«رنگِ نخل»؛ وطن از نگاهِ فرزند دیارِ جنوب؛ نخل برای من همچون وطن است

«رنگِ نخل»؛ رنگ‌های پرچم ایران را در نخل می‌بینم

به گزارش پلاتو هنر، چهل‌‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشه‌ورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال تهران برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه به چهل‌‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نزدیک می‌شویم و اسامی فیلم‌های تجربی بخش مسابقه ملی این رویداد اعلام شده است، با سامان علی‌نژادیان کارگردان فیلم «رنگِ نخل» در بخش فیلم تجربی گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه ‌می‌خوانید.

سامان علی‌نژادیان درباره داستان این فیلم توضیح داد: فیلم تجربی «رنگِ نخل» نگاه یک فرد جنوبی به وطن خود را روایت می‌کند. البته ناگفته نماند علاقه شخصی من به درخت نخل که در آخرین فیلم من هم مشهود و ملموس بود در ساخت این فیلم نقش موثری داشت. از طرفی دیگر از آن‌جایی که واحد شمارش نخل نفر است و نفرها وطن را تشکیل می‌دهند، رنگ‌های مختلف پرچم ایران را در نخل می‌بینم و از نگاهی دیگر نخل برای من همچون وطن است.

«رنگِ نخل»
«رنگِ نخل»

اهل آبادنم و علاقه‌مند به نخل…

این کارگردان درباره ایده ساخت این فیلم گفت: معمولا در فیلمسازی سعی می‌کنم ایده‌هایم را از محیط اطرافم به دست آورم و به خاطر اینکه اهل آبادان و به درخت نخل علاقه‌مند هستم، قصد داشتم علاقه به وطن، محیط زیست (بوم) و از همه مهم‌تر نگاه یک فرد جنوبی را به وطن‌اش به صورت متفاوتی در قالب یک فیلم به تصویر بکشم. به صورت کلی سینمای تجربی جای نگاه و زاویه دید متفاوت است.

«رنگِ نخل»؛ تصویر چندصدهزار نخل ازبین‌رفته

علی‌نژادیان درباره فیلم‌برداری «رنگِ نخل» عنوان کرد: فیلمبرداری این فیلم در روستاهای اطراف شهر آبادان و شهر اروندکنار انجام شد. فیلمبرداری سینمای تجربی با سینمای کوتاه و بلند متفاوت است. به دلیل وضعیت مالی و بودجه، زمان مشخص و یا مدت زمان طولانی برای فیلم‌برداری نداشتیم و هر زمان که مطلع می‌شدم نخلستانی در حال آتش‌گرفتن است و یا نخلی را آتش زدند به آن لوکیشن می‌رفتم.

«رنگِ نخل»

او ادامه داد: در شهر اروندکنار تعداد بسیاری نخل (چندصدهزار نخل) به علت بی‌آبی، خشکسالی، جنگ دفاع مقدس از بین رفته است که قصد داشتم این موضوع را در فیلم «رنگِ نخل» به تصویر بکشم.

نقش موسیقی در سینمای تجربی

علی‌نژادیان درباره نقش موسیقی در این فیلم مطرح کرد: موسیقی، صدا و بازی با ریتم یکی از مولفه‌های مهم در سینمای تجربی است. سعی کردم در کنار تجربه و نوآوری جدیدی که قصد داشتم به تصویر بکشم، موسیقی، ریتم و تکرار موسیقی را به درستی استفاده کنم.

سرزمین جنوب غرق در خشکسالی

سامان علی‌نژادیان در پایان گفت: همیشه علاقه‌مند بودم و دغدغه داشتم در فیلمسازی به زادگاهم، شهر آبادان، بپردازم. این شهر در دهه‌های مختلف درگیر ماجراهای بسیاری نظیر جنگ جهانی دوم، انقلاب، جنگ دفاع مقدس، حادثه آتش‌سوزی سینما رکس، متروپل و… بوده و دستخوش تغییراتی شده است، در حال حاضر هم با وجود اینکه یکی از شهرهای مهم ایران در تامین انرژی است دچار خشکسالی و کمبود آب و برق شده است که برایم اهمیت بسیار دارد تا به این موضوعات بپردازم.

تیزر فیلم «رنگِ نخل» 

بیشتر بخوانید:

«دریا مرا بس است»؛ داستانِ یک مادرِ پُرتلاش در سرزمین جنوب

https://didhonar.ir/?p=99486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =