
به گزارش پلاتو هنر، تالار رودکی در پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر ساعت ۱۸:30 میزبان ارکستر بادی «راین» به سرپرستی امیرحسین محمدیان بود. ارکستر سازهای
به گزارش پلاتو هنر، علی زندوکیلی خواننده موسیقی سنتی کشورمان شب گذشته 26 بهمن ماه 1402 در چهارمین شب از سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر ۲6 در تالار
به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، چهارمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفتگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه 26 بهمنماه ساعت
به گزارش پلاتو هنر، پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اجرای رسیتال پیانو موریتز ارنست پیانیست آلمانی، ارکستر سمفونیک تهران و گروه موسیقی هنرستان
در چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، میزبان گروه موسیقی بانوان تبریز، گروه هنرستان موسیقی دختران و دو خواننده نامآشنای علی زندوکیلی و محسن یگانه
معین زندی خواننده پاپ در دومین شب برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ در دو سانس متوالی در فرهنگسرای بهمن تهران روی صحنه رفت. به گزارش
جشنواره موسیقی فجر، بزرگترین رویداد موسیقی در ایران، در سال ۱۳۶۴ با عنوان اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» آغاز به کار کرد. اولین دوره آن با حضور ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. این جشنواره در سالهای نخست، تنها محملی بود که اهالی موسیقی توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. در سال ۱۳۶۸، همزمان با پایان جنگ تحمیلی، جشنواره به «جشنواره موسیقی فجر» تغییر نام داد و با طراحی آرم و نماد جدید وارد دورهای تازه شد. این تغییرات نشانهای از تحول در محتوای جشنواره و دور شدن از تمرکز صرف بر موسیقی انقلابی بود.
در سال ۱۳۷۰ و در هفتمین دوره خود، جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار شکل بینالمللی به خود گرفت. در این دوره، بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» اضافه شد که گروههایی از کشورهای تاجیکستان، هند و آذربایجان در آن به اجرا پرداختند. این دوره آغازگر حضور مستمر گروههای موسیقی از سراسر جهان در جشنواره شد و ماهیت بینالمللی آن را تقویت کرد.
در سال ۱۳۷۶، بخش ویژهای برای بانوان به جشنواره اضافه شد. این بخش، که فرصتی برای اجرای گروههای موسیقی بانوان فراهم کرد، نقطه عطفی در تاریخ جشنواره بود. چند سال بعد، بخش «سازسازی» و «پایاننامه» نیز به ساختار جشنواره اضافه شدند و فضای جدیدی برای نمایش دستاوردهای پژوهشی و هنری ایجاد کردند. در دوره بیستم، جشنواره تمرکز ویژهای بر پژوهش در موسیقی داشت و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی برای انتخاب برترین آثار معرفی شد. همچنین، در دوره سیویکم، «جایزه باربد» به عنوان بخشی برای ارزیابی و تشویق بهترین آثار تولیدی به جشنواره اضافه شد.
جشنواره موسیقی فجر تنها یک رویداد هنری نیست، بلکه بازتابی از تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران به شمار میرود. این جشنواره با گسترش فرصتهای نمایش برای هنرمندان، نقشی کلیدی در توسعه و ترویج موسیقی در ایران ایفا کرده است.
با وجود موفقیتهای فراوان، جشنواره موسیقی فجر با چالشهایی نیز روبرو است. از جمله نقدهایی که به روند اجرایی و محدودیتهای بودجه وارد میشود. با این حال، با توجه به تجربههای گذشته و تلاش برای بهبود ساختار، آینده این جشنواره روشن به نظر میرسد. جشنواره موسیقی فجر، با بیش از سه دهه فعالیت، توانسته است به عنوان مهمترین رویداد موسیقی ایران جایگاهی ویژه در تقویم فرهنگی کشور پیدا کند و همچنان بستری برای درخشش هنرمندان و ارتقای موسیقی ایران باقی بماند.
مشاهده بیشتر