«آخرین نقش» با محوریت سینما روایت میشود
به گزارش پلاتو هنر، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران برگزار خواهد شد.
با توجه به اینکه به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران نزدیک میشویم و اسامی فیلمهای داستانی بخش مسابقه ملی این رویداد اعلام شده است، با سعید بیات کارگردان فیلم کوتاه «آخرین نقش» در بخش فیلم داستانی گفتوگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.

سعید بیات درباره داستان فیلم کوتاه «آخرین نقش» توضیح داد: «آخرین نقش» با محوریت سینما روایت میشود، این فیلم کوتاه قصه افرادی است که سالیان سال در حرفه سینما، عاشقانه و خالصانه فعالیت داشتند و جنگیدند اما مورد بیمهری قرار گرفتند و فراموش شدند و این موضوع باعث میشود به زندگی خود پایان دهند.
این کارگردان درباره شکلگیری ایده داستان «آخرین نقش» گفت: درونمایه و محتوای این فیلم انسانیت است. انسانهایی که برای حرفه مورد علاقه خود تلاش میکنند تا به هدف خود برسند، اما متاسفانه فراموش میشوند و به همین خاطر از یک جایی به بعد ناامید، از رسیدن به هدفشان سرد میشوند و به کارهای غیرمنتظره دست میزنند که متاسفانه چنین مواردی را بسیار در سینما دیدهایم.

انتخاب لوکیشن در راستای شخصیتها چالشبرانگیز بود
بیات درباره چالشهای پروسه تولید فیلم کوتاه «آخرین نقش» اظهار کرد: مهمترین چالش ساخت فیلم کوتاه سرمایهگذاری و بودجه است، از طرفی دیگر زمانی که شهریور ۱۴۰۴ وارد مرحله تولید شدیم، انتخاب لوکیشن در راستای شخصیتهای داستان موضوع چالشبرانگیزی بود که خوشبختانه در نهایت لوکیشنی ایدهآل پیدا شد که تمامی اتفاقات در آنجا رقم میخورد و قصه شکل میگیرفت.
موسیقی فضای درام قصه را شکل میدهد
این کارگردان درباره نقش و جایگاه موسیقی و صداگذاری مطرح کرد: موسیقی این فیلم کوتاه توسط پیام آزادی انجام شده است که در حقیقت یک سری پلانها و دیالوگهای خاص داریم که موسیقی متن برای آن ساخته شده و جانی به فیلم بخشیده است و فضای درام و قصهای که شخصیت اصلی داستان با آن دست و پنجه نرم میکند را برای بیننده ملموستر کرده است.

او ادامه داد: صداگذاری فیلم هم توسط احسان افشاریان بسیار حرفهای انجام شده است، من و او درباره جزئیات صداها با یکدیگر گفتوگو داشتیم. به طور مثال در یک سکانس صدای کاشیهای خانه به هنگام خروج شخصیت زن داستان (صدف اسپهبدی) شنیده میشود.
انتخاب شخصیتهای داستان…
سعید بیات درباره انتخاب بازیگرهای این فیلم کوتاه بیان کرد: من از ابتدا هنگام نوشتن فیلمنامه برای شخصیت اصلی زن داستان به صدف اسپهبدی فکر کردم که بسیار قصه را دوست داشت و همراه این مسیر بود. در مورد شخصیت اصلی مرد داستان هم به کاراکتری شبیه به اسماعیل محرابی فکر میکردم که خوشبختانه سعادت داشتم با ایشان همکاری کنم. در مورد بابک قادری هم با توجه به زوایای صورت، حجم صدا و رنگ موها برای داماد قصه کاملا مناسبت بود.
ملیگرایی و وطنپرستی دغدغه من در فیلمسازی است
سعید بیات در پایان گفت: در سینمای کوتاه بیشتر علاقهمند هستم به موضوعات اجتماعی، معضلات جامعه که روزانه مردم، آن ها را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس میکنند، بپردازم و در مرحلهای دیگر موضوعاتی با محوریت ملیگرایی و وطنپرستی دغدغهی همیشگی من در فیلمسازی است.

بیشتر بخوانید:
اسامی فیلمهای کوتاه داستانی بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد




