در انتخاب آثار جشنواره تئاتر فجر از تکرار کلیشه‌ها پرهیز کردم

در آستانه آغاز چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر با آشا محرابی صداپیشه، بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون که یکی از اعضای هیئت انتخاب و داوران بخش مرور تئاتر ایران است، به گپ و گفتگو پرداختیم.

محرابی در گفتگو با خبرنگار پلاتوهنر با اشاره به نحوه ارزیابی آثار بخش مرور تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: ارزیابی آثار تئاتری تنها از طریق فیلم، یکی از دشوارترین بخش‌های این فرآیند به شمار می‌آید. تئاتر یک هنر زنده است که بخش عمده‌ای از جاذبه و تأثیر آن از انرژی، هیجان و ارتباط بی‌واسطه‌ای که بین بازیگران و تماشاگران برقرار می‌شود، سرچشمه می‌گیرد.

آثار بخش مرور چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر

او افزود: آثاری که برای بخش مرور تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر برگزیدم، به‌طور نسبی تلاشی برای انتقال مفاهیم عمیق و پرهیز از تکرار کلیشه‌ها بودند. این آثار با بهره‌گیری از ترکیب خلاقیت، تکنیک‌های حرفه‌ای و دیدگاه‌های نو، توانسته بودند تجربه‌ای منحصر به فرد و ارزشمند ارائه دهند.

این هنرمند با تأکید بر لزوم حمایت از آثار هنری شهرستان‌ها اظهار داشت: لازم است توجه بیشتری به آثار شهرستانی معطوف شود، چرا که استعدادهای برجسته‌ای در میان هنرمندان شهرستان‌ها وجود دارد که سزاوار دیده شدن هستند. جشنواره‌ها می‌توانند گام‌هایی در این راستا بردارند، اما این اقدامات کافی نیست و نیازمند ایجاد ساختارهای حمایتی وسیع‌تر هستند.

جشنواره تئاتر فجر
جشنواره تئاتر فجر

او پیشنهاد کرد: یکی از راه‌حل‌ها این است که سالن‌ها یا مکان‌هایی در تهران به‌طور ویژه به نمایش آثار شهرستانی اختصاص یابد. این اقدام نه تنها به هنرمندان شهرستانی فرصت می‌دهد تا آثار خود را به مخاطبان وسیع‌تری معرفی کنند، بلکه به شهروندان تهرانی این امکان را می‌دهد که با کیفیت و نوآوری‌های آثار تولیدی در سراسر کشور آشنا شوند. چنین اقدامی می‌تواند به تبادل فرهنگی و هنری مؤثری منجر شود و فضای تئاتر کشور را غنی‌تر سازد.

محرابی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سختی‌های مسیر تئاتر خاطرنشان کرد: مسیر تئاتر، همچون هر راهی که به عمق جذابیت‌ها و زیبایی‌ها منتهی می‌شود، سختی‌های بسیاری دارد. زندگی به من آموخته است که رسیدن به هر چیزی که دل را به خود جلب می‌کند، جز از طریق تلاش‌های بی‌پایان و فداکاری ممکن نمی‌شود. این راه، راهی است که تنها با آگاهی و صبوری باید طی شود.

او افزود: به یاد داشته باشیم که عرق‌هایی که بر صحنه تئاتر می‌ریزیم، باید با چاشنی صداقت و اندیشه همراه باشد. هنر شما، نه فقط در انتقال حقیقت، بلکه در انتقال آگاهی است. شما باید به هر حرکت و کلمه‌ای که بر زبان می‌آورید، آگاه باشید؛ آگاهی از رسالتی که بر دوش شماست و از تأثیری که می‌تواند بر دل و ذهن مخاطب بگذارد.

او در پایان گفت: اینکه تنها از هنر به‌عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی استفاده کنیم، از منظر شما که هنرمند هستید، بسیار کم‌مایه خواهد بود. شما در این مسیر، به رسالت‌های بیشتری وارد شده‌اید. رسالتی که باید از طریق اندیشه، آگاهی و حقیقت منتقل شود. پس بر صحنه، هر حرکتی باید با شعور و دقت انتخاب شود، هر کلمه باید با آگاهی و اندیشه بیان گردد و هر احساس باید با عمق و صداقت به دل‌ها راه یابد.

درمورد چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر بیشتر بخوانید:

پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی شد 

 

https://didhonar.ir/?p=80772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 17 =