پلاتوهنر

اینستالیشن «دایره‌ شیطانی»، بازتابی از جامعه ماشینی ما

به گزارش پلاتو هنر، هنرمندان زیادی از بدو تولدِ انقلاب صنعتی تاکنون به آن پرداخته‌اند و ما با تبعات آن بیگانه نیستیم. پیتر ویلیام هولد، یکی از آن هرمندانی است که به این انقلاب پرداخته است.

این هنرمند بریتانیایی متولد 1970 و فعال در حوزه هنر دیجیتال است و تاکنون اینستالیشن‌های زیادی در فرانسه، آلمان، اتریش، اسپانیا و دیگر کشورها برگزار کرده است.

اینستالیشن

پیتر هولد در سال 2012 اینستالیشنی به نام «دایره‌ شیطانی» در آلمان برگزار کرد و آن را بازتابی از جامعه ماشینی ما خواند. به عقیده این هنرمند، انقلاب صنعتی و تغیراتی که به واسطه آن پدید آمدند، بشریت را در  وضعیتی متناقض قرار داده‌اند؛ این انقلاب بشر را هم به بهشت راند و هم جهنم و او در این اینستالیشن سعی کرد با ساختن ماشین‌هایی ترسناک، این تناقض را نشان دهد.

اینستالیشن «دایره‌ شیطانی» متشکل از 8 ربات بی‌سر با بدن سیمی‌شکل و دستان طبیعی است. این ربات‌ها به صورت منظم و هماهنگ همراه با یک قطعه موسیقی می‌رقصند و دائم آغوش خود را برای مخاطب باز می‌کنند. او در بیانیه هنری خود در این مورد عنوان کرده است: «این ماشین‌ها با اشتیاقی بی‌پایان نقش خود را برای همسان‌سازی ایفا می‌کنند و نسبت به نابودی خود و پیرامون‌شان بی‌توجه هستند. نکند این ماشین‌ها به ساز پیشرفت می‌رقصند؟… این ماشین‌ها با آغوشی باز، مخاطب را به رستگاری دعوت می‌کنند و منتظر هستند کسی بیاید و زیبایی پنهان حرکات‌شان را ببیند.»

در ادامه می‌توانید ویدیو این اینستالیشن را تماشا کنید.

جان مک‌کورمک، از دیگر هنرمندان معاصر هنر دیجیتال است که به انقلاب صنعتی و تبعات آن پرداخته است. او در مجموعه‌ای به نام «این دنیایی است که ما ساخته‌ایم»، ماشین‌ها را بازتابی درونی و تفرقه‌انگیز از افراط فرهنگی و صنعتی خودمان می‌داند. این مجموعه متشکل از چندین تصویر انسان است که با کمک هوش مصنوعی میدجرنی تولید شده‌اند. سوژه‌های انسانی این مجموعه در چیزی شبیه به یک گالری پر از آیینه گم شده‌اند و با گوشی‌های هوشمندشان سعی ‌می‌کنند از خودشان عکس بگیرند. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند و خواندن بیانیه هنری این مجموعه او، این گزارش را بخوانید.
https://didhonar.ir/?p=64116