در آستانه جشنواره فیلم شهر عنوان شد؛

بهرام عظیمی از تأثیر سینما و جشنواره‌ها بر فرهنگ شهروندی سخن گفت

به گزارش پلاتو هنر، بهرام عظیمی کارگردان و انیماتور درباره اهمیت سینما و جشنواره‌ها در ارتقای فرهنگ شهروندی و ضرورت پخش فیلم‌های کوتاه تاثیرگذار شهری پیش از اکران فیلم‌های بلند داستانی در سینماها گفت.

بهرام عظیمی کارگردان و انیماتور درباره اهمیت سینما و جشنواره‌ها در ارتقای فرهنگ شهروندی گفت: نمی‌توان با درصد و اعداد میزان تاثیر سینما بر فرهنگ شهروندی را مشخص کرد اما می‌توان گفت که جشنواره‌های فیلم روی برخی افراد تأثیر می‌گذارند. برخی با تماشای فیلم، از مضمون یا اتفاقی که در فیلم رخ می‌دهد، تأثیر می‌گیرند.

او ادامه داد: اگر در طول سال، یک دوره جشنواره برگزار شود وعده‌ای برای تماشای فیلم‌ها بیایند، نمی‌توان انتظار تأثیر عمیق و وسیعی بر فرهنگ شهروندی داشت اما بی‌تاثیر هم نیست. من به فیلم‌ها و جشنواره‌ها این‌طور نگاه می‌کنم که پخش و دیده شدن فیلم‌ها، بعضی از آدم‌ها را به فکر وا می‌دارد و برخی را درگیر موضوعی می‌کند که شاید بعدها اتفاقی از دل آن برایشان بیفتد.

بهرام عظیمی درباره مصادیق تاثیر سینما بر فرهنگ شهروندی ادامه داد: مثلاً ممکن است کسی فیلمی درباره ناشنوایان یا افراد کم توان ببیند، تحت‌تأثیر قرار بگیرد و در آینده کمکی کند یا قدمی در آن زمینه بردارد. یا مثلاً خود من، وقتی فیلمی می‌بینم، ممکن است ناگهان یاد موضوعی بیفتم که تا به حال به آن فکر نکرده بودم و تصمیم بگیرم کار بعدی‌ام در همان راستا باشد. درواقع، دیدن فیلم برای بسیاری از ما یک تلنگر است، یک پیشنهاد، یک ایده که بعدها می‌تواند اثرگذار باشد اما برای همه این‌طور نیست.

بهرام عظیمی
بهرام عظیمی

این کارگردان درباره مختصات فیلم شهری و تفاوت آن با دیگر گونه‌های سینمایی، توضیح داد: ما که در شهر زندگی می‌کنیم، راحت متوجه می‌شویم که فیلمی «شهری» است یا نه، مثلاً من در همین هفته‌ که مشغول دیدن فیلم‌های جشنواره شهر بودم، از همان شروع قصه متوجه می‌شدم که آیا این قصه شهری است یا نه.

بهرام عظیمی ادامه داد: بنابراین کسی که در شهر مخصوصاً شهرهای بزرگ زندگی می‌کند، با مشکلات بسیاری مثل ترافیک، آلودگی، پیدا نکردن آدرس، قطع شدن GPS، گرانی، دعوا و چیزهایی از این دست، مواجه است. همه‌ ما این‌ها را هر روز می‌بینیم و لمس می‌کنیم. بعضی از این مشکلات راه‌حل دارد و بعضی ندارد.

این کارگردان مطرح کرد: در میان این موضوعات کلیشه‌ای و روزمره، گاهی یک هنرمند سراغ موضوعی می‌رود که تو را غافلگیر می‌کند. مثلاً من در همین جشنواره فیلم‌های کوتاه، فیلمی دیدم که به مسئله‌ای پرداخته بود که برای من تا به حال پیش نیامده بود اما ممکن است مشکل بسیاری از افراد باشد؛ همین نگاه تازه و غافلگیرکننده جذاب است.

او افزود: در کل، فیلم شهری به‌راحتی قابل‌تشخیص است؛ چون یا موضوعی آشنا را به شکلی تازه مطرح می‌کند، یا به مسئله‌ای می‌پردازد که تو را به فکر وا می‌دارد. معمولاً هم تا حدی راه‌ حل ارائه می‌دهد. شاید در خود فیلم مشکل حل نشود اما تو را به فکر وا ‌می‌دارد که راهی برایش پیدا کنی.

عظیمی گفت: من حدود 30 سال است که درگیر شهر، شهرداری و فیلم‌سازی برای فرهنگ‌سازی مردم هستم. یکی از دغدغه‌های من این است که چرا وقتی به سالن سینما می‌رویم تا مثلاً یک فیلم کمدی ببینیم، پیش از شروع فیلم، چند کار کوتاه یا فیلم کوتاه تأثیرگذار پخش نمی‌شود؟ شهرداری یا سینماهایی که زیرمجموعه شهرداری هستند باید این کار را انجام دهند.

بهرام عظیمی در پایان عنوان کرد: همین فیلم‌های کوتاهِ جشنواره فیلم شهر می‌توانند آثار تأثیرگذاری برای استفاده در این حوزه ارائه دهد. این موضوع به دیده شدن فیلم‌سازان کوتاه کمک می‌کند. علاوه بر این گاهی یک فیلم کوتاه از 10 فیلم سینمایی تاثیرگذاری بیشتری دارد. این فیلم کوتاه می‌تواند انیمیشن باشد، یا فیلم داستانی یا مستند؛ مهم این است که پخش و دیده شود.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به دبیری مریم پیرکاری از ۱۹ تا ۲۲ آبان در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

بهرام عظیمی
بهرام عظیمی
https://didhonar.ir/?p=101652

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =