پوستر هویتسازانه هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کار مشترکی از آقایان محمدرضا خاکساری و سیاوش یعقوبی مورد توجه قرار ویژه گرفت.
عنصر مرکزی این پوستر درخت سرو است که از اندیشه بومی-تاریخی ایرانی انتخاب شده است. گرچه پیشاز این بارها و بارها این عنصر در هنر ایرانی تکرار شده، اما تلاش طراحان این پوستر برای گره زدن درخت سرو در معماری ایرانی کاری نو محسوب میشود.
در معماری ایرانی، ما با پدیدهای به نام «ارسی» مواجه هستیم که در نگاه اول برای کنترل نور خورشید ایجاد شده؛ اما ارسی، صرفا گذرگاه نور نیست، بلکه به معنای هستی شناسانه ایرانی در مورد نور و منشا ابدی و ازلی آن ارتباط دارد. طراحان این ایده را که در تفکر قدسی اشراقی ایرانی ریشه دارد بسیار مورد توجه قرار دادند و سرو را گذرگاه نور دیدند به گونهای که نور با رنگها میآمیزد.
این پوستر همچنین به موسیقیای که برای نخستین بار مختص این جشنواره ساخته شده اشاره دارد. این آهنگ ساخته «سیاوش لطفی»، داستان اسطورهای از ایران را یادآوری میکند: در متنی از یک شاهنامه بومی ایرانی، رستم زیر درخت سرو مینشیند، ساز مینوازد و در پایان ساز خود را به درخت سرو آویخته، آنجا را ترک میکند.
این قطعه از پس چند هزار سال در میان اقوام ایران باقی مانده و سیاوش لطفی با شناسایی این نغمه و نیز با استفاده از آرایههای امروزی موسیقی، بازسازی و اجرا کرده است. در پوسترها آمیختگی این داستان اساطیری نیز دیده میشود.