پلاتوهنر

این هفته در گالری‌‌های تهران چه خبر است؟

به گزارش پلاتو هنر، با شروع یک هفته دیگر طبق روال مروری خواهیم داشت بر نمایشگاه‌‌هایی که میزبان آثار هنرمندان هستند.

جمعه 4 خرداد چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

نمایشگاه گروهی «‌راه‌ها و ریشه‌ها»

نمایشگاه گروهی «راه‌ها و ریشه‌ها» از 4 خرداد در گالری ایوان به نشانی تهران، الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ افتتاح شد و تا 18 خرداد ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:

«خانه جایی نیست که در آن زندگی میکنیم،
جایی است که به آن تعلق داریم.
پدیده‌های اجتماعی همچون گذر از سنت، انزوا و فردگرایی جمعی، تبعیض، فقر و شکاف طبقاتی، درگیری‌ها و امواج پیاپی مهاجرت، حس تعلقمان را به مفهومی به نام «وطن» کاسته است.

درگیری مهاجران یا ازوطن‌رانده‌شدگان از یک‌سو با مفهومِ خانه و هویت‌یابی در سرزمینی نو و همزمانی آن با ازدست‌دادن تعلقات اجتماعی و گروهی در جامعه موطن از مسائل نوین اجتماعی است.با این‌حال، فرد اغلب پس از تبعید و یا مهاجرت، پدیده‌ای به نام مهین‌گریزی را تجربه می کند که شامل جداشدن از ساختارها، هنجارها و هویت‌های تثبیت‌شده خویش است.

میهن‌گریزی ممکن است به عنوان نوعی گریز از چهارچوب‌های آشنا و آنچه که پیش‌تر از متعلقات ما محسوب می‌شده، معنی شود که از جنبه مثبت، درهای تعریف معانی جدیدی را می‌گشاید و در نهایت، قلمروی دیدگاه را بسط می‌دهد. دیگری‌پذیری و هویت‌یابی مجدد می‌تواند باعث ایجاد پیوندهای جدید و بازتعریف هویت و معنا در پاسخی به محیطی نو باشد.راه‌ها و ریشه‌ها، سعی دارد احوالاتی را به نمایش گذارد که در رنج بی‌تعلقی نهفته‌است. بی‌تعلقی متوطن به وطن و بی‌تعلقی مهاجرانی که درجست‌وجوی خانه به تماشای سوختن سرزمین خود نشسته‌اند.»

روزهای تعطیل: شنبه‌ها
نمایشگاه «راه‌ها و ریشه‌ها»

نمایشگاه انفرادی «اشباح»

نمایشگاه انفرادی آثار نویان فرهی با عنوان «اشباح» تا 15 خرداد در گالری اِو به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۳، پلاک ۵، طبقه همکف و اول برپا است.

روزهای تعطیل: شنبه‌ها، یکشنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی «اشباح»

نمایشگاه گروهی «هرپنجره چشمی ست برای تماشا»

نمایشگاه گروهی نقاشی و عکاسی «هرپنجره چشمی ست برای تماشا» تا 14 خرداد در گالری جاوید به نشانی تهران، میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک 17، واحد1 در معرض تماشا قرار دارد.

روزهای تعطیل: یکشنبه

نمایشگاه «هر پنجره چشمی ست برای تماشا»

نمایشگاه انفرادی «آستانه»

نمایشگاه انفرادی آثار فاطمه استاد با عنوان «آستانه» تا 13 خرداد در گالری شمیس به نشانی تهران، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره ۸ ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:
«میان عالم برپا شده و او در اصالت لحظه‌ی [آغازین] شعری سرودن گرفته است.»

روزهای تعطیل: شنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی «آستانه»

نمایشگاه انفرادی «زندگی، رنگ و تاریخ»

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی منصور هندی با عنوان «زندگی، رنگ و تاریخ» تا 9 خرداد در نگارخانه نقش جهان به نشانی تهران، نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک ۹ دایر است.

روزهای تعطیل: شنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی «زندگی،رنگ و تاریخ»

نمایشگاه انفرادی «قرمز ناپدید شده»

نمایشگاه انفرادی آثار ونوشه کاظمیان با عنوان «قرمز ناپدید شده» تا 25 خرداد در گالری سو به نشانی تهران، خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:
«در بازدید از نمایش ونوشه، چیدمان آینه‌ھای رنگی در اتاق سمت راست سالن ورودی که نقش گلی در آن‌هاست، ما را به خاطرات محو دھه‌ی ١٣۶٠ تا ١٣٧٠ می‌برد.
در مواجهه با این چیدمان از تماشاگر دعوت می شود تا با رجوع به ناخودآگاه‌اش، خاطرات آن دوره را تداعی و بازسازی کند. شاید ھدف هنرمند این است که به بیننده یادآور شود که خاطرات به کلی از بین نمی‌روند و تاریخ دھه‌ھای قبلی را از تاریخ روزگار فعلی نمی‌توان جدا کرد؛ آن‌چنان که بازدیدکننده با دیدن تصویر خود در حاشیه‌ی آینه‌ھا، تلاش می‌کند تا ضمن تماشای اثر، فعلیت تاریخی خود را نیز بازبینی کند.
در بخش دیگر، ١۶ اثر نقاشی از ونوشه به نمایش درآمده که از دستکاری تصاویر گل‌ھا خلق شده است. نکته‌ی قابل‌تو‌جه در این آثار، تکنیک مدادرنگی او در اجرای گل‌ھا و معاصر کردن لحن تصویر پیشین است.
هنرمند ھمچنین در حاشیه‌ی گل‌ها، آینه‌ھایی (تابلو گل) مربوط به دھه‌ی ۶٠ را گرداوری و ارائه کرده است که ھر کدام در مدت دو سال جستجو از شهرھای مختلف جمع‌آوری شده و سلیقه‌ی ممتاز ونوشه را در جستجو، جمع‌آوری و نگهداری اشیا و خاطرات گذشته می‌نمایاند.
یکی از این نقاشی‌ھا حاشیه‌ای از آینه‌ھای برش‌خورده به صورت عمودی دارد که ونوشه از آن فقط به عنوان حاشیه استفاده نکرده است: او ھنرمندانه تصویر گل را با ھمان ریتم ھندسی آینه ادامه داده است و بیننده ناخواسته با اغوا شدن در تصویر خود در کنار تقطیع افقی آینه—نقاشی، در بازسازی/بازیابی ھویت معاصر خود غرق می‌شود.
گل‌ھای این مجموعه، نمایشی زیبا از یادآوری و بازتولید خاطراتی از گذشته است که نمی‌دانیم چقدر از مرور آن در موقعیت کنونی خرسند می‌شویم. آثار ونوشه از سویی خاطراتی را که در حال ناپدید شدن ھستند بازیابی و بازسازی و بازنمایی می‌کند و از طرف دیگر ھویت تاریخی و معاصر ما را یادآور می‌شود.»

روزهای تعطیل: شنبه

نمایشگاه «قرمز ناپدید شده»

نمایشگاه انفرادی «دارواش»

نمایشگاه انفرادی آثار مریم نمین با عنوان «دارواش» تا 13 خرداد در گالری بینش به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از پل پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۲۲ در معرض تماشا قرار دارد.

نمایشگاه «دارواش»

https://didhonar.ir/?p=52151