پلاتوهنر

از «جولان» سازها تا «جنگ‌را»؛ آهنگی برای رقص‌های حماسی

1 کاریز کاریز 10 کاریز3 کاریز2 کاریز7 کاریز4 کاریز9 کاریز8 کاریز6 کاریز5 11 12
1 کاریز
کاریز 10
کاریز3
کاریز2
کاریز7
کاریز4
کاریز9
کاریز8
کاریز6
کاریز5
11
12

به گزارش پلاتو هنر، کنسرت گروه موسیقی «کاریز» شب گذشته 29 دی ماه 1402 در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان روی صحنه رفت.

نوازندگان گروه موسیقی «کاریز» بدین شرح‌اند: حمزه طاهری آهنگساز و نوازنده تنبور، عارف میرباقی گیتار بیس، ارسلان علیزاده ویولنسل، پرویز نوروزی ساز بادی ساکسیفون، رضا عسگرزاده ساز بادی دودوک،  آیدین شفایی سازهای کوبه‌ای.

ساز «کاریز» کوک شد

در این کنسرت آلبوم موسیقی بی‌کلام «جولان» همراه دو قطعه موسیقی دیگر روی صحنه اجرا شد. پس از کوک‌شدن سازها در ابتدا شنونده آوایی از طبیعت بودیم. قطعه موسیقی «رویا» اولین قطعه اجرایی این کنسرت بود. در قطعه موسیقی «رویا» شنونده هم‌نوازی تنبور، ویولنسل، سازهای کوبه‌ای و گیتار بودیم. این قطعه موسیقی با آوایی از طبیعت تمام شد. پس از آن با پخش صدای پای اسب «جولان» به عنوان دومین قطعه روی صحنه اجرا شد. در این قطعه موسیقی نوازنده ساکسیفون دیگر نوازنده‌ها را همراهی کرد.

در ادامه قطعه سوم «کوهسار» بدون حضور ویولنسل، شاهد و شنونده هم‌نوازی تنبور، سازهای کوبه‌ای و گیتار بودیم. پس از «کوهسار»، اجرای «حیران» به عنوان چهارمین قطعه موسیقی با هم‌نوازی ویولنسل و ساز کوبه‌ای آغاز شد که در ادامه تنبور و گیتار به همراهی این دوساز درآمدند.

دو قطعه موسیقی «رجز» و «صبحوی» به خاطر اینکه نزدیک به هم هستند، با یکدیگر اجرا شدند. در این دو قطعه موسیقی سازهای ویولنسل، تنبور، گیتار و کوبه‌ای هم‌نوازی کردند.

«لیلی و شیرین»؛ تقدیم به زنان ایرانی

پس از اجرای این دو قطعه موسیقی، تک‌آهنگ «لیلی و شیرین» به‌عنوان هفتمین آهنگ روی صحنه اجرا شد. بخش اول آهنگ از داستان «لیلی و مجنون» برگرفته شده است. بخش دوم با توجه به کتاب «سیمای دو زن» اثر علی‌اکبر سعیدی سیرجانی که با مقایسه و تطبیق دو معشوقه لیلی و شیرین نوشته شده، ساخته شده است.

در این آهنگ، محمد لاریان به عنوان خواننده، گروه «کاریز» را همراهی کرد. «لیلی و شیرین» در ابتدا با نوازندگی دوتار آغاز شده و در ادامه سازهای کوبه‌ای، گیتار و ویولنسل به همراهی این ساز درآمدند. این گروه موسیقی آهنگ «لیلی و شیرین» را به تمام زنان ایران تقدیم کردند.

«سولی» با همراهی صدای جادویی دودوک

پس از «لیلی و شیرین»، «سولی» به عنوان هشتمین آهنگ با نوازندگی دودوک توسط رضا عسگرزاده روی صحنه اجرا شد که در ابتدا با هم‌نوازی ویولنسل و تنبور آغاز شد و در ادامه دودوک، گیتار و کوبه‌ای این دو ساز را همراهی کردند. این قطعه به یاد دوست از دست‌رفته‌ای (برای جلال‌الدین) ساخته شده است.

پس از «سولی» با شنیدن صدای موج دریا، قطعه موسیقی «دریا» با نواخته‌شدن تنبور، ساز کوبه‌ای و گیتار روی صحنه اجرا شد. دراین قطعه موسیقی تک‌نوازی ساز کوبه‌ای کاخن نقش پررنگی ایفا کرد.

«جنگ‌را»؛ آهنگی برای رقص‌های حماسی

«جنگ‌را» آهنگی برای رقص‌های حماسی در محور جنگ از مقام‌های باستانی تنبور ساخته شده است. در این قطعه نوازنده ساکسیفون سازهای تنبور و کوبه‌ای و گیتار را بدون حضور ویولنسل همراهی می‌کرد.

رضا عسگرزاده صدابرداری، میکس و مستر و تنظیم آلبوم موسیقی «جولان» را انجام داده است.

اجرای گروه موسیقی «کاریز» در شب گذشته 29 دی ماه به مناسبت هشتادمین سال روز تولد فرهاد مهراد به این خواننده تقدیم شد.

نگاهی به کنسرت «کاریز»

گروه موسیقی «کاریز» پس از انتشار آلبوم موسیقی «جولان» شب گذشته در خانه هنرمندان توانست اجرایی موفق روی صحنه برگزار کند. با توجه به کیفیت پایین سالن‌های خانه هنرمندان و امکانات محدود و نورپردازی نامناسب، اگر این گروه موسیقی در سالن های بزرگتر با امکانات و تجهیزات بیشتری روی صحنه روند، قابل پیش‌بینی است که مورد استقبال بیشتری از مخاطبان قرار بگیرند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

تصحیح یک روش آموزشی با سنت‌شکنی در نُت‌نویسی تنبور

ارسلان علیزاده نوازنده ویولنسل ارکستر ملی ایران درباره نواختن این ساز توضیح داد و از مشکلات ارکسترها گفت.

کنسرت گروه موسیقی «کاریز» برگزار می‌شود

https://didhonar.ir/?p=40568