
حضور پیانیست نامآشنای آلمانی در جشنواره موسیقی فجر
موریتس ارنست پیانیست آلمانی جایگزین گروه موسیقی تلفیقی «حجاز» (بلژیک/عراق) در بخش بینالملل در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر میشود. به گزارش پلاتو هنر، با اعلام ستاد سی و
موریتس ارنست پیانیست آلمانی جایگزین گروه موسیقی تلفیقی «حجاز» (بلژیک/عراق) در بخش بینالملل در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر میشود. به گزارش پلاتو هنر، با اعلام ستاد سی و
«آسیبشناسی آموزش ردیف موسیقی دستگاهی ایران» توسط شهاب منا (نویسنده و پژوهشگر موسیقی) در سی و نهمین جشنواره موسیقی ایران مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش پلاتو هنر به نقل
در سومین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، میزبان گروه موسیقی «ماهنی» ویژه بانوان، گروههای موسیقی متنوع و ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم. به
گروه موسیقی «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی در دومین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه رفت. به گزارش پلاتو هنر،
به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، در نخستین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر رابطه «موسیقی و
در دومین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، میزبان گروه موسیقی «نوشه» ویژه بانوان، گروههای بینالملل و خوانندگان جوان کشورمان هستیم. به گزارش پلاتو هنر، دومین
جشنواره موسیقی فجر، بزرگترین رویداد موسیقی در ایران، در سال ۱۳۶۴ با عنوان اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» آغاز به کار کرد. اولین دوره آن با حضور ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. این جشنواره در سالهای نخست، تنها محملی بود که اهالی موسیقی توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. در سال ۱۳۶۸، همزمان با پایان جنگ تحمیلی، جشنواره به «جشنواره موسیقی فجر» تغییر نام داد و با طراحی آرم و نماد جدید وارد دورهای تازه شد. این تغییرات نشانهای از تحول در محتوای جشنواره و دور شدن از تمرکز صرف بر موسیقی انقلابی بود.
در سال ۱۳۷۰ و در هفتمین دوره خود، جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار شکل بینالمللی به خود گرفت. در این دوره، بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» اضافه شد که گروههایی از کشورهای تاجیکستان، هند و آذربایجان در آن به اجرا پرداختند. این دوره آغازگر حضور مستمر گروههای موسیقی از سراسر جهان در جشنواره شد و ماهیت بینالمللی آن را تقویت کرد.
در سال ۱۳۷۶، بخش ویژهای برای بانوان به جشنواره اضافه شد. این بخش، که فرصتی برای اجرای گروههای موسیقی بانوان فراهم کرد، نقطه عطفی در تاریخ جشنواره بود. چند سال بعد، بخش «سازسازی» و «پایاننامه» نیز به ساختار جشنواره اضافه شدند و فضای جدیدی برای نمایش دستاوردهای پژوهشی و هنری ایجاد کردند. در دوره بیستم، جشنواره تمرکز ویژهای بر پژوهش در موسیقی داشت و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی برای انتخاب برترین آثار معرفی شد. همچنین، در دوره سیویکم، «جایزه باربد» به عنوان بخشی برای ارزیابی و تشویق بهترین آثار تولیدی به جشنواره اضافه شد.
جشنواره موسیقی فجر تنها یک رویداد هنری نیست، بلکه بازتابی از تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران به شمار میرود. این جشنواره با گسترش فرصتهای نمایش برای هنرمندان، نقشی کلیدی در توسعه و ترویج موسیقی در ایران ایفا کرده است.
با وجود موفقیتهای فراوان، جشنواره موسیقی فجر با چالشهایی نیز روبرو است. از جمله نقدهایی که به روند اجرایی و محدودیتهای بودجه وارد میشود. با این حال، با توجه به تجربههای گذشته و تلاش برای بهبود ساختار، آینده این جشنواره روشن به نظر میرسد. جشنواره موسیقی فجر، با بیش از سه دهه فعالیت، توانسته است به عنوان مهمترین رویداد موسیقی ایران جایگاهی ویژه در تقویم فرهنگی کشور پیدا کند و همچنان بستری برای درخشش هنرمندان و ارتقای موسیقی ایران باقی بماند.
مشاهده بیشتر