پلاتوهنر

فینا عبدی در گفتگو با پلاتو هنر:

آدمی با حس تملک بر دنیا طبیعت را نابود می‌کند

نمایشگاه ایگو نمایشگاه ایگو نمایشگاه ایگو نمایشگاه ایگو
نمایشگاه ایگو
نمایشگاه ایگو
نمایشگاه ایگو
نمایشگاه ایگو

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی فینا عبدی به نام «ایگو» تا 15 آبان ماه در گالری ژاله برپا است.

«انسان : جانداری از راستۀ پستانداران با ده انگشت کارساز، که روی دو پا راه می‌رود و به سبب داشتن مغز پیشرفته قادر به تکلم و تفکر است(فرهنگ لغت عمید)

موّلِد وعمیقاً مصرف گرا!

از مغز بهره می گیرد تا تجهیزاتی برای اهدافش تولید کند نقشه هایی برای اهداف از پیش تعیین شده بکشد.

قلمرو تعیین می‌کند

می سازد

جنگ راه می اندازد

ویران می‌کند

و قلمرو هیچ جانداری را به رسمیت نمی شناسد. مگر قلمروای که حدود آن را خود مشخص نماید و تحت حفاظت خود داشته باشد تا برایشان تعیین تکلیف کند و برای بقایشان طرح و برنامه بریزد، زیستشان را کنترل تا مبادا کثرت شان بقای انسان را به خطر اندازد.

انسان: پستانداری دو پا، دارای قدرت تحلیل، سخنگو و میرنده. بسیار خلاق، متفکر و مجهز به فلسفه و به ظاهر متمدن.

او حاکم بر زمین را است»

جملات بالا بخشی از بیانیه نمایشگاه فینا عبدی است.

دغدغه محیط زیست دارم

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر تصریح کرد: چندسال قبل من براساس دغدغه محیط زیستی که داشتم یکسری پارچه‌ها و پلاستیک‌های دورریز را جمع و با آن‌ها عروسک درست می‌کردم. من سال 91 – 92 کارها را با عروسک های پارچه‌ای شروع کردم و سال 95 یک نمایشگاه انفرادی در تهران در گالری شماره شش داشتم. کارهای من بیشتر عروسکی و پارچه‌ای بودند اما همچنان تخیل و ارتباط با طبیعت در آن آثار هم وجود داشت.

او ادامه داد: پس از سال 95 وقفه‌ای در کار من افتاد و بیشتر به ایده‌پردازی‌ پرداختم و اکتشافات و خودشناسی من هم‌راستای روند کاری بیشتر شد. در این میان با شیوع ویروس کرونا تنهایی و ارتباط با طبیعت هم بیشتر شد و این موضوع که در آن دوران طبیعت چطور خودش را احیا کرد برای من جالب توجه بود.

کارهایی که گریبان انسان را می‌گیرد

عبدی درباره انتخاب نام نمایشگاه توضیح داد: اسم نمایشگاه را «ایگو» (به معنای خود) انتخاب کردم که برگرفته از تمام اتفاقات آن دوران برای من است. ایگو در زبان انگلیسی به «من کاذب» یا «من ذهنی» گفته می‌شود که یکسری خصوصیات دارد که باعث می‌شود انسان یکسری کارها را انجام دهد که بعدها گریبانش را می گیرد.

تغییر و تحولات طبیعت

او درباره دلیل تغییر شکل حیوانات در مجسمه‌هایش گفت: یکی از دلایل تغییر و تحولاتی که در طبیعت ایجاد می‌شود زباله است؛ از زباله‌های پلاستیکی گرفته تا زباله‌های اتمی که همه‌شان روی روند تغییر ژنتیکی حیوانات تاثیر می‌گذارند یا باعث می‌شوند که بعدها تغییرشکل دهند یا نابود شوند. خلاصه انسان با طبیعت و حیوانات طوری برخورد می‌کند که گویی مالک آن‌ها است و این حس تملک باعث می‌شود که از طریق توجیه خود خیلی کارها انجام دهد.

عبدی در پایان درباره تاثیر تصویرسازی و انیمیشن روی کار مجسمه‌سازی خود توضیح داد: من قبلا دوبعدی و تصویرگری کار می‌کردم و یک دوره هم انیمیشن کار کردم و این کارها در زندگی‌ام خیلی پررنگ بودند. در نمایشگاه قبلی من حجم‌ها به تصویرگری خیلی نزدیک تر بودند اما در این نمایشگاه هم از تصویرگری خیلی دور نشده و گویا از دل آن داستان‌ها، جزئیاتی انتخاب شده که خود شخصیت‌ها به تنهایی می توانند یک اثر هنری باشند.

گالری ژاله در نشانی تهران، خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک 4 واقع شده است و در همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 13 تا 20 میزبان مخاطبان است.

https://didhonar.ir/?p=34344