انیمیشن «شال سرخ»؛ روایت انتظار مادرانه
به گزارش پلاتو هنر، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران نزدیک میشویم و اسامی فیلمهای پویانمایی بخش مسابقه ملی این رویداد اعلام شده است، با مقداد جعفرزاده، کارگردان فیلم کوتاه «شال سرخ» در بخش پویانمایی گفتگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
مقداد جعفرزاده درباره قصه و داستان «شال سرخ» گفت: انیمیشن «شال سرخ» داستان زنی را روایت میکند که در جوانی همسرش را از دست میدهد و تنها پسرش را بزرگ میکند اما زمانی که به سن جوانی میرسد به جنگ میرود و دیگر خبری از او نمیشود. مادر هم در طول داستان در انتظار تنها فرزندش میماند..

تمام شخصیتهای داستان هویت دارند
این کارگردان درباره چالشهای ساخت انیمیشن «شال سرخ» توضیح داد: از آنجایی که این انیمیشن اولین تجربه کارگردانی من بود، پروسه تولید زمانبر شد، در این مسیر بسیار آموختم و آهسته قدم برداشتم. از طرفی دیگر به خاطر اینکه این انیمیشن با تکنیک 2 بعدی ساخته شد، زمان بسیاری برای ساخت آن صرف شد و تقریبا پروسه تولید 2 سال به طول انجامید.
مقداد جعفرزاده درباره ایده داستان «شال سرخ» مطرح کرد: با الهام از قصه زندگی مادربزرگم که تا آخرین لحظه عمر در انتظار بازگشت فرزندش بود، قصه انیمیشن «شال سرخ» را با یک تغییرات نوشتم.
جعفرزاده درباره طراحی شخصیتهای داستان گفت: از آنجایی که روایت این داستان از دیدگاه من یک سند تاریخی محسوب میشود، قصد داشتم داستان انیمیشن یک فضای واقعی داشته باشد. به همین خاطر تمام شخصیتها مکان و زمان مشخص دارند و
و مشخص است به کدام ناحیه ایران تعلق دارند.

کمانچه، موسیقی شمال ایران را در «شال سرخ» به صدا درمیآورد
مقداد جعفرزاده درباره نقش طراحی صدا در روایت قصه عنوان کرد: هیچ عنصری در روایت داستان «شال سرخ» اغراقآمیز و نمایشی استفاده نشدهاند و از صدا، موسیقی و افکتهای موسیقی در کمترین حالت استفاده شده است. سعی داشتم همه عناصر در حد مینیمال به کار گرفته شوند. به همین خاطر هم صدا فراتر از تصویر نیست. بعضی اوقات از یک آوا برای نشان دادن یک برهه تاریخی استفاده شده است اما موسیقی خارج از داستان فیلم در ۲ صحنه شنیده میشود که آن هم لحظهای است که موسیقی فولکلور شمال ایران با کمانچه نواخته میشود و احساس مادرانه را به نمایش میگذارد.
کودکان احساس تعلق به وطن را با این انیمیشن یاد میگیرند
این کارگردان درباره گروه سنی مخاطب انیمیشن «شال سرخ» تصریح کرد: با وجود اینکه انیمیشن را با یک فضای فانتزی میشناسیم اما داستان این انیمیشن را یک سند تاریخی میدانم که تاریخ معاصر را با یک داستان واقعی در قالب نقاشی و انیمیشن روایت میکند.

او ادامه داد: به همین خاطر هم از دیدگاه من انیمیشن «شال سرخ» برای گروه سنی کودکان و بزرگسالان مناسب است. از طرفی دیگر هیچگونه صحنه دلخراش و خشونتآمیز ندارد. کودکان در صورت توضیح یک پیشزمینه میتوانند احساس تعلق به وطن، ایثار و فداکاری در وجودشان ایجاد شود.
فیلمسازی را با محوریت انسانیت درنظر میگیرم
مقداد جعفرزاده در پایان گفت: برای فیلمسازی در سینمای کوتاه بیشتر تمایل دارم هر آنچه که میتوانم با آن همذاتپنداری کنم، از نزدیک لمس کنم را بسازم اما موضوعاتی با محوریت روابط و احساسات انسانی را همیشه در نظر میگیرم.

بیشتر بخوانید:
«یک داستان سیاه و سفید»؛ یک روایت بصری از جهان ایدهآل ذهنی و واقعیت




