پلاتوهنر

حسن غفاری در گفتگو با پلاتو هنر:

«ایران من» فقط روستا و عشایر نیست

به گزارش پلاتو هنر، سومین نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» همزمان با چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران این روزها در پردیس سینمایی ملت برپا است.

حسن غفاری هنرمند و عکاس مردم‌نگار در گفتگو با پلاتو هنر تصریح کرد: عنوان این نمایشگاه «ایران من» است یعنی عنوان و موضوع آن چیزی است که باید همه عکاسان ایرانی را برانگیخته کند. حال اگر این اتفاق رخ نداده است باید موضول را آسیب‌شناسی کنیم.

او ادامه داد: ما عکاسان به هر چیزی که اطرافمان رخ می‌دهد، واکنش نشان می‌دهیم اما اگر موضوعی زیر چتر ایران قرار بگیرد، احساس مسئولیت عظیمی داریم و دلمان می‌خواهد که این حس همگانی در آثار نیز خودنمایی کند.

این هنرمند تصریح کرد: وقتی وارد نمایشگاه «ایران من» می‌شویم چنین اتفاقی رخ نداده است. شاید به این دلیل است که اولین دوره رقابتی را سپری می‌کند، تبلیغات ضعیف بوده و فراخوان و جدیت موضوع عکاسان را برانگیخته نکرده است. اغلب عکس‌ها پیش از این در بسیاری از نمایشگاه‌ها دیده شده و تکراری هستند و اغلب از فضای سنتی، روستایی و عشایری ایران است. آیا اگر یک غیرایرانی وارد نمایشگاه شود تا ایران را مشاهده کند، ایران ما این است؟

ایران منغفاری با انتقاد از این نمایشگاه بیان کرد: ایران من فقط عکس‌های کارت پستالی نیست. ما در کشورمان آیین‌ها و مراسمات خانوادگی و ملی زیادی داریم. فضاهای گردشگری در چهار فصل، صنایع، کویر، کوهستان، دریا و… داریم. ما در این نمایشگاه عکسی از نوار ساحلی و مرزی، آثار تاریخی و صنعت ایران‌ نمی‌بینیم.

او ادامه داد: هیچکدام از این عکس‌ها نمی‌توانند فیلمسازان ما را برانگیخته کنند که از روی آن به ایده‌ای برای فیلمسازی برسند چون عکس کوتاه‌ترین فیلمی است که داستان خود را عرضه می‌کند‌. در این‌ نمايشگاه کدام یک از این عکس ها ایده و فکری را برای فیلمسازی ایجاد می‌کند؟

غفاری در پایان اظهار کرد: نمایشگاه عکس با هدف مشخصی در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است و در اینجا عکس به فیلم‌ کوتاه تنه می‌زند. امیدوارم با یک آسیب‌شناسی در سال‌های آینده شاهد این موضوع نباشیم. البته باید گفت که تا همینجا هم نمایشگاه ستودنی است و خداقوت دارد.

https://didhonar.ir/?p=33522