پلاتوهنر

لیلی عاج در گفتگو با پلاتو هنر مطرح کرد؛

برقراری عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان سایر شهرها در جشنواره منطقه‌ای

لیلی عاج عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا در گفتگو با پلاتو هنر درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: کیفیت آثار در این جشنواره نیز مانند بسیاری از جشنواره‌ها متشکل از تعدادی فیلم‌ متوسط، خوب، خیلی خوب و البته آثاری که ضعف‎ داشتند و از انتخاب و رقابت بازماندند، بود.

وی ادامه داد: به دلیل منطقه‌ای بودن این جشنواره، فضاهای بومی بسیار پررنگ بود. این اتفاق در مستندها بیشتر دیده می‌شد که این موضوع برای خود من جالب توجه بود. در بحث کیفیت آثار نیز به جرأت می‌توانم بگویم که کیفیت آثار مستند بسیار بالاتر بود که این انتخاب را برای ما سخت می‌کرد.

عاج درباره تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کوتاه و سینمای کشور مطرح کرد: این اتفاق مانند دومینو است و کیفیت جشنواره‌های منطقه‎ای حتما بر کیفیت جشنواره فیلم کوتاه تهران تاثیر خواهد گذاشت. درباره تاثیر بر فضای کلی سینما نمی‌توانم چیزی بگویم. زیرا سینما به فاکتورهای متعددی مانند سیاست، اقتصاد و… گره خورده است و پرداختن به چنین موضوعی پیچیدگی خاص خود را دارد که مطالعه و پژوهش‌های تخصصی می‌طلبد.

این نویسنده و کارگردان افزود: این جشنواره فرصت  ارزشمندی است تا آثار فیلمسازان سایر شهرها  دیده شود. حقیقت مطلب این است که رقابت در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بسیار دشوار است. یعنی ممکن است شما فیلم قابل اعتنایی هم ساخته باشید اما در یک رقابت تنگاتنگ فرصت دیده شدن پیدا نکنید. از طرفی بسیاری از فیلمسازان مستعدی که در شهرستان فیلم تولید می‎کنند از امکانات کمتری به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات فنی برخوردار هستند. درواقع جشنواره منطقه‏‌ای به نوعی عدالت فرهنگی برقرار می‌کند و اساسا این توجه به فیلمسازان مستعد سایر شهرهای کشور باید همیشگی باشد. همه می‎دانیم فیلمسازان فیلم کوتاه تا چه اندازه مشتاق به نمایش درآمدن و دیده شدن فیلم‎هایشان هستند و جشنواره منطقه‎ای می‎تواند راهی برای به ثمر نشستن هنر و تلاش فیلمسازان سایر شهرهای کشور باشد.

لیلی عاج در پایان درباره نحوه انتخاب آثار گفت: در بحث انتخاب آثار، گفتگوهای خوبی بین اعضای هیات داوران شکل می‌‏گرفت و سنجش کیفیت یک اثر نسبت سایر آثار ارسالی مورد توجه بود. به هرحال ما تعدادی فیلم داشتیم که آن‎ها را با یک‌دیگر می‌سنجیدیم و بهترین‎ها را انتخاب می‌کردیم. مساله ژانر و بومی گرایی هم مورد توجه بود اما به شخصه برای خود من قصه‎گویی و بیان ایده‎ها با اتکا به گرامر سینما اهمیت داشت.

شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا ۳  تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.

https://didhonar.ir/?p=29487