پلاتوهنر

اجرای مجید انتظامی همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش پلاتو هنر، سال گذشته در همین ایام خبر رسید که رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی پس از 10 سال، 6 تا 10 مهر ماه 1401 در تالار وحدت اجرا می‌شود.

در این راستا نشست رسانه‌ای این رویداد با حضور مجید انتظامی و نصیر حیدریان در مرداد ماه سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

طبق گزارش خبرگزاری مهر از این نشست، مجید انتظامی اعلام کرد: قرار بر این است که کنسرتی را در هفته دفاع مقدس برگزار کنیم. در این کنسرت خوشبختانه نصیر حیدریان که زحمت زیادی برای آن کشیده کار آماده سازی ارکستر را به عهده دارد و پس از انجام مراحل آماده سازی آن را تحویل بنده می‌دهد.

وی افزود: برنامه‌ای که برای کنسرت آماده کردیم موسیقی متن فیلم‌های «کانی مانگا»، «جایی برای زندگی»، «مردان آنجلس»، «شیخ بهایی» در قالب ارکستر سازهای زهی ایرانی و کلاسیک است. در واقع می‌توان گفت این آثار برگرفته از بالای ۲۰۰ ساعت موسیقی‌هایی است که بنده برای این آثار نوشته‌ام. البته قرار بر این است که دو قطعه دیگر هم داشته باشیم که این دو اثر با خواننده اجرا می‌شود.

این آهنگساز شناخته شده موسیقی فیلم‌های دفاع مقدس در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر کم اقبالی آهنگسازان برای ساخت آثار انقلابی و دفاع مقدس گفت: من به دوران دفاع مقدس باور دارم و با همه لحظات آن زندگی کرده‌ام به همین جهت با تمام وجودم دست به خلق کارهای مرتبط با دفاع مقدس زدم. من عاشق بودم و خودم را همیشه در جبهه حس می‌کردم. اصلاً هم فکر نمی‌کردم وقتی چنین کارهایی را انجام می‌دهم مردم این کارها را دوست داشته باشند اما بسیار خوشحالم که مردم توانستند با چنین آثاری ارتباط بگیرند.

نصیر حیدریان رهبر ارکستر هم در این نشست توضیح داد: همان طور که آقای انتظامی اشاره کرد به نتیجه رسیدیم که با ارکستر ملی این کنسرت را برگزار کنیم. البته دوستی بنده با آقای انتظامی به سال‌های دور بازمی‌گردد و من بسیار خوشحالم که در این اجراها همراه او هستم. این اجرا از جمله برنامه‌های سنگین و پرحجمی است که برای روی صحنه رفتن نیازمند تمرین‌های فراوانی است. البته ما از هفتم شهریور مرحله نهایی تمرین‌ها را آغاز می‌کنیم اما پیش از آن قرار بر این است که مراحل آماده سازی آغاز شود تا ما بتوانیم شرایط بهتری را برای اجرا فراهم کنیم.

او در پایان از اجرای کامل سمفونی خرمشهر خبر داد و گفت: آنچه در برخی از قطعات این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرند اجرای آن‌ها به صورت کامل است که یکی از این کارهای مربوط به سمفونی خرمشهر خواهد بود و ما برای اولین بار آنها را به صورت کامل اجرا می‌کنیم.

بلیت‌فروشی این اجرا برای تاریخ 6 تا 10 مهرماه 1401 آغاز و با استقبال مخاطبان مواجه شد تا جایی که بنیاد رودکی رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» را به مدت یک شب تمدید کرد.

روحیه اجرا ندارم

اواخر شهریور ماه اعتراضات سیاسی و اجتماعی در ایران آغاز شد. در این راستا برنامه های فرهنگی و هنری در کشور تعطیل شد. مجید انتظامی طی پستی در صفحه مجازی خود اعلام کرد که روحیه‌ای برای اجرا ندارد. او نوشت: «لازم است درباره‌ی برگزاری کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به مواردی اشاره کنم. من نیز مانند تمام مردمان کشورم عزادارم و روحیه‌ای برای اجرای آثارم ندارم. هرچند فکر می‌کنم شاید با برگزار کردن کنسرت، کمی همدردی خود را از این طریق نشان دهم. چرا که از دست رفتگان وطن‌مان، سوژه‌ی همیشگی موسیقی‌هایم بوده‌اند.

تصمیم گیری درباره لغو یا برگزاری کنسرت از اختیار من خارج است. اما به پیشنهاد من و هم‌صدایی ارکستر، طی توافق با مسئولان بنیاد رودکی مقرر شد، ضمن عذرخواهی فراوان از همه‌ی دوستان، اجراهای این کنسرت به هفته آینده موکول شود. تا بتوانیم در شرایط مناسب‌تری به لحاظ روحی این کنسرت را تقدیم مخاطبان کنیم.

پس از اعلام این تغییر در برنامه، تمرین ارکستر ملی طبق برنامه و با کیفیت عالی برگزار شد.

شخصا معتقدم لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور به ‌ضرر فرهنگ همین مرز و بوم است و از همه‌ی همکارانم خواهش می‌کنم که در صورت امکان، هیچ ‌یک از برنامه‌هایشان را لغو نکنند. همینطور از همکارانی نظیر جناب آقای کلهر عزیز که در پیام خود به این مورد اشاره کرده‌اند تشکر می‌کنم.»

در ادامه روابط عمومی بنیاد رودکی در اطلاعیه‌ای برای دومین بار از تغییر زمان اجرای رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» خبر داد و اعلام کرد که این تصمیم با توجه به برگزار نشدن سایر برنامه‌های کنسرت و موسیقی در سالن‌های موسیقی تهران و همچنین، به منظور ایجاد فضایی مناسب‌تر و تسهیل آرامش مخاطبان، همچنین آمادگی حداکثری ارکستر،  اتخاذ شده است و بنا شد تاریخ جدید این رویداد موسیقایی به‌زودی و پس از آغاز سایر کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای در تهران اعلام شود.

باید صبر کرد

حال پس از گذشت یک سال از این اتفاق هنوز خبری از اجرای این رویداد موسیقایی نیست. طبق پیگیری خبرنگار پلاتو هنر از روابط عمومی بنیاد رودکی هنوز مشخص نیست این رویداد اجرا شود یا خیر.

در روزاهای اخیر مجید انتظامی در صفحه مجازی ویدیوی خود بخشی از تمرین این اجرا را با همراهی ارکستر ملی ایران منتشر کرد. مخاطبان در قسمت کامنت های این پست از او در مورد برگزاری این اجرا پرسیدند که او در پاسخ به کامنت ها نوشت: «به امید خدا اجرا می‌‌شود، باید صبر کرد!»

https://didhonar.ir/?p=21461