ابراهیم علیپور: عکاسی مستند سندی تاریخی است که جامعه را تکان می‌دهد

به گزارش پلاتو هنر، ابراهیم علیپور عکاس ایرانی، که در کردستان متولد شده‌است. در حال حاضر در حوزه عکاسی مستند فعالیت می‌کند. علیپور تا کنون به بیش از 30 کشور دنیا سفر کرده و در حال ثبت کردن موضوعات اجتماعی بسیاری است.

ابراهیم علیپور

ابراهیم علیپور در مصاحبه با پلاتوهنر عنوان کرد: کار خود را با عکاسی طبیعت شروع کردم، اکثر هنرمندانی که در ایران به ویژه در کردستان شروع به عکاسی می‌کنند با توجه به سبک زندگی و المان‌های در دسترس کار خود را با عکاسی طبیعت آغاز می‌کنند.

با گذشت زمان به این موضوع پی بردم که این شیوه از عکاسی نسبت به سایر سبک‌ها به خلاقیت کمتری نیاز دارد، احساس کردم که به عنوان عکاس باید تاثیراتی را در جامعه به جا بگذارم  به همین خاطر متوجه شدم که عکاسی مستند علاوه بر اینکه به عنوان یک سند تاریخی ثبت می‌شود بلکه بر روی جامعه تاثیرات بسیاری را به جا می‌گذارد، به همین دلیل جذب عکاسی مستند شدم و برای ادامه راه این سبک را انتخاب کردم.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

این هنرمند در خصوص عکاسی با سوژه‌های انسان تصریح کرد: به واسطه سفرهای زیادی که داشتم، ارتباط با انسان‌ها برایم راحت‌تر شده‌است و درصد خطاهایم در مواجه با افراد مختلف کمتر شده‌است.دشوارترین کار ممکن راضی کردن افراد برای آمدن در مقابل دوربین است.

در بعضی مواقع این ارتباط به صورت کلامی انجام نمی‌شود بلکه به صورت حسی و چشمی بدون اینکه بین من و مخاطب کلمه‌ای رد و بدل شود متوجه می‌شوم که فرد آمادگی کافی برای جلوی دوربین آمدن را دارد یا ندارد. بخشی از این‌‌ چالش‌ها با تجربه به دست می‌آید و بخشی دیگر با صداقت به دست می‌آید، اگر فرد احساس کند که در رفتار عکاس دوگانگی وجود دارد و با انسان‌ها صادق نیست با او ارتباط برقرار نمی‌کنند.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

این عکاس افزود: در هنگام عکاسی ثبت و احساسات در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند اما همه این مسائل به سوژه بستگی دارد، در بعضی مواقع لحظه بسیار خاصی را می‌بینم و علاقمندم که این لحظه زیبا را به ثبت برسانم اما در بعضی مواقع برای فکر کردن به عکس زمان دارم، که ممکن است این زمان به دقیقه هم نرسد و در نتیجه در همین زمان اندک تصمیم می‌گیرم که احساسات ارجحیت دارد. در مفهوم کلی همه این مسائل به حس و حال فضا و همچنین سوژه‌ بستگی دارد.

در عکاسی در بعضی مواقع به یک رها شدگی نیاز است که باید در آن عکاس فارغ از قاب و ثبت موقعیت باشد و تنها با جریانات همسو شود.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

خطر در بعضی مواقع بسیار نزدیک است

ابراهیم علیپور در خصوص چالش‌های خود در عکاسی توضیح داد: در طول سال‌هایی که مشغول به کار بودم سفرهای پر چالش بسیاری را پشت سر گذراندم و می‌توان گفت که اکثر سفرهایم پر چالش بودند. مسیر و موضوعاتی که در حال اتفاق بودند تنها قسمتی از سختی کار به حساب می‌آید و قسمت دیگر به این دلیل بود که اتفاقات موجود بخشی از زندگی من شده‌بود و این موضوع باعث می‌شود که برخی از موضوعات کمرنگ شوند و نتوان از آن‌ها عکسبرداری کرد.

در سفرم به افغانستان و مواجه با طالبان و نخستین سفرم به تبت به واسطه دسترسی نداشتن به اینترنت و عدم امکان ارتباط با آن‌ها به زبان تبتی و همچنین حضور در مناطق مرزی و در مکان‌هایی که خطر بسیار نزدیک بود برایم چالش‌های بسیاری را رقم زد.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

عکاسی مستند، تاثیر گذارترین هنر در اجتماع

این هنرمند در خصوص نقش عکاسی مستند در تغییر نگرش اجتماعی تصریح کرد: به واسطه اینکه عکاسی و مدیوم عکس از لحاظ جامعه شناسی و اجتماعی به عنوان سند مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان گفت تاثیر گذارترین هنر در اجتماع عکاسی مستند به حساب می‌آید، و این موضوع نه تنها در ایران و در خاورمیانه بلکه در کل دنیا سندیت دارد یعنی حتی میزان تاثیر گذاری آن از فیلم هم بیشتر است و به این دلیل است که من به عکاسی مستند علاقمند شده‌ام.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

عکاس خوب عکاسی است که می‌داند چه زمان عکس نگیرد 

این عکاس در خصوص تاثیر عکاسی مستند در نگاه خود ادامه داد: نگاهی که هم اکنون دارم 50 درصد آن را مدیون سفرهایی هستم که تا به امروز رفته‌ام و 50 درصد دیگر را مدیون عکاسی هستم که هم‌اکنون انجام می‌دهم.

نگاه یک عکاس بسیار متفاوت‌تر است به دلیل اینکه باید احساسات و عواطف افراد، عکس‌ها، نور فضا و مکان را تحلیل‌های بسیاری کند که در آخر به این نتیجه برسد موقعیت پیش رو ارزش عکس گرفتن دارد یا خیر، بنابر جمله‌ای که می‌گوید عکاس خوب عکاسی است که می‌داند چه زمان عکس نگیرد این تحلیل کمک می‌کند که یک عکاس نگاه عمیق‌تری نسبت به همه سوژه‌ها داشته باشد که این نگاه بر نگرش ما به زندگی نیز تاثیر بسیاری می‌گذارد.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

ابراهیم علیپور در خصوص ادیت و ویرایش عکاسی مستند توضیح داد: در خصوص عکاسی مستند یک تعریفی وجود دارد که نه تنها من بلکه تمام دنیا پیرو این تعریف هستند آن‌هم این است که ادیت و ویرایش عکس فقط در خصوص اصلاح رنگ و نور کنتراست به میزانی که به سندیت و به مستند بودن عکس خدشه وارد نکند درست است.

در عکاسی مستند به صورت کلی حذف و اضافه وجود ندارد مگر در یک سری شرایط خاص و جزئی که در فضا هیچ‌ گونه تغییراتی به وجود نیاورد در غیر این صورت ادیت اشتباه است.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

ابراهیم علیپور در پایان، در خصوص معانی عکس‌هایی که تا کنون ثبت کرده‌است گفت: به یکسری از عکس‌هایی که ثبت کرده‌‌ام علاقه بسیاری دارم و احساس می‌کنم که برای ثبت آن عکس‌ها، من در زمان و مکان درستی بودم.

می‌توانم به عنوان مثال به عکسی که از طالبان در همان روزهای اولیه که به افغانستان بازگشته بودند و در یک شهر بازی خالی از مردم با اسلحه و مسلسل سوار بر چرخ و فلک شده‌بودند و یا در پروژه دراویش، یک درویش با یک خنجر رقص سما می‌کندو آفتاب در بالای سر آن قرار دارد و خیلی از عکس‌های دیگر اشاره کنم که هر کدام برای من بسیار با معنی و تاثیر گذار بوده‌است.

ابراهیم علیپور
ابراهیم علیپور

بیشتر بخوانید:

عکاسان در جنگ، شاهدان خاموش تاریخ‌اند

https://didhonar.ir/?p=93461

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =