پلاتوهنر

آشنایی با فیلم‌های دفاع مقدس «سودای سیمرغ»/ از «آسمان غرب» تا «مجنون»

به گزارش پلاتو هنر، در آستانه آغاز چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، در قسمت «سودای سیمرغ» امسال، تعدادی فیلم با رویکرد دفاع مقدس ساخته شده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

امیرحسین آرمان سرلشکر ادبیان «آسمان غرب» شد

«آسمان غرب»

«آسمان غرب» دومین ساخته سینمایی محمد عسگری است. کارنامه عسگری مملو از همکاری او با کارگردانان مطرح و به نام سینمای ایران به عنوان دستیار اول است. اولین تجربه مستقل کارگردانی او در سینما پیش تر و در سال 1401 با فیلم «اتاقک گلی» اتفاق افتاد. فیلمی که به چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و عسگری در بخش های بهترین فیلم اول و جایزه شهردار تهران برنده شد. پس از تجربه موفق سال گذشته عسگری امسال با فیلم «آسمان غرب» در چهل و دومین جشنواره فجر حضور دارد فیلمی که عسگری نویسندگی آن را نیز برعهده داشته و حبیب الله والی نژاد تهیه کننده آن بوده است.

«آسمان غرب» در خصوص روزهای آغازین جنگ  است و به نقش آفرینی شهید علی اکبر شیرودی می پردازد. در این فیلم بازیگرانی همچون میلاد کی مرام، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان و… به ایفای نقش پرداخته اند.

دست ناپیدا

«دست ناپیدا»

«دست ناپیدا» پنجمین اثر سینمایی انسیه شاه حسینی است. شاه حسینی تنها کارگردان زن چهل و دومین دوره جشنواره فجر به حساب می آید. شاه حسینی که پیش تر نیز با ساخت آثاری همچون «زیباتر از زندگی» و «شب بخیر فرمانده» نشان داده بود به ساخت آثاری با مضمون اتفاقات مربوط به جنگ تحمیلی علاقه مند است، بعد از دوازده سال با «دست ناپیدا» به پرده نقره ای سینما بازگشت. فیلمی که با سرمایه گذاری بنیاد شهید و ایثارگران و بنیاد فارابی ساخته شده و در بخش سودای سیمرغ به رقابت با رقبایش خواهد پرداخت. شاه حسینی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این فیلم را نیز بر عهده داشته و سید سعید سیدزاده تهیه کننده این فیلم بوده است.

در خلاصه داستان «دست ناپیدا» آمده: در سال های ابتدایی جنگ تحمیلی، یک زن خبرنگار با عده ای زن ایثارگر آشنا شده و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: معصومه بافنده، اعظم سادات موسوی، نسرین احمدخانی، زیبا عسکری و… به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم مجنون

«مجنون»

«مجنون» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که برای شرکت در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل و دوم کاندید شده است. فیلمی به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی عباس نادران است. شامحمدی پیش از این، ساخت آثاری همچون «هفت قصه از خرمشهر»، «مدار هفت درجه آرش»، «امام رضا(ع)» و… را در کارنامه دارد. «مجنون» نیز روایت کننده بخشی از دفاع مقدس است.

موضوع داستان این فیلم به مرور بخش های از زندگی شهید مهدی زین الدین و برادرش مجید زین الدین و همچنین بخش هایی از عملیات خیبر می پردازد.

در این فیلم بازیگرانی همچون: سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

میرو

«میرو»

«میرو» جدیدترین ساخته حسین ریگی است. فیلمی که با سرمایه گذاری بنیاد شهید و ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. ریگی پیش تر با فیلم «لیپار» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته بود. در کارنامه ریگی آثار دیگری همچون «هوک»، «شمشوگ»، «جاده مرزی» و «ناکو» اشاره کرد.«میرو» نیز درون مایه ای مرتبط با دفاع مقدس و حال و هوای مردم سیستان و بلوچستان در دوره جنگ تحمیلی دارد که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ کاندید شده است.

در خلاصه داستان فیلم «میرو» آمده: یک نوجوان اهل چابهار قصد عزیمت به جبهه های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی را دارد و در این راه …

در این فیلم بازیگرانی همچون: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین محمدپور و… به ایفای نقش پرداخته اند.

 

محمدرضا عادی زاده

https://didhonar.ir/?p=41821