استقبال مخاطبان روبرو شد. روزهای نیم بها در ابتدا روزهای شنبه در نظر گرفته شد و بعد با بررسی روزهای میانی هفته که فروش سینما با رکود نسبی مواجه می‌شد، سه‌شنبه‌ها به عنوان روزهای نیم بهای سینما تعیین شد.

طبق آمار سمفا، معمولا «فروش» روزهای منتهی به آخر هفته نسبت به کل هفته بیشتر بوده و تعداد «مخاطبان» سینما نیز در روزهای نیم‌بها بیشتر است. در تصمیم جدید که اتخاذ شد، تداوم نیم بها بودن دوشنبه‌ها مشروط بر این است که روی فروش سه‌شنبه‌های نیم بها تاثیر نگذارد، در واقع یکی از مهم‌ترین اهداف آزمایشی بودن این طرح همین است. در همین راستا برخی از صاحب نظران معتقدند که برای رونق بیشتر بازار فروش سینما و خروج از روزهای رکورد احتمالی در روزهای دیگر، ربع بها بودن سایر روزها نیز می تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

به هر حال، سینما با حضور مخاطب است که سینماست و طبیعتا هر طرحی که بتواند مخاطب را به سینما بیاورد رونق سینما را حفظ خواهد کرد؛ باید تلاش کرد علاقه تماشای فیلم در محیط سینما میان مردم حفظ شده و سرانه اکران و فروش افزایش یابد. انتظار می‌رود با دو روز شدن روزهای نیم‌بها در سینمای ایران این امکان برای مردم با بضاعت‌های مالی مختلف فراهم شود که به تماشای آثار در حال اکران بروند و در کنار آن مشاغل مختلف وابسته به سینما نیز به بقای خود ادامه دهند.

در پایان شایان ذکر است که اگرچه به اعتقاد نگارنده، نیم بها شدن دوشنبه ها، تاثیر مثبتی بر مخاطب سینما داشته اما به طور کلی شرایط اقتصادی کشور و فشارهای موجود باعث شده که برای بخش قابل توجهی از جامعه، حضور در سینما و تماشای فیلم بر پرده نقره ای یا امکان پذیر نباشد یا در اولویت آن ها قرار نگیرد به زبان ساده هروقت حال و روز جامعه خوب و رو به بهبودی بوده، سینما نیز روزهای با شکوهی را تجربه کرده و هروقت که جامعه به دلایل گوناگون از جمله مسائل اقتصادی حال خوبی نداشته، بازار سینما نیز کساد گشته است.

 

عکس گزارش از اصغر خمسه است.

 

محمدرضا عادی زاده

 

بیشتر بخوانید:

بررسی تاثیر بلیت‌های شناور سینما بر گیشه و مخاطبان

 

https://didhonar.ir/?p=41054