به گزارش پلاتو هنر، زهره سیهپوش، طراح گریم، چهره پرداز سینما و تلویزیون ایران است. از مهمترین آثار سریال تلویزیونی او میتوان به 2 فصل «دردسرهای عظیم» و «بچههای نسبتاً بد» اشاره کرد. این هنرمند فعالیت حرفهای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1390 در سریال «راه در رو« به کارگردانی سعید آقاخانی به عنوان طراح گریم فعالیت داشته است.
به بهانه حضور موفق زهره سیه پوش در سینما و تلویزیون با این چهره پرداز گفتوگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
زهره سیه پوش درباره نحوه علاقهمندیاش به حرفه چهره پردازی گفت: سال هاپیش، زمانی که مدیریت روابط عمومی یک شرکت فیلمسازی را به عهده داشتم، به دنیای گریم علاقه مند و وارد حرفه چهره پردازی شدم و پس از 10 سال دستیاری به صورت مستقل طراحی گریم را شروع کردم.

گریم چطور میتواند به روایت یک شخصیت کمک کند؟!
سیه پوش درباره تاثیرگذاری چهرهپردازی در روایت یک داستان عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر لزوم طراحی گریم برای تعدادی از کارگردان ها جدیتی ندارد. طراحان گریم در گذشته بدون امکانات، اتفاقات مهمی را رقم میزدند اما نقش گریم در سینمای اکنون متناسب با مفهوم داستان و قصه، نقش کم رنگی پیدا کرده است.
او ادامه داد: تاثیرگذاری چهره پردازی در روایت یک داستان در صورتی اتفاق میافتد که حتی گریم های سبک به شخصیتپردازی و فرو رفتن بازیگر حرفهای در نقش خود بسیار تاثیر میگذارد. طبق تجربه های گذشته، بازیگر کاربلد پیش از گریم، خودش را در نقش احساس نمیکند و بلافاصله و تنها پس از گریم، شخصیت خود را میپذیرد و در قالب همان شخصیت مقابل دوربین خواهد رفت.
زهره سیه پوش درباره طراحی چهره پردازی فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» که به تازگی در سینمای هنر و تجربه اکران شد، توضیح داد: «هفت بهار نارنج» یک پروژه رئال ملودرام است و با توجه به اینکه شخصیت اصلی قصه، علی نصیریان به دلیل سن بالایی که داشتند، تحمل گریم سخت و طولانی مدت برایشان دشوار بود. به همین دلیل برای گریم این فیلم سینمایی ترجیح دادم با کمترین زمان به آشفتگی، آلزایمر و پریشانی شخصیت را به نمایش بگذارم که جا دارد اشاره کنم علی نصیریان بسیار انسان محترم و در این پروسه بسیار صبور بودند.
چالش های چهره پردازی شخصیت های رئال و تاریخی…
این طراح چهره پرداز درباره چالش های گریم پروژه های تاریخی گفت: در پروژه تاریخی از آن جایی که بر اساس مستندات گذشته و تصاویر موجود از شخصیت های داستان سعی میکنیم با تکنیک های شبیه سازی گریم به خلق شخصیت ها نزدیک شویم، چارچوب کار برایمان مشخص است اما نسبت به پروژه های رئال، گریم برنامه های تاریخی زمان طولانی تری نیاز دارد.
او ادامه داد: بر خلاف گریم پروژه های تاریخی، شخصیت پردازی های رئال دشوارتر است. بعضی اوقات نقش های رئال لایه های پنهانی دارند که باید گریم آن شخصیت را طوری به تصویر بکشی که به وضوح مشخص نباشد اما کاراکتر رئال را به نمایش بگذارد.
سیه پوش درباره چالش های چهره پردازی افزود: بعضی اوقات تعدادی از بازیگران بیشتر از اینکه گریم متناسب با شخصیت آن ها در قصه برایشان اولویت و حائز اهمیت باشد به حفظ زیبایی و سرزندگی صورت خود اهمیت میدهند و به همین دلیل ممکن است بازیگر گریم مرتبط با نقش خود را نپذیرد و به اجبار خلاف میل هنرمند عمل کنم.
این طراح گریم اظهر کرد: معمولا کارگردان و تهیهکننده قسمت عظیمی از بودجه را به بازیگران اختصاص میدهند تا گریم و چهره پردازی. اما بعضی اوقات گریم سریال های طولانی مدت یا شخصیت هایی که به گریم بیشتری نیاز دارند، حفظ راکورد گریم شرایطی ایجاد میکند که از متریال با کیفیت یکسان و مطلوب استفاده کنیم.
چهره پردازی سینمای ایران واقعی تر انجام میشود تا سینمای هالیوود
زهره سیه پوش در پایان تصریح کرد: طراحی چهره پردازی و گریم سینمای ایران رئال و واقعی تر پیش میرود. سینمای هالیوود در گریم از تکنیک های کامپیوتری و افکت های متعددی برای اصلاح گریم بهره میبرد. قطعا اگر متریال با کیفیت مطلوب تری در اختیار طراحان گریم سینمای ما قرار بگیرد، گریم پروژه ها نتیجه بهتری خواهد گرفت. با این وجود من همیشه سعی میکنم با متریال کیفیت نامطلوب کار نکنم تا شخصیتی را که خلق میکنم درست و باورپذیر باشد.
بیشتر بخوانید: