پلاتوهنر

آشنایی با «آی‌دا»؛ اولین ربات انسان‌نمای هنرمند

«آی‌دا» «آی‌دا» «آی‌دا» «آی‌دا» «آی‌دا»
«آی‌دا»
«آی‌دا»
«آی‌دا»
«آی‌دا»
«آی‌دا»

به گزارش پلاتو هنر، مدت زیادی است که پیکره‌‍‌های رباتیک راه خود را در گالری‌ها باز کرده‌اند و تاکنون برخی از این ربات‌ها را در پلاتو هنر معرفی کرده‌ایم. برای مثال ربات «پیکره» جوردن وُلفسِن که نگارخانه ملی استرالیا آن را در سال 2019 به قیمت 4.5 میلیون دلار خرید، یکی از این ربات‌ها به شمار می‌آید یا ربات دیگری به نام «آیکا» که منتقد هنر است و ماریو کلینگمَن، هنرمند آلمانی خالق آن است.

دیگر ربات‌های معرفی شده نیز با این ویژگی که همگی «اثری هنری» بودند، معرفی شدند اما امروز به معرفی رباتی می‌پردازیم که خود هم اثر هنری معاصر به شمار می‌رود و هم هنرمند هنر معاصر.

«آی‌دا»

با «آی‌دا» آشنا شوید

«آی‌دا» (Ai-Da)، اولین ربات انسان‌نمای هنرمند است که ظاهری فوق طبیعی دارد و می‌تواند طراحی و نقاشی کند.

«آی‌دا» در سال 2019  توسط اِیدن مِلِر که گالری‌دار است، متولد شد. ملر نام این ربات را به یاد آیدا لاولیس، اولین برنامه‌نویس تاریخ «آی‌دا» گذاشته است. ملر، «آی‌دا» را با کمک پژوهشگران هوش مصنوعی دانشگاه آکسفورد ساخته است. این دانشگاه الگوریتم‌های گرافیکی «آی‌دا» که به او امکان نقاشی کردن می‌دهند، توسعه داده‌اند و صالح‌الدین العبد و زیاد عباس، دانشجویان دانشکده مهندسی الکترونیک و برق دانشگاه لیدز، دست رباتیک او را ساختند.

«آی‌دا»
ربات «آی‌دا» در کنار ایدن ملر

براساس گزارش ویکی‌پدیا، «آی‌دا» زمانی که توانست با چشمانش مردم را ببیند و  پرتره آن‌ها را با مداد بکشد، شهرت جهانی به دست آورد. او در سال 2020 صاحب یک دست جدید شد و توانست با استفاده از پالت رنگ نقاشی بکشد.

«آی‌دا» چی ویژگی‌های فیزیکی دارد؟

دست‌های رباتیک «آی‌دا» و دوربین‌هایی که در چشمش جایگذاری شده‌اند به او این امکان را می‌دهند تا با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود نقاشی و طراحی کند. او می‌تواند با کمک دوربین‌هایی که در چشمش دارد ارتباط چشمی نیز برقرار کند.

«آی‌دا»

«آی‌دا» دو پا هم دارد اما نمی‌تواند با آن‌ها راه برود و تنها می‌تواند بایستد یا بنشیند.

این ربات مجهز به یک مدل زبانی نیز هست که با استفاده از آن می‌تواند شعر بگوید و صحبت کند. او تاکنون در برنامه‌های زیادی به عنوان مهمان و سخن‌گو حضور داشته است که معروف‌ترین آن‌ها برنامه «تدتاک» است.

نقاشی کردن «آی‌دا» را در ویدیو زیر می‌توانید تماشا کنید.

بیشتر بخوانید:

https://didhonar.ir/?p=60377