بابک بیگی:

انیمیشن «راه»؛ انسانیت و عبارت ابتذال شر هانا آرنت را روایت می‌کند

به گزارش پلاتو هنر، انیمیشن «راه» به کارگردانی بابک بیگی و تهیه‌کنندگی رها زندیه و پوریا خلج طهرانی، یک نمونه از انیمیشن‌‌هایی است که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به نمایش درآمد.

داستان و محوریت انیمیشن کوتاه «راه» داستان راننده‌ای را روایت می‌کند که به اجبار قربانیان را به محل تیرباران می‌برد. ساخت این انیمیشن به مدت 4 سال با تکنیک انیمیشن دو بعدی کامپیوتری انجام شده است. مدت زمان فیلم 20 دقیقه است.

به بهانه حضور موفق انیمیشن «راه» در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های بین‌المللی با بابک بیگی کارگردان این انیمیشن کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بابک بیگی دانش‌آموخته سینما از دانشگاه سوره است. انیمیشن کوتاه «راه» ششمین فیلم کوتاه و دومین انیمیشن بابک بیگی در جایگاه کارگردان محسوب می‌شود. این کارگردان فیلم‌های تجربی و داستانی را در کارنامه هنری خود دارد. اولین حضور بین‌المللی انیمیشن کوتاه «راه» در جشنواره انیمافست آتن بوده است و در ادامه مسیر خود به جشنواره کره جنوبی سئول و جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا کرده است.

بابک بیگی از مراحل ساخت انیمیشن «راه» گفت: برای ساخت انیمیشن کوتاه «راه» پس از انجام مراحل اولیه استوری برد، طراحی شخصیت، طراحی پس زمینه و انیمیت کمی بعدتر مراحل تولید را پیش بردیم و به مراحل صداگذاری و موسیقی رسیدیم. به خاطر مسائل شخصی گاهی اوقات در ساخت این انیمیشن وقفه ایجاد می‌کردم که البته معضلات مالی هم که برای فیلمسازان مستقل امری بدیهی است، در وقفه‌های ایجاد شده در ساخت این انیمیشن بی‌تاثیر نبوده است.

انیمیشن «راه»
انیمیشن «راه»

با انیمیشن دنیا خودم را می‌سازم

این کارگردان عنوان کرد: انیمیشن در ژانرهای سینمایی به دلیل نزدیک بودن به هنرهای تجسمی دست سازنده را باز می‌گذارد تا بتواند از گرافیک منحصر به فرد خود استفاده کند. از زمانی که به ساخت انیمیشن مشغول شدم بسیار تلاش کردم با الهام از فیلم‌ها، بازی‌ها و نقاشی‌ها دنیای خودم را بسازم و در تلاش هستم از انیمه‌های ژاپنی، دیزنی و سایر انیمیشن‌های دنیا ایده نگیرم که البته مسیر سختی است.

او ادامه داد: ایده ساخت انیمیشن کوتاه «راه» به هنگام بررسی و شرح ابتذال شر هانا آرنت به ذهنم رسیده است. در ساخت انیمیشن کوتاه «راه» سعی کردم سادگی در نگاهم داشته باشم که در دکوپاژ، قصه‌پردازی و گرافیک این انیمیشن سادگی به چشم می‌خورد.

عبارت ابتذال شر یا به‌هنجاری شر، اصطلاحی است که هانا آرنت در سال ۱۹۶۳ و در کتاب «آیشمن در اورشلیم» به این موضوع پرداخت. نظریه او در این مورد بود که شرهای بزرگ در کل تاریخ بشر به‌طور عام، و به‌طور خاص، توسط مردم عادی که استدلال‌های دولت را پذیرفته‌اند به اجرا درآمده است.

انیمیشن «راه» در مکان و زمان‌های متنوعی جریان دارد

بابک بیکی مطرح کرد: قصه‌ی انیمیشن کوتاه «راه» در یک مکان و زمان روایت نمی‌شود. این انیمیشن می‌تواند در همه‌ی مکان‌ها و زمان‌ها جریان داشته باشد. بیشتر موضوع مورد اهمیت در این انیمیشن انسانیت و عبارت ابتذال شر هانا آرنت است. موضوعی که سال‌ها است ذهن من را به خود مشغول کرده است منفعل بودن یک انسان در شرایطی خاص است که هیچ گونه کاری از او برنمی‌آید و نادیده گرفتن شرایط مورد نظر تنها واکنش یک انسان می‌تواند باشد.

بابک بیگی در پایان گفت: به صورت کلی فیلم کوتاه مخاطب کمتری نسبت به سینمای بلند دارد و این نگاه که انیمیشن تنها مختص به دنیای کودکان بوده، در سینمای ایران شکل گرفته است. در سراسر دنیا انیمیشن مخاطب جدی بزرگسال دارد و حتی انیمیشن‌هایی طراحی می‌شود که متناسب گروه‌های سنی کودکان نیست. انیمیشن می‌تواند یکی از تاثیرگذارین ژانرهای سینمایی با درآمدزایی قابل توجهی باشد. دیده شدن یک انیمیشن کوتاه در سطح جهانی به قصه و سبک ساخت انیمیشن باز می‌گردد اما به صورت کلی گمان می‌کنم انیمیشن بلند مخاطب بیشتری می‌توتند داشته باشد.

عوامل این انیمیشن عبارتند از نویسنده و کارگردان: بابک بیگی، تهیه‌کنندگان: رها زندیه، پوریا خلج طهرانی و بابک بیگی، طراح پس‌زمینه: دناگ ملکیان، صداگذار: زهره علی‌اکبری، آهنگساز: توحید فروزان، استوری بورد، طراح شخصیت، انیماتور و تدوینگر: بابک بیگی، روابط عمومی: فرانک قنبری، پخش بین‌الملل: بیگ استودیو.

بیشتر بخوانید:

معرفی انیمیشن «The Wild Robot»

https://didhonar.ir/?p=75571

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =