پلاتوهنر

امیرحسین اسیوند در گفتگو با پلاتو هنر؛

بهترین فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند در «سینماحقیقت» به نمایش در می‌آیند

به گزارش پلاتو هنر، امیرحسین اسیوند کارگردان مستند «کر کوهستان» که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده این مستند توضیح داد: ایده اولیه فیلم «کر کوهستان» از جایی آمد که ما تصمیم گرفتیم به همراه تهیه کننده کار پیش تولید فصل دوم مجموعه مستند «پا به ماه» را شروع کنیم. من به واسطه اینکه سمت عشایر استان چهارمحال و بختیاری قبلاً دو تا کار مستند ساخته بودم، تصمیم گرفتم پژوهش‌ها را در منطقه بازفت انجام بدهم و خدا را شکر از طریق یکی از افراد محلی آنجا سوژه «کر کوهستان» به من معرفی شد و ما بعد از پژوهش‌های اولیه و شناخت کافی از خانواده، تصمیم گرفتیم که فیلمبرداری این کار را شروع کنیم.

امیرحسین اسیوند مستند کر کوهستان

اسیوند درباره پروسه تولید این مستند توضیح داد: در مورد پروسه تولید فیلم مستند «کر کوهستان» باید عرض کنم که ما بعد از اینکه با سوژه آشنایی اولیه پیدا کردیم، به واسطه اینکه شخصیت اصلی داستان خانمی باردار بود ما چندان فرصت زیادی برای رفت و آمد به آنجا نداشتیم؛ هم به واسطه اینکه مسیر بسیار طولانی و صعب العبور بود و هم به خاطر اینکه سوژه ما باردار بود.

کارگردان «کر کوهستان» ادامه داد: سخت‌ترین بخش تولید فیلم «کر کوهستان» مسیری بود که ما باید طی می‌کردیم تا به محل زندگی سوژه برسیم و این مسیر شاید نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ کیلومتر پیاده روی در منطقه کوهستانی بود و جای سخت آن هم عبور از رودخانه‌ای بود که خیلی آب خروشان و زیادی داشت. ما به دلیل مسافت زیاد و مسیر سخت مجبور بودیم که با یک گروه خیلی مختصر و مفید بحث تولید این فیلم را شروع کنیم و پیش ببریم و روز اولی که ما برای فیلمبرداری به آنجا رسیدیم، خیلی غیر منتظره وسط کار قرار گرفتیم و مجبور شدیم که خیلی جدی فیلمبرداری را شروع کنیم و خدا را شکر استارت خوبی بود و در یک بازه تقریباً دو هفته‌ای فیلمبرداری «کر کوهستان» انجام شد.

امیرحسین اسیوند مستند کر کوهستان

این مستندساز درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: به نظر من یکی از مهم‌ترین رویدادهای مستند یا شاید بهتر است بگویم که مهم‌ترین رویداد فیلم مستند در ایران؛ جشنواره «سینماحقیقت» است و برگزاری آن به شدت لازم است. به این خاطر که عرصه خوبی است تا مستندسازها بتوانند آثارشان را در اینجا ارائه کنند، به اشتراک بگذارند و آثار همدیگر را ببینند و فکر می‌کنم به نوعی بهترین فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند در این جشنواره به نمایش در می‌آیند.

اسیوند درباره وضعیت کنونی سینمای مستند گفت: به نظر من در این چند سال گذشته مسیر خوبی در سینمای مستند طی شده است و مستندسازهای جدیدی وارد کار شدند. سوژه‌ها جدید شده، نگاه‌ها متفاوت شده، زوایا درست و دقیق شده اما خب در بحث سوژه‌یابی و روایت قصه خیلی جاها با مستندهای تکراری، روایت‌های تکراری و سوژه‌های تکراری مواجه هستیم. نکته‌ای که در سینمای مستند امروز به خصوص در مستند ایران احساس می‌کنم خیلی خوب رعایت نمی‌شود و یا کمتر به آن توجه می‌شود؛ مساله فرم است. یعنی مستندساز وقتی سوژه‌ای پیدا و پژوهشی انجام می دهد، دیگر شاید از فرم غافل می‌شود، از چگونگی فیلمبرداری، جای درست دوربین و حتی صدا البته در خیلی از آثار هم این اتفاق نمی‌افتد و همه چیز خیلی دقیق و درست است ولی فیلم‌های زیادی هم می‌بینیم که سوژه جذاب، ایده خوب اما فرم روایی فرم درست و خوبی نیست. من به شخصه در سوژه ها و آدم ها پرداختن به مسائل انسانی و فیلم انسانی ساختن را خیلی دوست دارم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: فیلم مستند «کر کوهستان» ششمین مستند جدی است که من ساخته‌ام و مجموعه مستندی که الان مشغول فیلمبرداری آن هستیم مجموعه «پا به ماه» است که یک مجموعه ۱۰ قسمتی است.

امیرحسین اسیوند در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاضر فیلمبرداری قسمت‌های پایانی فصل دوم «پا به ماه» را داریم و انشالله خیلی دوست دارم که در آینده یک فیلم مستند دذ جنوب کشور بسازم و در فضای جدیدی کار بکنم و این فضا را تجربه کنم. همچنین دوست دارم که در فضای داستانی و فیلم کوتاه وارد شوم و تجربه‌های مستند را در آنجا به کار بگیرم.

عوامل مستند «کر کوهستان» عبارتند از: کارگردان و مجری طرح: امیرحسین اسیوند، تهیه کننده: مهدیه سادات محور، تصویربرداری و تدوین: امیرحسین اسیوند، صدابرداری و صداگذاری: محمدرضا امین آبادی، تحقیق و پژوهش: سمانه امینی، امیرحسین اسیوند، مدیر تولید: مهدی امینی و عکاس: مهدی طاهری.

بیشتر بخوانید:

«اندوه جنگل» همراه جنگلبانی‌ست که عمرش را در این راه صرف کرده است

«ارجنا» و توجه به پوشش گیاهی و احیای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

تلاش‌های یک مادر برای رسیدن به کودکش در «بچه دزد»

 

https://didhonar.ir/?p=38484