پلاتوهنر

قدرت‌الله عاقلی در گفتگو با پلاتو هنر:

بیگانگی انسان معاصر با خودش سوژه آثار من است

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی قدرت‌الله عاقلی به نام «بازمانده از عجایب الخلایق» تا چهارشنبه ۲۰ دی ماه در گالری نگاه در معرض تماشا قرار دارد.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر تصریح کرد: این نمایشگاه در حقیقت چکیده‌ای از دو مجموعه قبلی من است به نام «عجایب‌الخلایق» که سال 95 در گالری ساربان به نمایش درآمد و نمایشگاه «بیگانگی» که سال گذشته در گالری اعتماد برپا بود. به نوعی موضوعاتی که هنوز در آن دو مجموعه ذهن من را درگیر کرده بودند، بروز پیدا کردند و این مجموعه تشکیل شد.

او درباره نگاهی که به انسان در آثارش دارد، توضیح داد: درحقیقت محوریت کل آثار من از سال 90 تاکنون انسان معاصر است. درگیری انسان معاصر با حیات و بقا و زیست در زندگی امروز و عصر حاضر و کنش‌ها و واکنش‌هایی که انسان با آن‌ها درگیر است همواره برای من مهم و قابل توجه بوده است. شاید موضوع اصلی این آثار بیگانگی انسان از خود یا به نوعی خودویرانگری و دور شدن از ذات انسانی باشد که مهم ترین موضوعاتی هستند که ذهن من را درگیر کرده اند.

قدرت الله عاقلی

این هنرمند درباره نمادین بودن آثارش گفت: تمام آثار من به صورت سمبلیک ساخته شده‌اند. همه آثار من متاثر از ادبیات، اسطوره، شعر و دنیای امروز و اخبار رسانه ها هستند. سعی می کنم جمع‌بندی این موضوعات را با فرم و بیان واحدی و المان‌های آشنایی برای مخاطبان ارائه کنم.

او افزود: مجسمه مانند رباعی در ادبیات می‌ماند یعنی در کوتاه‌ترین و جمع‌و‌جورترین شرایط باید بیانی را ارئه کرد که هم کلیت اثر ارزش زیبایی شناختی خود را از دست ندهد و هم مفهوم را القا کند.

قدرت الله عاقلی عاقلی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع را ادامه می‌‎دهد یا خیر، گفت: این نمایشگاه به نوعی جدا شدن از دو مجموعه پیشین و این کانسپت است.

این هنرمند در پایان تصریح کرد: هنرهای تجسمی در دنیا مانند سینما یا موسیقی خیلی سلبریتی‌محور نیست. هنرهای تجسمی فردی است یعنی بیشتر از اینکه هنرمند آثار هنرهای تجسمی را برای دیگران خلق کند، بیشتر برای بیان درونیان خودش این کار را انجام می دهد. به همین دلیل یک مقدار پروسه سختی است و باید کار کرد و تداوم داشته باشد تا آثار دیده شوند. هنرمند با اثرش نوعی ارتباط عاطفی دارد تا درونیات خودش را از طریق این رسانه بیان کند.

گالری نگاه در نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 64 واقع شده است.

قدرت الله عاقلی

https://didhonar.ir/?p=39228