پلاتوهنر

آشنایی با معتبرترین جوایز موسیقی جهان

به گزارش پلاتو هنر، مراسم‌های متعددی مرتبط با دنیای موسیقی سالانه در سراسر جهان برگزار می‌شوند که برای هنرمندان موسیقی بسیار انگیزه‌بخش محسوب می‌شوند. بسیاری از خوانندگان، نوازندگان، گروه‌های موسیقی و موسیقیدان‌ها در رویای به دست آوردن این جایزه در طول سال تلاش می‌کنند تا کیفیتی شایسته‌ برای معتبرترین جایزه موسیقی جهان را ارائه دهند.

در ادامه به جوایز موسیقی معتبر در جهان نگاهی می‌اندازیم.

جوایز موسیقی/ جایزه گرمی

جایزه گرمی یکی از بزرگ‌ترین جوایز موسیقی جهانی محسوب می‌شود که به اثرهای شاخص در صنعت موسیقی انگلیسی زبان تعلق می‌گیرد اما هیچ محدویتی برای ملیت‌ها ندارد.

جایزه گرمی (Grammy Awards) با عنوان دیگری به نام جایزه گرامافون توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط و شخص بیلینگز آرت ورکز با ساختار یک گرامافون و جنس طلا روی یک پایه شیب‌دار طراحی شده است. واژه گرمی مخفف گرامافون تلقی می‌شود.

اولین مراسم اهدای جوایز گرمی سال ۱۹۵۸ میلادی برگزار شد. این مراسم یک بار در سال برگزار می‌شود و به بهترین اجراهای موسیقی می‌پردازد. مراسم جایزه گرمی شامل چهار جایزه اصلی (آلبوم موسیقی برجسته، بهترین ضبط و ترانه‌ی محبوب) می‌شود.

جایزه‌ی گرمی بهترین آلبوم موسیقی به خواننده، میکس و مسترینگ، تنظیم‌کننده و تهیه‌کننده تعلق دارد. اهدای اولین سری جوایز موسیقی گرمی به محبوب‌ترین آلبوم موسیقی سال از 1959 میلادی آغاز شد. این جایزه بر اساس افتخار دستاوردهای هنری، مهارت‌های فنی و برتری در صنعت ضبط بدون توجه به فروش آلبوم یا موقعیت و رتبه آن به یک آلبوم موسیقی توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط ایالات متحده آمریکا اهدا می‌شود.

جایزه‌ی گرمی بهترین ضبط موسیقی به خواننده و تهیه‌کننده‌ی یک قطعه موسیقی تقدیم می‌شود. اهدای جایزه گرمی برای ضبط شاخص سال یا Grammy Award for Record of the Year هم از سال ۱۹۵۹ آغاز شده است.

جایزه‌ی ‌گرمی بهترین ترانه‌‌ به بهترین ترانه‌سرا و آهنگساز یک قطعه موسیقی اهدا می‌شود. اهدا جایزه گرمی برای بهترین ترانه سال از ۱۹۵۹ آغاز شد.

جایزه‌ گرمی بهترین هنرمند جدید به هنرمند شاخصی که برای اولین بار در عرصه موسیقی به صورت رسمی اثری از خود منتشر کرده است تعلق می‌گیرد. اهدای این جایزه از سال ۱۹۵۹ به میان آمده است.

علاوه بر این چهار دسته، جوایز ویژه‌ای نیز در مراسم گرمی اهدا می‌شوند که در ادامه می‌خوانید.

جایزه اسطوره گرمی به هنرمندی که دارای محبوبیت ویژه‌ای در صنعت موسیقی باشد، تقدیم می‌شود. Grammy Legend Award برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ به اندرو لوید وبر، لیزا مینلی، اسموکی رابینسون و ویلی نلسون اهدا شد.

جایزه یک عمر دستاورد هنری گرمی به هنرمندی که در طول عمر هنری خود، آثاری ارزشمند و محبوب منتشر کرده است، تعلق می‌گیرد. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ به اندرو لوید وبر، لیزا مینلی، اسموکی رابینسون و ویلی نلسون تعلق گرفت.

جایزه امنا گرمی یا Trustees Awar یک بار به استیو جابز به دلیل نوآوری و پشتکار در تولید محصولات و فناوری‌هایی که مسیر استفاده از موسیقی، تلوزیون، فیلم‌ها و کتاب‌ها را تغییر داده بود، اهدا شده است.

جایزه تالار مشاهیر گرمی یا Grammy Hall of Fame Award به آلبوم‌های موسیقی و تک‌آهنگ‌هایی که دارای اهمیت تاریخی هستند، تعلق می‌گیرد. برای ثبت آثار در این تالار حداقل باید ۲۵ سال از انتشار رسمی اثر گذشته باشد اما هیچ محدودیتی در نوع سبک آلبوم موسیقی وجود ندارد. اولین اهدای جایزی تالار مشاهیر گرمی از سال ۱۹۷۳ آغاز شد.

 

جوایز موسیقی
جوایز موسیقی

جوایز موسیقی/ جایزه پولار

جایزه پولار (Polar Music Prize)، یکی از بزرگ‌ترین جوایز موسیقی اروپا است که به دلیل قدردانی از دستاورد هنری و خلاقانه یک هنرمند و یا گروه موسیقی در سبک پاپ و کلاسیک که در ارتقای موسیقی تعلق می‌گیرد. اهدای این جایزه هیچ محدودیت ملیتی ندارد.

جایزه بین‌المللی پولار توسط استیگ اندرسون (Stig Anderson)، مدیر سابق گروه سوئدی ABBA تاسیس شد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ اهدا شد. پولار در کشور سوئد به جایزه نوبل هم شهرت دارد.

از برندگان این جایزه می‌توان به کارل هاینز اشتوکهاوزن، پیر بولز، یانیس زناکیس، ویتولد لوتسلاوسکی، گئورگی لیگتی، استیو رایش و انیو موریکونه و در عرصه موسیقی پاپ پل مکارتنی، پینک فلوید و استیوی واندر اشاره کرد.

 

جوایز موسیقی/ جایزه پولار
جوایز موسیقی/ جایزه پولار

جوایز موسیقی/ جایزه بریت

جایزه بریت (The Brit Awards)، جایزه سالانه موسیقی پاپیولار است که از طرف اتحادیه موسیقی بریتانیا اهدا می‌شود. اهدای این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ تحت نظارت انجمن تجاری صنعت ضبط بریتانیا انجام شد. جایزه بریت با نام کوتاه شده بریتز نیز شناخته می‌شود.

در کنار جایزه بریت، مراسم دیگری با یک جایزه انحصاری برای موسیقی کلاسیک با عنوان بریت کلاسیک (Classic BRIT Awards) ماه می (اردیبهشت) به صورت سالانه برگزار می‌شود. رابی ویلیامز با دوازده جایزه بریت به عنوان هنرمند یک نفره و پنج جایزه دیگر به همراه گروه موسیقی «تیک دت» رکورددار جایزه بریت کلاسیک محسوب می‌شود.

جوایز موسیقی/ جایزه بریت
جوایز موسیقی/ جایزه بریت

جوایز موسیقی/ جایزه بیلبورد

جایزه موسیقی بیلبورد، توسط نشریه بیلبورد به عنوان نماد محبوبیت موسیقی به هنرمند فعال موسیقی از سال 1990 در ایالات متحده آمریکا، سالی یک بار برگزار می‌شود. این رویداد پیش‌تر، ماه دسامبر میلادی برگزار می‌شد تا اینکه از سال 2006 تا 2011 لغو شد و در حال حاضر از سال 2011 در ماه می در حال برگزاری است.

ملاک جایزه موسیقی بیلبورد، فروش دیجیتالی آهنگ و آلبوم موسیقی، پخش رادیویی و تعامل اجتماعی است و تعیین برنده توسط آکادمی ملی هنرها انجام نمی‌شود.

رکورد بیشترین جایزه موسیقی بیلبورد توسط جنت جکسون و مایکل جکسون ثبت شده است.

هنرمند سال (Top Artist)، آهنگ سال (Top Hot 100 Song)، آلبوم سال (Top Billboard 200 Album)، هنرمند جدید سال (Top New Artist)، هنرمند زن سال (Top Female Artist)، هنرمند مرد سال (Top Male Artist)، گروه سال (Top Duo/Group) دسته‌بندی‌های جایزه موسیقی بیلبورد هستند.

جوایز موسیقی کانتری بیلبورد، جوایز موسیقی لاتین بیلبورد، جوایز موسیقی ریتم اند بلوز/هیپ‌هاپ بیلبورد، جوایز موسیقی دنس/الکترونیک بیلبورد از دیگر جوایز موسیقی بیلبورد محسوب می‌شود.

جوایز موسیقی/ جایزه بیلبورد
جوایز موسیقی/ جایزه بیلبورد

جوایز موسیقی/ جایزه موسیقی آمریکا AMA

جایزه AMA مخفف واژه The American Music Awards است. این جایزه یکی از بزرگ‌ترین جوایز موسیقی جهانی محسوب می‌شود. اهدای این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ توسط دیک کلارک انجام شد.

از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۵ میلادی برندگان این مسابقه، توسط اعضای صنعت موسیقی بر اساس عملکرد تجاری، فروش، پخش و استریم انتخاب می‌شدند اما از سال ۲۰۰۶ مردم نیز می‌توانند به هنرمند محبوب خود رأی دهند و برندگان خود را انتخاب کنند.

جوایز موسیقی/ جایزه موسیقی آمریکا AMA
جوایز موسیقی/ جایزه موسیقی آمریکا AMA

بیشتر بخوانید:

ژانر موزیکال؛ حرکتی میان واقعیت و فانتزی

https://didhonar.ir/?p=67723