پلاتوهنر

سروش البخشی نائینی:

با هوش مصنوعی به سراغ بازسازی فضای کرانه باختری رفتم

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من» با عنوان بین‌المللی «Palestine in my eyes» به کارگردانی سروش البخشی نائینی، در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فلیم کوتاه تهران در بخش هوش مصنوعی به نمایش درآمد.

«فلسطین در چشم‌های من» اولین فیلم هایپر رئال ساخته شده با هوش مصنوعی در ایران است که در آن شاهد حفظ و تداوم شخصیت و محیط هستیم و به استناد برخی منابع خبری و درگاه‌های بین‌المللی، این فیلم اولین ساخته هوش مصنوعی با ویژگی‌های ذکر شده در جهان است.

برای تولید عکس از «Midjourney» و «ChatGPT4»، برای متحرک‌سازی از «Runway AI» و برای صدا و تولید موسیقی نیز از ظرفیت «UDIO» بهره برده که کارایی همگی در بستر هوش مصنوعی است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «دانشمند فلسطینی فعال در حوزه هوش مصنوعی، حقیقت جنگ را از فرزند نابینای خود با ساخت یک دستگاه واقعیت مجازی پنهان می‌کند.»

به بهانه حضور این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، با سروش البخشی نائینی، کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

«فلسطین در چشم‌های من»؛ اولین فیلم رئال ایران را با هوش مصنوعی

سروش البخشی نائینی درباره این فیلم گفت: فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من»، اولین فیلم تولید صددرصدی ایران به صورت رئال در بخش هوش مصنوعی محسوب می‌شود. در حقیقت هوش مصنوعی این بستر را در اختیار من قرار داد که به سراغ فلسطین و منطقه کرانه باختری بروم تا بتوانم این فضا را بازسازی کنم. از طرفی دیگر هم به خاطر اینکه کرانه باختری منطقه حساس جنگی در فلسطین محسوب می‌شود، امکان تصویربرداری رئال وجود نداشت و هزینه‌ قابل توجهی برای فیلمبرداری احتیاج داشت.

این کارگردان ادامه داد: اتفاقات و روایت منطقه‌ی کرانه باختری بسیاری دراماتیک است. در این منطقه روزانه کشتار غیرمستقیم اتفاق می‌افتد و مردم هر روز می‌میرند و زنده می‌شوند. من هم درباره این منطقه به مدت طولانی تحقیق کردم و دوست داشتم روایتی متفاوت از آنچه از فلسطین دیده و شنیده‌ام، به صورت غیرمستقیم به تصویر بکشم. فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من» روایت یک داستان واقعی با مقداری خیال است.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

سروش البخشی نائینی درباره چالش‌های این فیلم کوتاه تصریح کرد: خریداری اکانت‌های هوش مصنوعی برای ساخت این فیلم کوتاه بسیار برای من چالش‌برانگیز بود. فارغ از بحث تامین مالی، برای ساخت بسیاری از صحنه‌های تولیدشده به خاطر بسته‌شدن اکانت مجبور به تکرار صحنه‌ها بودیم. از طرفی طول پلان هوش مصنوعی بیشتر از 10 ثانیه امکان‌پذیر نیست و برای ساخت این فیلم کوتاه 14 دقیقه‌ای 63000 فریم و 33 هزار ثانیه متحرک‌سازی تولید کردیم.

سروش البخشی نائینی در پایان گفت:  امروزه هوش مصنوعی در ایران به کمک فیلمسازی آمده است اما با وجود اجتناب‌پذیری هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. من هم برای ساخت فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من» به خاطر حساسیت منطقه جنگی و تعدد لوکیشن‌ها به صورت کامل از هوش مصنوعی بهره گرفتم.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

عوامل فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من» عبارت‌اند از تهیه‌کننده و کارگردان: سروش البخشی نائینی، نویسنده: سروش البخشی نائینی و سیاوش البخشی نائینی، مشاور فرهنگی فیلمنامه: حانیه قاسمیان، تولید عکس: سیاوش البخشی نائینی و فرشاد سالمی کوهستانی، تولید شده در بستر: Midjourney و ChatGPT4، متحرک سازی و لیپسینک: سروش البخشی نائینی، سیاوش البخشی نائینی، شقایق تنگستانی، Runway AI: تولید شده در بستر، تدوین: سیاوش کردجان، صداگذار: محدثه تیموری، دستیاران تولید عکس: محمد کفیلی، حدیث شفیعی، فردین زمانی، شایان جعفری، فاطیما رحمانی و امیرحسین حاج محمدحسنی نژاد.

دستیاران متحرک سازی و لیپسینک: ودیان زویداوی، مهدی مساعده، سهیل ابراهیمیون و امیر شاهان پورحکمت، دستیار تدوین: شقایق تنگستانی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، افتر افکت: حوریه رجایی، دوبله: محمد شعبانی، بازآفرینی صدای شخصیت‌ها: رضا رضایی، طراح کاور موسیقی: سیاوش البخشی نائینی، تولید شده در بستر: UDIO، موسیقی استفاده شده در فیلم: زنده یاد فَیروز قطعه «زهره المدائن»، شعر و دکلمه: زنده یاد محمود درویش، شعر «در رثای ادوارد سعید»، پشتیبان فنی: فاطمه عزیزی، مترجم عربی و انگلیسی: حانیه قاسمیان و با تشکر از هانیه کمری، طراح پوستر: سیاوش البخشی نائینی، طراحی لوگو، تایپوگرافی و تیتراژ: جواد مزلقانی، تیزر: حسین‌رضا بیانوندی، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات: محمد کفیلی و تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران.

بیشتر بخوانید:

 

 

https://didhonar.ir/?p=71143