با موسیقی «در حصار شب» به «درون آینه» نفوذ کنید/ آوایی که بوی چهارفصل می‌دهد

به گزارش پلاتو هنر، موسیقی می‌تواند برای شما بیانگر خاطرات باشدو ذهنتان را به مشرق زمین می‌برد، به چهار فصل هستی، به راز آفرینش. در ادامه 3 آلبوم موسیقی در اختیارتان قرار می‌گیرد و از شما دعوت می‌شوند رازهای آفرینش را به گوش جان بسپارید.

«باد» روایت‌گر چهار فصل هستی

آلبوم موسیقی «باد» مجموعه سیزده قطعه همنوازی سه‌تار و تنبک به نوازندگی ابوسعید مرضایی و فربد یداللهی است. قطعات آلبوم بر اساس ایده چهارفصل به صورت متوالی ساخته شده‌اند. آهنگسازی و نوازندگی با توجه به حس و حالی که برای هر آهنگ در نظر گرفته شده، انجام شده است.

چهار قطعه اول با نام «زمستان در راه است»، «سوز»، «باد» و «برف و باد» نشانگر فصل زمستان هستند. «بوی مهر»، «نسیم پاییز» و «برگ و باد» بیانگر پاییز هستند. «هرم»، «رایحه» و «گردباد» بوی تابستان می‌دهند و «هوای بیداری»، «نسیم دیلمان» و «باد بهار» آوای فصل بهار را سر می‌دهند.

محتوای این اثر مانند چهار بخش کردن سیزده قطعه در قالب چهار فصل طبیعت ناشی از احساس رسیدن به مقصد است. «باد» معلوم نیست به چه سمت و سویی‌ می‌رود. این «باد» انگار به مقصد رسیده است.

آلبوم «باد» سومین اثر ابوسعید مرضایی پس از آلبوم‌های «خاک»، «آب» و «آتش» توسط شرکت سپیدار منتشر شده است.

در همین راستا شنونده 3 قطعه از این آلبوم باشید:

«باد بهار»

«برگ و باد»

«زمستان در راه است…»

 

 

 

آلبوم موسیقی «باد»
آلبوم موسیقی «باد»

آلبوم موسیقی «آتش»

با این آلبوم، چهارگانه‌ی ابوسعید مرضایی کامل می‌شود، در این آلبوم منظومه‌ای کاملاً موسیقایی و سرشار از شاعرانگی که با نگاه به چهار عنصر اصلی طبیعت (خاک، آب، باد و آتش) ساخته و اجرا شده است.

حافظه موسیقی معاصر ایران، از این نوع نگاه و برخورد، نمونه‌های زیادی را ارائه نکرده است. سایه‌ی سنگین تغزل از یک سو و استیلای عرفان از سوی دیگر و البته هر دو با تکیه بر ادب منظوم در حوزه زبان کلاسیک فارسی با همه غنایی که همراه آورده‌اند، سپهر پرواز و تخیل هنرمند ایرانی را نیز بسی محدود کرده‌اند.

تا جایی که از بازنمایی ناب‌ترین احساسات انسانی مربوط به طبیعت و زندگی و… بازمانده‌ایم و در قرن خورشیدی گذشته، برای جبران مافات، ناگزیر، دست به دامن فرهنگ‌های غیر موروثی شده‌ایم. البته آن کنش و این واکنش، مربوط به حیطه‌ی شهرنشینی و حوزه‌ی سلطه‌‌ی ادب کلاسیک است. موسیقی‌های بومی نواحی ایران، چه باکلام و چه بی‌کلام، در این موارد دست بازتری داشته‌اند و تصویر انسان و طبیعت و احساسات آدمی را با همان امکانات اندکشان، بسیار واقعی، صميمی و در یک کلام انسانی‌تر از شهرنشینان ارائه داده‌اند.

در ادامه شنونده قطعه «آتش و شب» از این آلبوم موسیقی باشید:

«آتش و شب»

آلبوم موسیقی «آتش»
آلبوم «آتش»

آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان»

آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» اثری از همایون شجریان و تهمورس پورناظری تلفیقی از آواز سنتی و موسیقی که به فضای غربی نزدیک شده،به تازگی منتشر است و شامل 8 قطعه می‌شود. همایون شجریان در این آلبوم به عنوان خواننده حضور دارد.

قطعات «درون آینه»، «دل به دل»، «کولی» و «شتک» با سازهای ایرانی، تک‌نوازی سه تار یا دونوازی، فضایی سنتی تر دارند اما قطعاتی مثل «همه هیچم»، «چونی بی من» و «در حصار شب»، گرچه همچنان در فضای موسیقی ایران قرار دارند اما بیشتر به فضای موسیقی غربی نزدیک شده‌اند.

پدرو استاچه، جان ویکفیلد، جیمی جانسون، رامون استینارو، مهمت آکتای، سهراب پورناظری و شجاعت حسین خان تعدادی از نوازندگان برجسته‌ای هستند که در این آلبوم نوازندگی کرده‌اند.

ترانه‌سرایان این آلبوم سیمین بهبهانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین منزوی، مولانا و هومن ذکایی هستند.

در ادامه قطعه‌ی «درون آینه و «در حصار شب» را بشنوید:

«درون آینه»

 

آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان»
«نه فرشته‌ام نه شیطان»

«در حصار شب»

آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان»
«نه فرشته‌ام نه شیطان»

بیشتر بخوانید:

شنونده هنر مشرق زمین باشید/ جدیدترین آثار موسیقی کلاسیک

 

https://didhonar.ir/?p=78054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 11 =