پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-4؛

اسماعیل عظیمی: «صوراحیل» موقعیتی که منجر به کشفی در درون شخصیت می‌شود

به گزارش پلاتو هنر، اسماعیل عظیمی کارگردان فیلم کوتاه «صوراحیل» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

اسماعیل عظیمی کارگردان فیلم کوتاه «صوراحیل» در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم کوتاه توضیح داد: حدود یکسال و نیم گذشته با داستان این فیلم مواجه شدم و جرقه اقتباس از آن در ذهنم ایجاد شد. ما یک دورهمی در مجموعه عقیق داریم که کارگروهی است و در آنجا درباره ایده‌ها و فیلمنامه‌ها با هم صحبت می‌کنیم و دوست بسیار خوبم آقای مهدی شریفی که یکی از رمان نویس‌ها است، داستانی از خود به نام «صوراحیل» را که چند سال پیش نوشته بود، خواند و من بسیار مجذوب آن شدم و به عنوان یک فیلم میشد به آن نگاه کرد چون پتانسیل این را داشت که به فضای فیلم تبدیل شود و همچنین خود ایده و قصه را هم بسیار دوست داشتم.

فیلم صوراحیل اسماعیل عظیمی

وی ادامه داد: من تجربه اقتباس و نوشتن داستان اقتباسی را نداشتم و پروسه نوشتن یک فیلمنامه اقتباسی برخلاف چیزی که برخی فکر می‌کنند، بسیار سخت است و مجبور هستید که یک متن ادبی را که می‌تواند یک متن درونی و همراه با واگویه‌های ذهنی اشخاص باشد را به یک فیلمنامه تبدیل کنید و در این مسیر هم تمام مراحل نوشتن یک فیلمنامه را طی می‌کنید. وقتی تصمیم گرفتم فیلمنامه را بنویسم با کمک آقای علی آهنگری که از فیلمنامه نویسان خوب است، این کار را پیش بردیم و حدود پنج شش ماه طول کشید تا به یک فیلمنامه نهایی برسیم و تا زمانی که به تولید برسد هم بازنویسی‌هایی داشت.

کارگردان «صوراحیل» درباره پروسه تولید این فیلم کوتاه مطرح کرد: «صوراحیل» یک کار کاملا گروهی و جمعی بود و از تهیه کننده تا رفقایی که در این کار آمدند همه همدل بودند، چون این برایم مهم بود که افرادی که در این پروژه هستند فیلمنامه را دوست داشته باشند. ما جمعی هستیم از مجموعه خانه فیلم عقیق که سال‌ها با هم کار می‌کنیم و با هم فیلم می‌سازیم و درواقع یک مسیری است که با هم پیش می‌رویم. به نظر من در سینمای کوتاه باتوجه به هزینه‌ها و اتفاقاتی که تولید پیش رو دارد این همدلی و کنار هم بودن بسیار حائز اهمیت است. خداراشکر سختی‌هایی که وجود داشت با حمایت و کار گروهی دوستان مرتفع میشد و پیش می‌رفت.

فیلم صوراحیل اسماعیل عظیمی

وی افزود: ما زمان زیادی برای فیلمنامه «صوراحیل» گذاشتیم و خداراشکر پیش تولید خوبی هم داشتیم. فیلمنامه قبل از عید 1401 و حوالی اسفندماه تمام شد و کار فیلمبرداری را در خرداد 1402 به انجام رساندیم و تقریبا یکی دو ماه خیلی خوب برای پیش تولید داشتیم و بزرگترین چالشی که در این مسیر داشتیم، مخصوصا در انتخاب بازیگرها، انتخاب بازیگر کودک بود. کودکی که باید مهدکودکی می‌بود و خواندن و نوشتن بلد نبود که بتوان فیلمنامه به آن بدهیم که بخواند. ما سعی کردیم در سطح کشور فراخوان بدهیم و بازیگران زیادی آمدند و درنهایت محمدسلمان سرانجام که پسر یکی از دوستان ما بود برای این نقش انتخاب شد. حساسیت زیادی برای این نقش وجود داشت چون بازیگر کودک به عنوان یک نقطه مرکزی در داستان وجود دارد و تاثیرگذار است و خب نگه داشتن یک کودک در چند روز و در شرایط سخت تولید، کار دشواری بود. بیشتر پیش تولید ما و حدود سه هفته صرف تمرین با محمدسلمان شد و برای اینکه بتوانیم به کارهای دیگر پیش تولید هم رسیدگی کنیم و محمدسلمان را هم به آمادگی برسانیم، دوست عزیزم آقای احمد شریفی که یکی از بازیگران و مربیان تئاتر است به عنوان بازیگردان به کار ما اضافه شد. این پروسه تمرین بسیار به ما کمک کرد. یکی از بازیگران اصلی ما آقای حمیدرضا پگاه بازیگر بسیار خوب سینما و تلویزیون بودند که نقش پدر را بازی می‌کردند و چندین جلسه هم با هم داشتیم و پیرامون نقش و موقعیت‌های مختلف فیلم صحبت می‌کردیم و همچنین یکی دیگر از بازیگران اصلی ما خانم مهدیه نساج بودند که از بازیگران خوب هستند و باتوجه به کوتاهی نقش واقعا به من افتخار دادند. از آنجایی که این کاراکتر هم برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود، به سراغ خانم نساج رفتیم. عوامل تولید هم بسیار حرفه‌ای بودند که در پروسه ساخت این فیلم در کنار من بودند.

عظیمی درباره داستان فیلم «صوراحیل» بیان کرد: چون نزدیک جشنواره است و اولین نمایش فیلم در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد بود، تلاش می‌کنم در عین حال که داستان فیلم را لو ندهم درباره آن حرف بزنم. «صوراحیل» یک ملودرام اجتماعی است و درواقع به این شکل است که یک موقعیتی برای یک مردی پیش می‌آید که ممکن است برای همه ما اعم از زن و مرد پیش بیاید و این اتفاق باعث می‌شود تا ما به یک کشفی برسیم و درواقع یک نگاهی به خودمان داشته باشیم. فیلم روی این ماجرا که پیچیدگی خاص و ملتهبی هم ندارد، می‌گذرد. این نکته را هم اضافه کنم که نسخه نهایی ما که به جشنواره تحویل داده‌ایم 17 دقیقه است.

این کارگردان درباره حضور «صوراحیل» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: از حضور «صوراحیل» در جشنواره فیلم کوتاه تهران خیلی خوشحال هستم چون این جشنواره مهمی است و کسانی که در فضای فیلم کوتاه فعال هستند از این اهمیت باخبر هستند. اینکه در بین تعداد زیادی فیلم کوتاه که در طول سال ساخته شده، فیلم تو برای حضور در جشنواره و آن هم جشنواره‌ای که از معتبرترین جشنواره‌ها و ورودی اسکار است و دوره چهلم خود را پشت سر می‌گذارد، حضور داشته باشد، بسیار خوشحال کننده است. امیدوار هستم فارغ از هر نتیجه‌ای اتفاق‌های خوبی برای فیلم بیفتد و دیده شود. من از همان سال 1386 که وارد انجمن سینمای جوان مازندران و دفتر ساری شدم و فیلمسازی را شروع کردم، جشنواره برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود و همیشه جشنواره را دنبال می‌کردم. حدودا از سال 1390 به طور جدی فیلمسازی در عرصه کوتاه را شروع کرده‌ام و در جشنواره‌های مختلف بوده‌ام ولی نگاهم خیلی ساخت فیلم‌ برای جشنواره نبوده است و دغدغه جشنواره نداشته‌ام چون احساس می‌کردم باید تمرین کنم و احساس می‌کنم که باید یاد بگیرم و برای حضور در چنین جشنواره‌ای باید بهترین کار ارائه شود و خداراشکر امسال با همراهی دوستان این اتفاق افتاد. چند سال اخیر که جشنواره را دنبال می‌کنم، مخصوصا سال قبل واقعا جشنواره از آن تمرکزی که در تهران داشت و بیشتر فیلمسازان تهرانی انتخاب می‌شدند، خارج شده و از نگاه ویژه به مرکز خارج شده و خود انجمن و سیاست جشنواره به گونه‌ای است که همه را پوشش بدهد و امسال هم فیلم‌های بسیار خوبی در جشنواره هستند.

وی ادامه داد: این را هم اضافه کنم که امسال علاوه بر فیلم «صوراحیل» که به عنوان کارگردان حضور خواهم داشت، فیلم «سردست» به کارگردانی خانم فاطمه سادات جوادی را به عنوان تهیه کننده دارم و این برای ما بسیار خوشحال کننده است که دو فیلم از مجموعه خودمان یعنی خانه فیلم عقیق در این دوره از جشنواره حضور دارد.

اسماعیل عظیمی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: آینده برای ما سینما و فیلمسازی است. در حال حاضر مشغول کار کردن روی چند طرح و فیلمنامه هستیم که هم فیلمنامه بلند سینمایی است که جدی‌تر روی آن کار می‌کنیم و هم فیلمنامه فیلم کوتاه وجود دارد. درنهایت باید ببینیم که مسیر به چه شکل پیش می‌رود و در کنار این من به کار تدریس فیلمسازی مشغول هستم و در تمام این سال‌ها تلاش کرده‌ام به دوستان جوان‌تری که می‌خواهند وارد عرصه فیلمسازی شوند به عنوان مشاور یا مربی کنارشان باشم تا کار را جلو ببرند.

عوامل فیلم کوتاه «صوراحیل» عبارتند از تهیه کننده: علی‌اصغر سلطانی‌نژاد، کارگردان: اسماعیل عظیمی، مجری طرح: خانواده عقیق، نویسنده: اسماعیل عظیمی و علی آهنگری، بازیگران: حمیدرضا پگاه، مهدیه نساج و محمد سلمان سرانجام، مدیر فیلمبرداری: رامین راستجو، طراح صحنه و لباس: مهران بستانی، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، طراح گریم: شهاب‌الدین رضوی، تدوین: سیدجواد موسوی، اصلاح رنگ‌ونور: سامان مجد وفائی، طراحی و ترکیب صدا: رضا حیدری، موسیقی: آرش بادپا، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ابوالفضل احمدی، دستیاران کارگردان: فاطمه سادات جوادی و محمد مهدی قاسمی، بازیگردان کودک: احمد شریفی‌فرد، منشی صحنه: پریسا تاج‌الدینی، دستیار اول فیلمبردار: محمدجواد پورمیرزا، دستیاران فیلمبردار: جواد افرایی و مهدی صفری، اپراتور دوربین: محمدرضا قادری نسب، دستیار صدا: نادر تاج آبادی، دستیار صحنه: ایلا تهرانی، دستیار لباس: الهه نجفی، اجرای گریم: سحر صالحی و امیرحسین مرادی، عکاس: نسیم روحانی، مستند پشت صحنه: حسین مهلوجیان، پوستر: مسعود محمدیان، مدیر تولید: فاضل حائری یزدی، جانشین تولید: مرتضی غمخوار، دستیاران تولید: حیدر حائری یزدی و حمید صفرزاده، تدارکات: محمد جعفری، پشتیبانی فنی: دفتر تجهیزات لنزیران، تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران و مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی، طراحی پوستر: مسعود محمدیان.

 

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

 

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=32206