پلاتوهنر

بازیگرانی که در فجر 42 نقش شخصیت‌های واقعی را بازی می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، یکی از سوژه های مهم فیلم ها، داستان زندگی شخصیت‌های معروف است و در سینمای ایران هم تاکنون شخصیت‌های گوناگونی بر پرده سینما به نمایش گذاشته شده اند. در جشنواره فجر 42 نیز فیلم هایی حضور دارند که به زندگی و یا برشی از زندگی یکی از شخصیت های معروف و مهم می پردازد و باید دید که هر کدام از این فیلم ها تا چه اندازه توانسته اند که کار خود را به خوبی انجام دهند.

در فیلم های «پرویز خان»، «مجنون»، «آسمان غرب»، «معجزه پروین»، «احمد» و «صبح اعدام»؛ به زندگی چهار فرمانده جنگ، دو چهره سیاسی، یک ورزشکار و یک شاعر پرداخته شده است.

در ادامه به معرفی و مروری بر این فیلم ها می پردازیم.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی و حضور سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری

«پرویز خان» اولین تجربه کارگردانی علی ثقفی است. فیلمی درباره یکی از مربیان بزرگ فوتبال که تصمیماتش همواره برای فوتبال دوستان و البته بازیکنان این ورزش حیرت‌انگیز بوده است، فوتبال دوستان دهه ۴۰ و ۵۰ پرویز دهداری را به خوبی به یاد دارند، مربی‌ای که یک الگوی ورزشی و اخلاقی به شمار می‌آید و همیشه اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست. عطا پناهی که پیش از این چند مستند ورزشی ساخته است به عنوان تهیه کننده حضور دارد و تولید شده در سازمان اوج است.

پرویز دهداری بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال است. او از مهاجمان بزرگ تیم شاهین و نخستین سرمربی تیم پرسپولیس بود. دهداری به جهت تأکیدی که بر اصول اخلاقی داشت در میان اهالی ورزش به معلم اخلاق مشهور بود. دهداری سال ۷۱ بعد از طی کردن دوره‌ای بیماری درگذشت.

سعید پورصمیمی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در این فیلم در نقش پرویز دهداری حضور دارد.

رونمایی از تصویر سجاد بابایی در نقش شهید زین‌الدین

فیلم «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی عباس نادران با بازی سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین

مهدی شامحمدی کارگردان مستندهایی چون «عملیات غیرممکن»، «فصل هرس»، «خانه‌ای برای تو» و.. پا به عرصه سینمای داستانی گذاشته و اولین فیلم بلند خود را به سرانجام رسانده است. «مجنون» فیلمی است که او با همراهی عباس نادران در مقام تهیه‌کننده در آبادان جلوی دوربین برد. «مجنون» احتمالا مهمترین فیلم سازمان «اوج» در ویترین فجر امسال است.

سازمان اوج در این فیلم سراغ شهید مهدی زین‌الدین رفته است و «مجنون» مقطعی از زندگی این شهید و حضورش در عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. نقش مهدی زین الدین را سجاد بابایی بازی می‌کند، بازیگری که سال گذشته به دلیل حضورش در «استاد» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد شد.

مهدی زین‌الدین از فرماندهان نامدار دوران دفاع مقدس است که نقش مهمی در خنثی کردن حرکت‌های انحرافی و ضدانقلابی گروهک‌های تروریستی داشته و در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب را برعهده داشت.

سجاد بابایی بازیگر تئاتر که آثاری چون سریال «خسوف»، فیلم «استاد»، «تومان»، «مرد بازنده» و… را در کارنامه خود دارد و سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «استاد» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد، در این فیلم نقش شهید مهدی زین الدین را بازی می کند.

فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد با بازی میلاد کی مرام در نقش شهید شیرودی و امیرحسین آرمان در نقش شهید ادبیان

محمد عسگری کارگردان و حبیب‌ والی‌نژاد تهیه‌کننده «آسمان غرب» هستند. این فیلم توسط سازمان سینمایی سوره با همکای فارابی تولید شده است.«آسمان غرب» با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

شهید علی‌اکبر شیرودی از چهره‌های مطرح دوران جنگ است که تعداد بالایی مأموریت هوایی و پرواز جنگی داشته است. شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود در سال ۶۰ در منطقه بازی دراز پس از انهدام چند تانک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

میلاد کی‌مرام در این فیلم نقش شهید علی‌ اکبر شیرودی را ایفا کرده است.

همچنین امیرحسین آرمان نیز در این فیلم در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین رفته‌ است.

فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی با بازی مسعود شریف  در نقش طیب حاج رضایی و ارسطو خوش رزم در نقش اسماعیل رضایی

بهروز افخمی بعد از گذشت ۹ سال از ساخت آخرین فیلم خود بار دیگر سراغ فیلمسازی آمده و «صبح اعدام» را بر اساس قصه‌ای در دهه ۴۰ تولید کرده است. این فیلم بازیگران شناخته شده‌ای ندارد و به گفته مدیران سازمان سینمایی سوره جزو کم‌خرج‌ترین آثار تولید شده است. در «صبح اعدام» ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

شهرت طیب حاج رضایی به خاطر تحول و تغییری است که در مسیر زندگی داشته و به همین جهت به او لقب «حر انقلاب» دادند. او مورد توجه محمدرضا پهلوی بود و یک طپانچه از شاه هدیه گرفت اما اوایل سال ۴۲ مسیرش را تغییر داد. طیب در میدان تره بار مشغول به کار بود و در وقایع ۱۵ خرداد همراه با تظاهرات مردمی و تعطیل کردن میدان بارفروش‌ها نقش مؤثری در تظاهرات ایفا کرد. او سه روز بعد از ۱۵ خرداد دستگیر و درنهایت اعدام شد.

اسماعیل رضایی نیز از مبارزین انقلابی بود و در کنار روحانیون فعالیت داشت. اسماعیل رضایی از عوامل اصلی پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) بود. او پس از ۱۵ خرداد ۴۲ همراه با طیب حاج رضایی اعدام شد.

مسعود شریف تاکنون نقش بلند جدی در سینما نداشته و با «صبح اعدام» به ایفای نقش طیب حاج رضایی پرداخته است.

ارسطو خوش رزم نیز که بازی در سریال «یک مشت پر عقاب» و « خانه امن» ازجمله کارهای او به حساب می آید در فیلم «صبح اعدام» نقش اسماعیل رضایی را بازی میکند.

فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد با بازی تینو صالحی در نقش شهید احمد کاظمی

امیرعباس ربیعی که این روزها فیلم سینمایی «ضد» را روی پرده دارد، حالا با «احمد» به جشنواره فیلم فجر آمده است، فیلمی درباره زلزله بم. ربیعی در این اثر سعی کرده است گوشه‌ای از فعالیت‌های شهید احمد کاظمی در سامان دادن به شهر بم پس از زلزله را به نمایش بگذارد. این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را روایت می‌کند. «احمد» محصول دیگری از سازمان سینمایی سوره است که البته موسسه تصویر شهر هم در ساخت آن سهیم بوده است.

احمد کاظمی در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۸ نجف در سپاه بود و در عملیات‌های زیادی حضور داشت. فرماندهی قرارگاه حمزه و فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین از دیگر فعالیت‌های کاظمی است. احمد کاظمی در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه به شهادت رسید. او با وقوع زلزله بم در سال۸۲ با آماده‌سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات زلزله‌زدگان بم بسیج کرد، به طوری که هر ۱۳ دقیقه یک هواپیما و یک هلیکوپتر پرواز می‌کرد و در مجموع ۳۰ هزار مجروح با این ناوگان جابه جا شدند.

تینو صالحی که تجربه حضور در پروژه هایی چون «روز صفر»، «چپ راست»، «نهنگ آبی» و «دل» را داشته است، به ایفای نقش شهید احمد کاظمی پرداخته است.

مارال بنی‌ آدم در نقش پروین اعتصامی

فیلم «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و با بازی مارال بنی آدم  در نقش پروین اعتصامی

این فیلم داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این فیلم سینمایی علاوه بر مارال بنی‌آدم در نقش پروین، هنرمندانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی‌نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف صیادی، حسام نواب‌صفوی، ملیکا شریفی‌نیا، محمد شعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی‌نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهرداد بانکی و عباس علی محمدی حضور دارند.

رخشنده اعتصامی متخلص به پروین از شاعران زن مطرح ایرانی است. او تحث تأثیر پدرش اعتصام الملک که از نویسندگان و مترجمان به نام اواخر دوره قاجار بود بزرگ شد و اولین شعرش را در هفت سالگی گفت. دیوان اشعار پروین نزدیک بر ۲۵۰۰ بیت است و توجه به مضامین اخلاقی در اشعار او از ویژگی‌های آثارش است.

مارال بنی آدم که با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی وارد سینما شد و در شبکه نمایش خانگی هم ایفاگر چند نقش از جمله سریال «همگناه» بود، سال گذشته نیز با فیلم «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت جایزه شد. بنی آدم در این فیلم نیز ایفاگر نقش پروین اعتصامی است.

 

بیشتر بخوانید:

درباره فیلم‌های حاضر در سودای سیمرغ جشنواره «فجر ۴۲»

 

https://didhonar.ir/?p=40793