پلاتوهنر

این نقاشی‌ها حال‌وهوای روستا دارند

به گزارش پلاتو هنر، سحر جعفری نقاشی‌های خود را در نمایشگاه «آغ» در گالری اچ در معرض تماشا قرار داده است که تا جمعه ۴ اسفند ماه ادامه دارد.

برای درک بیشتر آثار این نمایشگاه بهتر است در ابتدا کمی با زندگی این هنرمند آشنا شویم. او در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: من و خانواده‌ام از کودکی در روستا زندگی کرده‌ایم و این تصاویر از زندگی قوم و خویش من و خودم برگرفته شده است. من در زمان کودکی ایام بسیار خوشی داشتم که با بچه‌های دیگر در کوه و دشت بازی می‌کردیم.

او ادامه داد: وقتی بزرگتر شدم، متوجه شدم که در فضای هنر باید تجربه زیسته و زندگی خودم را به تصویر بکشم. از این پس سعی کردم بعد از اینکه وارد روستا می‌شوم کمی جدی‌تر به اطراف خودم نگاه کنم. درنتیجه مسائل اجتماعی روستا مانند مدرسه، امکانات، زنان و… نظر من را به خود جلب کردند.

همانگونه که از جملات بالا پیداست این نقاشی‌ها بوی روستا می‌دهند. چرا که این آثار تجربه زیسته کسی است که با کوه و دشت و روستا زندگی کرده است.

سحر جعفری حدود 4 سال است که به روستاهای مختلف سر می‌زند و همراه با بچه‌های روستا نقاشی می‌کند. او پیش‌تر نمایشگاه گروهی «تامآی (ماه کامل)» را با نقاشی‌های کودکان هفت تا ۱۵ ساله روستای گل‌آخور (گورئییل) در گالری شریف برگزار کرد.

این هنرمند در این رابطه گفت: در این چند سالی که با بچه‌ها سروکار دارم از آن‌ها عکس می‌گیرفتم. وقتی به استودیو برمی‌گشتم از این عکس‌ها و مخصوصا از لباس‌هایشان در نقاشی استفاده می‌کردم. فضاهای حاکم در آثار را خودم خلق می‌کنم مانند رنگ آسمان و اغراق در تعداد غازها و… اما برای نقاشی کردن از المان‌های واقعی الهام استفاده می‌کنم.

«آغ» در زبان ترکی به معنای سفید است. این نقاشی‌ها نیز در فضایی پوشیده از برف و سفید نقاشی شده‌اند.

او ادامه داد: بچه‌ها در فضای روستا آزاد هستند و راحت بازی می‌کنند و به این طرف و آن طرف می‌روند مانند غازها و پرندگان. به همین دلیل در این تصاویر غازها کنار بچه‌ها هستند و زن‌ها نیز کنارشان مراقب بچه‌ها هستند.

سحر جعفری

زنان روستایی مسئولیت‌های زیادی مانند مراقبت از دام‌ها، کشاورزی، کار خانه و… دارند. در یکی از این نقاشی‌ها زنی را مشاهده می‌کنیم که افسار گاوی را در دست دارد و به زحمت آن را هدایت می‌کند.

لباس‌ها و شمایل و جزئیات این آثار چشم‌نواز هستند اما یک از تابلوهای جالب توجه تصویر زنی است که در میان گاوها و غازها و در فضایی پوشیده از برف و سرما آزادانه و رها با لبخندی بر لب می‌رقصد!

سحر جعفری

برای تماشای این آثار می‌توانید به گالری اچ در تهران، خیابان شریعتی، روبه‌روی دولت، کوچه میرزا تاراج، پلاک ۱۰ مراجعه کنید.

 

https://didhonar.ir/?p=42904