پلاتوهنر

معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر جهان 3:

از متون یونان باستان تا حمایت از بیماران صرع

به گزارش پلاتو هنر، در سومین گزارش از معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، جشنواره‌هایی در کشورهای اسپانیا، آمریکا و کانادا را مورد بررسی قرار دادیم.

جشنواره تئاتر مریدا روم (Festival de Teatro Romano de Mérida)

مکان: شهر مریدا در اسپانیا

جشنواره بین‌المللی تئاتر کلاسیک مریدا قدیمی‌ترین جشنواره تئاتر کلاسیک است که در اسپانیا برگزار می‌شود و در نوع خود از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر محسوب می‌شود.

اجراهای آثار جشنواره هر ساله در ماه‌های جولای و آگوست برابر با تیر و مرداد در آمفی تئاتر رومی مریدا برگزار می‌شود که یکی از ساختمان‌های جهان است که فرم‌های هماهنگ معماری رومی را نشان می‌دهد. قدمت این ساختمان به زمان امپراتور آگوستوس برمی‌گردد و قدیمی‌ترین تئاتر فعال در جهان است.

در مجموع 70 دوره از این جشنواره تاکنون برگزار شده است که هر دوره تابه‌حال ده‌ها هزار تماشاگر را به خود جذب کرده و آن را به یکی از جشنواره‌های تئاتر پیش‌رو در اسپانیا تبدیل کرده است.

جشنواره سفر خود را در سال 1933 با روی صحنه بردن نمایش «مده‌آ» نوشته سنکای جوان به کارگردانی میگل دی اونامونو با بازی مارگاریتا ژیرگو در نقش مده‌آ آغاز کرد. پس از برگزاری دوره بعدی در سال 1934 به دلیل تنش های سیاسی در اسپانیا، تا 19 سال بعد یعنی در سال 1953 جشنواره به حالت تعلیق درآمد که با اجرای نمایشنامه «فدرا» توسط یک شرکت تئاتر دانشگاهی دوباره شروع شد.

در سال 1954، تئاتر حرفه‌ای با نمایش «ادیپ» اثر سوفوکل به کارگردانی فرانسیسکو رابال به مریدا بازگشت و از آن زمان تا به امروز بی‌وقفه جشنواره میزبان نمایش‌هایی از بزرگترین آثار کلاسیک یونانی-لاتین با قدمت 2 هزار ساله است.

در طول 70 دوره جشنواره، معتبرترین حرفه‌ای‌های عرصه تئاتر ملی و بین‌المللی از جمله بازیگران، نوازندگان، کارگردانان، نویسندگان، طراحان نور و صحنه، طراحان لباس و … در آن شرکت کرده و بخشی از تاریخ جشنواره شده‌اند.

این جشنواره از 27 ژوئن تا 25 اوت برابر با 7 تیر تا 4 شهریور برگزار می‌شود.

 

جشنواره نمایش کو (Ko Festival of Performance)

مکان: شهر امهرست در ایالت ماساچوست آمریکا

شرکت تئاتر کو در سال 1991 توسط گروهی از هنرمندان که به دنبال کنار گذاشتن ساختارهای سنتی برای ایجاد و تولید عملکرد به عنوان اولین گام به سمت ایجاد جایگزین‌ها بودند، تأسیس شد و نام جشنواره برگرفته شده از کتاب تغییرات باستانی چینی نامگذاری شده است. «کو» یا «انقلاب» را می‌توان به‌عنوان پوست‌ریزی و از بین بردن قدیم تجسم کرد. کو به تقویت همکاری‌های هنری نوآورانه در فضایی مناسب برای همکاری عمیق اختصاص دارد.

جشنواره پرفورمنس کو، توسط شرکت تئاتر کو برگزار می‌شود و آثار بدیعی در آن اجرا می‌شود که مخاطبان را شگفت زده و تهییج می‌کند و به آنها الهام می‌بخشد. با ارائه آثاری از اعضای اصلی شرکت و هنرمندان مبتکر محلی، ملی و بین المللی، همکاری‌ها و تجربه‌های جدیدی شکل می‌گیرد که هسته اصلی مأموریت جشنواره را یعنی ارائه سرگرمی‌های غیرعادی و هیجان‌انگیز در عین توسعه روابط خلاقانه جدید، مشخص می‌کند. .

هر تابستان جشنواره کو بر موضوعی مانند «داستان های بیماری و شفا» یا «سفر مهاجر» متمرکز می‌شود. اجراها با بحث‌های تسهیل‌شده و نمایش‌های لابی همراه است که ایده‌های ارائه‌شده در اثر را در تلاش برای ایجاد تبادل بین مخاطبان/هنرمندان و فراهم کردن فرصت‌هایی برای گفت‌وگوی مدنی، زمینه‌سازی می‌کند.

جشنواره کو همچنین مجموعه‌ای منحصر به فرد از کارگاه‌های ۶ روزه را ارائه می‌کند که در آن هنرمندان می‌توانند تکنیک‌ها و رویکردهای ساخت کار جدید را با اساتید بررسی کنند. فعالیت‌های دیگر شامل کارآموزی، و اقامتگاه‌های تمرینی است که در آن هنرمندان یا گروه‌های مجزا می‌توانند کارهای جدید بسازند یا آثار قدیمی‌تر کارنامه خود بازنگری کنند.

 

جشنواره بین‌المللی تئاتر فرنج ادمونتون (Edmonton International Fringe Theatre Festival)

مکان: شهر ادمونتون در کانادا

جشنواره بین‌المللی تئاتر فرنج ادمونتون یک جشنواره هنری سالانه است که هر ساله در ماه اوت برابر با مرداد و شهریور در ادمونتون، آلبرتا، کانادا برگزار می‌شود. این جشنواره قدیمی‌ترین و بزرگترین جشنواره تئاتر حاشیه‌ای در آمریکای شمالی است.

تئاتر فرنج یک سازمان هنری خیریه است که جامعه را از طریق قدرت داستان‌سرایی گردهم می آورد. چیزی که فرنج را خاص می‌کند این است که هنرمندان صددرصد از فروش بلیط جشنواره خود را دریافت می کنند. فراتر از این، فرنج از هنرمندان با دادن ابزار و پلتفرم مورد نیاز برای اجرای آثار خود و دستیابی به مخاطبان به آنها حمایت می‌کند.

 

باسکرفست (BuskerFest)

مکان: شهر تورنتو در کانادا

جشنواره بین‌المللی باسکرفست تورنتو یکی از بزرگترین جشنواره‌های نمایش خیابانی در آمریکای شمالی است.

باسکرفست در سال 2000 توسط انجمن بیماری صرع تورنتو برای ارائه یک جشنواره پر جنب و جوش و در عین حال جمع آوری بودجه و آگاهی عمومی از بیماری صرع تاسیس شد.

صرع شایع ترین اختلال عصبی در جهان است که بیش از 40000 نفر را در تورنتو تحت تاثیر قرار می دهد. انجمن بیماری صرع تورنتو بیش از 60 سال است که متعهد به بهبود زندگی هر یک از این افراد از طریق گروه های حمایتی، برنامه ها، حمایت از اشتغال، مشاوره و حمایت بوده است.

این انجمن به ارتقای استقلال و کیفیت مطلوب زندگی برای همه افراد مبتلا به صرع و خانواده‌های آنها اختصاص دارد.

این جشنواره از 30 آگوست تا 2 سپتامبر برابر با 9 تا 12 شهریور در پارک وودبین تورنتو برگزار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر

https://didhonar.ir/?p=53110