پلاتوهنر

با انواع هنرهای جدید آشنا شوید

به گزارش پلاتو هنر، منتقدان هنری ظهور هنرهای جدید را بین سال های 1960 تا 1970 می‌دانند. هنرهای جدید در ذات خود نوعی ساختارشکنی در تولید کار دارد که شاید همین موضوع باعث شده است نسل جوان از آن استقبال کنند.

در ادامه این گزارش نظام‌الدین امامی‌فر از هنرمندان باسابقه و مدرس این حوزه طی یادداشتی به گونه‌شناسی هنرهای جدید پرداخته است.

نت آرت

هنر شبکه (net art)

هنر شبکه یا نت آرت نوعی هنر گریزان و گاه آنارشیک است که از اینترنت به عنوان ماده اصلی خود استفاده می‌کند و به حضور و تاثیر خود در اینترنت بستگی دارد.

آثار هنری هنر شبکه اغلب از داده های سایر مطاالب اینترنتی و سایت ها استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا پویایی و گذرا بودن متمایزی داشته باشند.

sound art

هنر صدا (sound art)

یکی از گونه های هنر جدید هنر صدا یا sound art است. هنر صدا با جنبش های هنری دیگر تفاوت هایی دارد. به زمان، مکان و گروه خاصی تعلق ندارد و تا سال ها پس از شکل‌گیری اولین آثارش بدون نام بوده است. برخلاف موسیقی که مدت زمان مشخص و ثابتی دارد یک اثر صوتی زمان تعریف شده ای ندارد و هرزمان که شخص آن را بشنود شروع، وسط و پایانی را ازدست نداده است.

امروزه بسیاری از هنرمندان از ابزارهای گوناگون صداهای جدید را تولید می کنند و آن صدا را در نمایشگاه‌ها به اجرا درمی‌آورند.

light art

هنر نور (light art)

هنر نور نوعی هنر بصری است که در آن نور رسانه اصلی است.

light art هنری است که در آن یک مجسمه نور تولید می کند یا از نور برای ایجاد یک مجسمه با دستکاری نور و سایه استفاده می شود. منبع نور به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود.

shadow art

 

هنر سایه (shadow art)

shadow art گونه ای از هنر light art است و به عنوان هنر سایه زیرگروه هنرهای انعکاسی و نورآرایی محسوب می شود.

مجسمه سازی دیجیتال

هنر مجسمه دیجیتال

مجسمه دیجیتال رابطه بین هنر و فناوری محیطی مانند رایانه است. مجسمه‌سازی دیجیتال برای معماری، جواهرات، محصولات صنعتی، اسباب بازی، هوافضا، مجسمه سازی، مبلمان و هرکسی که نیاز به ایجاد اشکال پیچیده دارد، ایده آل است.

هنر سه بعدی

هنر سه بعدی

در نقاشی‌های سه‌بعدی به صورت هوشمندانه از تکنیک‌های خطای دید برای خلق یک اثر متفاوت استفاده می شود.

هنر پیچ و مهره

هنر پیچ و مهره 

هنر پیچ و مهره  تلفیقی از پیچ و مهره های فلزی است که با نگاه خلاقانه و با استفاده از گرما به آثار هنری شده اند.

در این فایل می توانید با انواع دیگر هنرهای جدید آشنا شوید

https://didhonar.ir/?p=35678