پلاتوهنر

پیشنهاد هفته/ بخش دوم

فیلم‌های کوتاه و دیدنی جهان

به گزارش پلاتو هنر، فیلم‌های کوتاه با استفاده از عناصر ویژه لباس، صحنه، فیلمبرداری، فیلمنامه و موسیقی متفاوت می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان تمام ایده‌های کارگردان را به تصویر بکشد و موضوع قابل بحثی را به مخاطب ارائه کند.

فیلم کوتاه ایرانی «لنز» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین تبت، فیلم کوتاه کانادایی «فقط من و تو» به کارگردانی ساندریس برودر دسروسرس، انیمیشن کوتاه «بیلبی» به نویسندگی و کارگردانی لیرون توپاز، پیر پریفل و جف سانس، فیلم‌های کوتاه موفقی هستند که در ادامه در ژانر کوتاه به معرفی و جزییات آن‌ها می‌پردازیم.

فیلم کوتاه انیمیشن «Bilby»

انیمیشن کوتاه «بیلبی» به نویسندگی و کارگردانی لیرون توپاز، پیر پریفل و جف سانس روایت‌گر فداکاری یک موش برای نجات جان پرنده‌ای کوچک است.

داستان «بیلبی» درباره‌ی موشی است که بر سر دو راهی به‌دست‌آوردن غذا و کمک به پرنده‌ای کوچک قرار می‌گیرد. او دفاع از پرنده را انتخاب می‌کند و در این راه جان خودش را به‌خطر می‌اندازد. اهمیت کمک به دیگران و نتیجه‌ی ازخودگذشتگی، مواردی است که این انیمیشن برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد و در ذهن مخاطب این سوال را ایجاد می‌کند که اگر به جای شخصیت موش بود، آیا به پرنده کوچک کمک می‌کرد و یا جان خود را نجات می‌داد.

انیمیشن کوتاه «بیلبی» برای آموزش به کودکان به شدت توصیه می‌شود و به واسطه آن والدین می‌توانند سوال‌هایی نظیر نجات جان پرنده برای بیلبی با وجود سختی‌هایی که برای به دست آوردن غذا انجام داد، چه نتیجه‌ای داشت؟ و آیا حاضری از خواسته‌ی خودت برای کمک به دیگران بگذری؟ را از کودک خود بپرسند و درمورد این موارد با آن‌ها صحبت کنند.

فیلم کوتاه «بیلبی» محصول آمریکا 2018 با زبان صامت در ژانر اکشن، خانوادگی، کمدی و ماجراجویی است. امتیاز IMDb این فیلم کوتاه 7.3/10 است.

موسیقی عنصر تقویت‌کننده‌ای است که در انتقال پیام داستان این انیمیشن روی مخاطب تاثیر می‌گذارد.

مدت پخش این انیمیشن کوتاه 8 دقیقه است.

دی بردلی باکر، دیوید پی‌اسمیت ستارگان این انیمیشن هستند.

فیلم‌های کوتاه، «بیلبی»
فیلم کوتاه «بیلبی»

فیلم کوتاه «Just Me and You»

فیلم کوتاه «فقط من و تو» داستان دختری 8 ساله به نام اوا و پدرش را روایت می‌کند که در یک کامیون بزرگ ۱۸ چرخ در حال انجام یک سفر جاده‌ای مونترال مکزیک هستند که اوا در این سفر با ماجراهایی رو به رو می‌شود.

«فقط من و تو» محصول کانادا و مکزیک 2019 با زبان فرانسوی در ژانر درام است. امتیاز IMDb این فیلم کوتاه 7.9/10 است.

مدت پخش این فیلم کوتاه 20 دقیقه است.

کارگردان «فقط من و تو» ساندریس برودر دسروسرس است.

دلیا بینزری، فلورین پلتا، لوسیا کوکورا ستارگان فیلم کوتاه «فقط من و تو» هستند.

«فقط من و تو» در جشنواره‌های برلین 2019 و screen awards کانادایی 2020 و جشنواره‌های گوناگون دیگر برگزیده شده‌است.

فیلم کوتاه «فقط من و تو»
فیلم کوتاه «فقط من و تو»

فیلم کوتاه «لنز»

فیلم کوتاه «لنز» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین تبت داستان مردی است که می‌خواهد دست به خودکشی بزند اما دوربین‌ها و وجود یک لنز سرنوشت او را عوض می‌کنند…چه می‌شود اگر همه تصویرها همچون یک دوربین مداربسته با هم ظاهر شوند.

امیرحسین تبت با فیلم کوتاه «لنز» فرم و ایده جدیدی را به سینما ارائه می‌دهد.

«لنز» محصول ایران 2020 با زبان صامت در ژانر رازآلود است. مدت پخش این فیلم کوتاه 7 دقیقه است.

فیلمبردار: عارف نامور، نورپرداز: آرش خرمی، تدوین و میکس صدا: غلامرضا ساغرچیان، اصلاح رنگ و نور: شروین ساغرچیان، طراحی صحنه و گریم: مهدیه نیری دیگر عوامل این فیلم کوتاه هستند.

رحیم شباهنگ تنها بازیگر فیلم کوتاه «لنز» است.

این فیلم کوتاه در سی‌وهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت. جایزه بزرگ جشنواره گیمپو کره جنوبی، جایزه نگاه خلاقانه هشتمین دوره جشنواره چانچئون کره، جایزه بهترین فیلم کوتاه ۱۳ امین دوره جشنواره youth arts انگلستان، جایزه بهترین تدوین جشنواره cińestudent آمریکا، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره سینما سفر هند از افتخارات این فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره‌های مختلف است.

فیلم کوتاه «لنز»
فیلم کوتاه «لنز»

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های کوتاه جهان که باید دید/ پیشنهاد هفته، بخش 1

https://didhonar.ir/?p=60121