پلاتوهنر

بهروز افخمی: در سینمای ایران فساد وجود ندارد

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «استاد» در پردیس ملت کار خود را سرانجام آغاز کرد. به گزارش پلاتو هنر، در نخستین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، نشست

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «استاد»  در پردیس ملت کار خود را سرانجام آغاز کرد.

به گزارش پلاتو هنر، در نخستین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، نشست مطبوعاتی فیلم «استاد» با حضور سید عماد حسینی کارگردان، بهروز افخمی تهیه‌کننده، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران این فیلم، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بهروز افخمی در ابتدای این نشست درباره حضورش به عنوان تهیه کننده در این اثر گفت: از فیلمی که ساختم راضی بودم. بعد از اکران به من گفتند که کسی از سالن بیرون نرفته است و به نظر من این نشان مثبتی است، گویا مد شده مخاطبان درصورت عدم رضایت از اثر در جشنواره‌ها از سالن بیرون بروند.

افخمی با اشاره به هزینه فیلم تصریح کرد: مخارج فیلم کمتر از 3 ونیم میلیارد ا‌ست اما همه گروه دلی کار کردند و دستمزد کمی دریافت کردند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد. فکر نمی‌کنیم کار فیلم برطرف کردن فساد سینمای ایران باشد. در سینمای ایران اصلاً فساد نداریم.

سیدعماد حسینی کارگردان «استاد» در بخش دیگری از نشست با اشاره به اینکه موضوع این فیلم به مسئله تجاوز می‌پردازد، عنوان کرد: این موضوع جهانی است و چند سالی است که درمورد آن صحبت می‌شود. در واقع مواجهه اصحاب قدرت با زنان است. یک سالی هم هست که در ایران این موضوع باب شده و درمورد آن صحبت می‌شود.

او ادامه داد: قطعا هر کارگردان به دنبال این است که سوژه‌های روز را در قالب سینما دربیاورد، من هم تلاشم در راستای همین موضوع بود.

یک خبرنگار درباره هدف از ساخت این فیلم پرسید که عماد حسینی کارگردان اثر درباره آن توضیح داد: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که خود فیلم این را می‌گوید.

او درباره جانبداری شخصیت‌های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. «استاد» در سراسر فیلم جانب‌دارانه بود و حتی در پایان‌بندی نیز این جانب‌داری دیده می‌شد.

هدیه حسینی‌نژاد بازیگر این فیلم در بخش دیگری از نشست با اشاره به نقش خود گفت: موارد مشابهی با این فیلم برایم پیش آمده و یکی از دلایلی که این فیلم را دوست داشتم همین بود. لحظاتی که آدم نمی‌داند دقیقا باید چه عکس العملی نشان بدهد، درمورد این موضوع صحبت کند یا خیر.

کارگردان «استاد» با اشاره به تولید این فیلم توضیح داد: خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست. چیزی که من را وادار به ساخت کرد این بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند، در حراج هنری سال بعد، قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می‌گذارند.

سجاد بابایی بازیگر «استاد» نیز با اشاره به نقش خود گفت: کاراکتر من شخصیتی عصبی دارد که بر لبه تیغ حرکت می‌کند. چیزی که من را برای بازی در این فیلم تشویق کرد این بود که کاراکتر باور ندارد کسی کاری برایش انجام دهد و درگیر تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای می‌شود.

https://didhonar.ir/?p=9811