پلاتوهنر

علی رضاپور:

«اسکن»؛ روایتی از افغان‌‌ها در یک کمپ نظامی

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «اسکن» به کارگردانی علی رضاپور، تهیه‌کنندگی ثمین آقاپور و نویسندگی محمود پوینده در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

«اسکن» اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای علی رضاپور است که پیش از این مدیر تولید، دستیار کارگردان و دستیار تهیه‌کننده چندین پروژه کوتاه و تلویزیونی بوده است.

فیلم کوتاه «اسکن» تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی کانادا و آمریکای جنوبی حضور جهانی داشته است.

«اسکن»؛ روایتی از زن‌ و شوهری افغان‌ در یک کمپ نظامی

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «اسکن» آمده است: «مینی بوسی شامل تعدادی از مردم افغانستان از شهری به شهر دیگر در حال گذر است که ناگهان با ایست بازرسی آمریکایی مواجه می‌شود.»

به بهانه حضور این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، با علی رضاپور، کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اسکن
اسکن

علی رضاپور درباره داستان فیلم کوتاه «اسکن» توضیح داد: این فیلم در ژانر درام اجتماعی که طی سه روز و 6 ماه پیش تولید در جاده امامزاده عقیل روستای سنگان فیلم‌برداری شده است، درمورد زن و شوهر افغانی است که از شهری به شهر دیگری می‌روند، در این مسیر به ایست بازرسی آمریکایی بر می خورند که در آنجا اتفاقاتی پیش می‌آید…

«اسکن» با مفهوم تجاوز نظامی و قضاوت تعریف می‌شود

این کارگردان ادامه داد: برای فیلمبرداری یک کمپ کوچک نظامی تشکیل دادیم که در همین راستا یکی از چالش‌های ما در پروسه ساخت این فیلم کوتاه لوکیشن خارجی و سرمای طاقت‌فرسا بود. حضور بازیگرهای افعان چالش دیگر این پروژه بود که البته چون هنرجوها و بازیگران افغانی از موسسه هنرجوی دانا معرفی و انتخاب شدند، ارتباط با آن‌ها چندان سخت نبود.

رضاپور درباره محوریت این فیلم کوتاه گفت: «اسکن» بیان می‌کند که تجاوز لزوما و تنها به صورت جنسی اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند به صورت‌های گوناگون نظامی، روحی و روانی و… پیش آید. در این فیلم هم در دل یک کمپ نظامی شاهد چنین موضوعی هستیم. قضاوت مفهوم دیگری از فیلم کوتاه «اسکن »است، با این روایت که همسر خانم افغان اطلاعی از اتفاقات داخل کمپ ندارد و درباره همسرش قضاوت‌هایی انجام می‌دهد…

او ادامه داد: فیلم کوتاه «اسکن» با یک سبک متفاوت ساخته شده است. معمولا به دنبال چالش و قصه‌های ناب در سینما هستم. قصه‌هایی کمیاب با محوریت بانوان و سختی‌هایی که در زندگی متحمل می‌شوند، دغدغه من در فیلمسازی است.

اسکن
اسکن

علی رضاپور در پایان گفت: در سراسر جهان سینمای کوتاه تعریف مستقل و جداگانه خود را دارد. در ایران هم با تغییر طرز فکر سینماگران و عموم مردم فیلم کوتاه مسیر خود و سبک مستقل پیدا کرده و به صورت حیرت‌انگیزی رشد کرده است.

فاطمه میرزایی، محمدحسین بربری، مریم بهمن پور، رویا حسینی، محمد حسینی و نازنین زهرا سلطانی (خردسال)، بازیگرانی هستند که در «اسکن» به ایفای نقش پرداختند.

عوامل فیلم کوتاه «اسکن» عبارت انداز کارگردان: علی رضاپور، نویسنده و بازیگردان: محمود پوینده، مشاور هنری کارگردان و مدیر فیلمبرداری: مرتضی حکاکیان، مشاور پروژه: محمد رضاپور، طراح صحنه و لباس: شهرزاد خواست خدایی، تدوین: سیاوش کردجان، مدیر صدابرداری: سید وحید رضویان، طراحی و‌ ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، طراح گریم: مهرنوش سلیمی، اتانولاژ: هانی سلمانی، سرپرست گروه کارگردانی و ‌برنامه‌ریزی: محمدرضا نوری.

دستیار اول کارگردان: سروش امتیاز، برنامه‌ریز: ساناز مجید زاده، منشی صحنه: مهتاب حبیبی، کرین: حسن لطفی، مدیر تولید: محمد اسدی، امور هماهنگی: فاطمه عباسی و محمد باقر مداری، امور برق: محمد زمانی، مدیر تدارکات: مهدی زنگنه، طراح پوستر و تیتراژ: محمدامین نوروزی، گرافیست: محسن افروزی، طراح مود برد: میثم احمدی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: سام مقیمی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، مجری طرح و جانشین تهیه کننده: محمود پوینده، تهیه کننده: ثمین آقاپور، پخش بین الملل: سولماز اعتماد.

اسکن
اسکن

بیشتر بخوانید:

«گیاهخوار»؛ با محوریت تضاد و دورویی

https://didhonar.ir/?p=70937