پلاتوهنر

اتفاق‌های موسیقایی مهم با شروع جشنواره فیلم فجر

به گزارش پلاتو هنر، با توجه به اینکه سی‌ و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال برگزار می‌شود، شاهد اتفاق‌های موسیقایی مهمی در آغاز جشنواره فیلم فجر بوده‌ایم. در ادامه به این اتفاق‌های موسیقایی می‌پردازیم:

اولین حضور احسان یاسین در جشنواره فجر

احسان یاسین آهنگساز، ترانه سرا و خواننده نسل جوانی است که به سبک عارفانه می‌خواند. این خواننده با وجود اینکه از دوران کودکی به خواندن مشغول بوده است، با حضور در برنامه تلویزیونی استعدادیابی «عصر جدید» نامش بر سر زبان‌ها افتاد. گفتنی است این خواننده جوان توانست به مرحله نهایی این مسابقه استعدادیابی راه پیدا کند. او به واسطه تسلطش به زبان‌های انگلیسی و عربی، آهنگ‌هایش را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی می‌خواند.

حضور و اجرا این خواننده نسل جوان در مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، اولین حضور رسمی احسان یاسین در مراسم‌های جشنواره‌ فجر محسوب می‌شود که اتفاق مهمی در مسیر هنری او محسوب می‌شود. با وجود صدای گرم و گیرا، تسلط بالا در اجرا و خوانش به سه زبان متفاوت آینده‌ای روشن در انتظار این ستاره‌ی جوان است.

یاسین در آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر قطعه موسیقی «حبیبی البی» را با تنظیم علیرضا مرادی روی صحنه خواند. این آهنگ برای کودکان فلسطینی ساخته شده است.

شنونده آهنگ «حبیبی البی» باشید:

احسان یاسین تا به امروز یک آلبوم رسمی به نام «ماه من» منتشر کرده است. «ماه من»، «ستایش»، «لا یا دنیا»، «ربنا»، «بازم برگرد»، «یا مصطفی»، «مآب» و «رحیل» نام قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

از دیگر آثار موسیقی این خواننده می‌توان به آهنگ‌های «دوستت دارم»، «تا ابد»، «ثروت واقعی»، «بیشتر از خودم»، «چراغ فروزان»، «مادر»، «یک فرصت دیگر»، «قوی تر»، «حبیبنا المصطفی»، «همه‌ی نیازم»، «الحمد الله»، «فرزند کوچک من» اشاره کرد.

صدای طنین‌انداز موسیقی ملی در جشنواره فیلم فجر

از اتفاقات خوب و جریان‌ساز مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، حضور ارکستر موسیقی ملی ایران روی صحنه تالار وحدت بود.

با توجه به اینکه در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر سال‌های گذشته خبری از نوازندگی گروه‌های موسیقی کلاسیک نبود، حضور ارکستر موسیقی ملی ورود به حوزه موسیقی کمک می‌کند تا به مسیر تازه‌ای ورود کند.

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان قطعات «هزاردستان»، «سبک‌بال»، «fight» و «faith» را پیش روی مخاطبان حاضر در سالن اجرا کردند.

بدیهی است اهمیت حضور ارکستر موسیقی ملی ایران در یک رویداد سینمایی از جمله اقدامات شایسته محمد اله‌یاری به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در این بنیاد است.

محمد اله‌یاری فومنی با اشاره به برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده است: هر دو ارکستر موسیقی ملی ایران و سمفونیک تهران زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ایام جشنواره میزبان علاقه‌مندان به هنر موسیقی خواهند بود و اجرای خاطره‌انگیزی را رقم خواهند زد.

بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی

بزرگداشت محمدرضا علیقلی آهنگساز پیشکسوت یکی دیگر از اتفاقات موسیقایی شروع جشنواره فیلم فجر بود. علیقلی در این مراسم در حضور محمد خزاعی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتبی امینی دبیر این رویداد، ضمن گلایه از کم‌توجهی به هنر و موسیقی، اظهار کرد: من خیلی خوب بلد نیستم حرف بزنم، هیچ‌وقت روی صحنه نرفته‌ام. همیشه فکر می‌کردم خودم چیزی نیستم و اگر چیزی از من باقی بماند موسیقی فیلم است؛ من حاشیه فیلم هستم و بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی.

او در حمایت از هنر و موسیقی گفت: من با چشم خودم دیدم که در خیابانی از طبقه سوم ساختمان، پیانو را پایین انداختند این برای یک موزیسین بسیار سخت است و امیدوارم دیگر تکرار نشود.

گلایه محمدرضا علیقلی دریک رویداد سینمایی به جا بود. متاسفانه خیلی اوقات شاهد این هستیم که نه تنها در کشورمان برای هنر و موسیقی اهمیت قائل نمی‌شوند بلکه به هنرمند، نوازنده و ابزار حرفه‌اش به صورت افراطی بی‌حرمتی می‌کنند. چرا باید از هنرمندان‌مان زمانی قدردانی کنیم که قدرت حضور در صحنه هنر را ندارند؟ در صورتی‌که هنر و موسیقی فرهنگ کشورمان ایران و هنرمندان میراث ما هستند و باید در حفظ آن‌ها تلاش کنیم.

محمدرضا علیقلی تاکنون 4 سیمرغ برای موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

آئین تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شد

کنسرت احسان یاسین در نوروز ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد

خواننده‌هایی که با فجر ۳۸ حضور پررنگی روی صحنه داشته‌اند

https://didhonar.ir/?p=42071