پلاتوهنر

فاطمه نیشابوری در گفتگو با پلاتو هنر؛

از نتیجه «مدیر مدرسه» راضی هستم

فاطمه نیشابوری بازیگر فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» که در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره پذیرش و انتخاب این نقش گفت: در وهله اول به عنوان بازیگر فیلمنامه را می‌خوانم و انتخابم نیز براساس همین خوانش خواهد بود. وقتی فیلمنامه ای را می‌خوانی که محتوا و حرفی برای گفتن داشته باشد، قطعا از انجام آن کار بسیار هم لذت خواهی برد. این فیلمنامه نیز این مساله و جای حرف داشت که کسانی که مسئولیتی دارند، بتوانند به نحو احسن کار و مسئولیت خود را انجام بدهند و اگر این اتفاق بیفتد شاید شرایط نسبت به چیزی که ما در آن قرار داریم، خیلی بهتر شود. در درجه اول به عنوان بازیگر این فیلمنامه است که برایم مهم است و اگر بدانم می توانم در کاری مفید باشم، حتما آن را می پذیرم.

نیشابوری درباره فیلم «مدیر مدرسه» بیان کرد: برداشت ها از فیلم متفاوت است و آدم ها کاملا آزاد هستند که هر برداشتی دوست دارند از کار داشته باشند ولی الان هم که فیلم را روی پرده می بینم از نتیجه آن راضی هستم و خوشحالم که توانستم چنین اثری را کار کنم و در چنین موضوع مهمی که صد در صد از روی یک واقعیتی ساخته شده است، دستی داشته و به عنوان بازیگر در آن حضور داشته باشم.

وی درباره کلیشه ای و شعاری بودن یا نبودن برخی از دیالوگ های «مدیر مدرسه» توضیح داد: پشت همان جمله که مدیر مدرسه به بازرسان می گوید قطعا یک نیت و دیدگاهی وجود دارد که حالا شاید می توانست جمله کمی متفاوت تر باشد، از این نظر که عین آن کلمات زیاد تکرار میشود بله شاید کلیشه ای و شعاری بود ولی هدف چیز دیگری بود که بخواهد ثابت کند که واقعا هم اینطور است و ما در جایگاهی که هستیم، مثلا خودم را می گویم و حرفی نسبت به کسی ندارم، گاهی اوقات از شرایطی که داریم سوءاستفاده می کنیم و ممکن است یک چیزی را بخواهیم تا برای ما انجام بدهند آن هم بدون درنظر گرفتن اینکه شاید این کار به نفع خیلی های دیگر نباشد. من اساسا می گویم آدم ها باید خوشحال باشند. من هر کاری که بتوانم و از دستم بربیاید برای حال خوب اطرافیانم، کسانی که می شناسم یا نمی شناسم، انجام می دهم.

بازیگر سریال «زیرخاکی» در پاسخ به این پرسش که باتوجه به موضوعیت فیلم آیا دچار محدودیت هایی بودید یا خیر، مطرح کرد: اصلا چنین مساله ای وجود نداشت. یکی از چیزهایی که من دوست داشتم همین نگاه آزاد و برخورد آزادی بود که کارگردان و یا بقیه عزیزان و عوامل داشتند و اصلا این طور نبود که کسی را محدود کنند.

بازیگر سریال «ملکه گدایان» درباره همبازی شدن با کسانی که تجربه اندکی دارند، گفت: در این باره مشکلی نداشتم به این دلیل که من همیشه این تفکر را دارم که خود من نیز از همین جا شروع کرده ام و خودم را جای بچه ها می گذارم که اگر من بودم دوست داشتم کسی که حالا تجربه بیشتری دارد با من چه برخوردی بکند و به قدری این موضوع برای من مهم است که اصلا دوست دارم با این بچه ها کار کنم چون حس و حال آن ها را متوجه می شوم و می دانم که چقدر تلاش می کنند و چقدر دوست دارند دیده شوند و اگر من نوعی به عنوان کسی که حالا چند کار بیشتر انجام داده، رفتار غیرمعمولی داشته باشم، توی ذوق آن ها می خورد و در همین اول راه ناامید می شوند.

وی افزود: خود من چنین چیزهایی را دیده ام و به همین دلیل دوست ندارم این را به کسی انتقال بدهم. این حرفه ما قشنگی هایش از بیرون دیده می شود و واقعا هم اگر دوست داشتنی نبود که ما وارد این حرفه نمی شدیم ولی وقتی وارد آن می شویم مثل هر کار و حرفه ای سختی ها و بدی های خود را دارد و فقط باید بدانیم که چطور با آن ها برخورد کنیم و من به عنوان کسی که می دانم و از همین جا شروع کرده ام، همیشه نسبت به کسانی که تازه کار را آغاز کردند، محتاط عمل میکنم. بچه ها نیز بسیار دوست داشتنی بودند و من در بازی با هیچ کدام مشکلی نداشتم.

نیشابوری درباره اولویت بندی خود برای پذیرش نقش بیان کرد: اولویت بندی من براساس همان فیلمنامه و نمایشنامه و اشخاصی که می خواهم با آن ها کار کنم، است. صد در صد صرفا فیلمنامه نیست ولی قطعا خیلی مهم و تاثیرگذار است. شاید من در اوایل اینطور رفتار می کردم که روی حساب دوستی و رفاقت نقشی را قبول می کردم ولی وقتی آدم حرفه ای تر می شود دیگر نباید تعارف داشته باشد. بین پیشنهاد در مدیوم های مختلف این برایم مهم است که کدام کیفیت بیشتری دارد و با چه اشخاصی قرار است کار خود را انجام بدهم.

فاطمه نیشابوری در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: درحال حاضر مشغول بازی در سریال «دفترچه یادداشت» آقای اسدی زاده هستم که تعدادی از پلان های آن مانده است. قرار است فیلمنامه ای هم برایم ارسال شود تا درباره آن تصمیم گیری کنم. درباره تئاتر نیز خیلی محتاط تر عمل میکنم چون خیلی آن را دوست دارم و دوست دارم در کارهایی کار کنم و حضور داشته باشم که از آن لذت میبرم.

 

بیشتر بخوانید:

فیلمسازان اگر جشنواره را متعلق به خودشان بدانند، استقبال می‌کنند

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=33700