به گزارش پلاتو هنر، بهناز محمدهادی، متولد ۱۳۶۳، هنرمند مجسمهسازی است که بیش از دو دهه از زندگیاش را وقف هنرهای تجسمی کرده است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک بوده و مقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر را به پایان رسانده است. محمدهادی علاوهبر خلق آثار هنری، به تدریس در دانشگاه نیز مشغول است و از این دو مسیر، معنای عمیقی از عشق، آفرینش و ارتباط انسانی دریافت میکند.
زیست پنهان؛ مجموعهای برآمده از درون انسان
محمدهادی میگوید: حدود بیست سال است که در حوضه هنرهای تجسمی فعالیت دارم و بهصورت حرفهای مجسمهسازی میکنم. تدریس در دانشگاه برای من همانقدر جذاب و الهامبخش است که خلق یک مجسمه. ذوق و عشقی که هنگام ساخت مجسمه یا تدریس به علاقهمندان هنر دریافت میکنم، برایم غیرقابل توصیف است.
او درباره مفهوم زیست پنهان میگوید: در تازهترین مجموعه آثارش، بهنام «زیست پنهان»، بهناز محمدهادی سعی کرده وجهی از وجود انسان را به تصویر بکشد که اغلب در لایههای ناخودآگاه پنهان میماند. آثار این مجموعه همگی با متریال پاپیه ماشه ساخته شدهاند و به گفته هنرمند، به حیوان درون انسان میپردازند. سعی داشتم آن حیوان درون انسان را به نمایش بگذارم؛ حیوانی که با ما در حال زیست است و درونیترین بخشهای ما را نمایندگی میکند. این مجموعه از یک نگاه فلسفی و روانشناختی الهام گرفته و تلاشی است برای تجسم آن صدای درونی که زمانی که در تنهایی عمیق با خودمان روبرو میشویم، با ما سخن میگوید.
سورئالیسم، پستمدرنیسم و تاثیر آن بر زیست پنهان
او با اشاره به این موضوع میافزاید: سبک آثار محمدهادی بیشتر در چارچوب سورئال و پستمدرن تعریف میشود. علاقهمندی شخصی او به ادبیات، سینما و سریالهایی با همین رویکردها، به شکل مستقیمی بر فضای خلق آثارش تأثیر گذاشته است. او تاکید میکند که زیست پنهان نیز با همین دیدگاه شکل گرفته و در نتیجه، زبانی نمادین و گاه رؤیایی برای انتقال مفاهیم درونی و تاریک انسان دارد.
محمدهادی برای درک بهتر مفهوم زیست پنهان، به افکار فیلسوفان و نویسندگانی چون یونگ، موراکامی، شیلر، ارسطو و داستایوفسکی اشاره میکند که به مسئله سایهها، ماسکها و خودِ پنهان انسان پرداختهاند.
او میگوید: این حیوان درون، نماد بخشی از ماست که به غرایز، ترسها، تمایلات و نیازهای وجودیمان واکنش نشان میدهد. در عین حال، نشاندهنده پیوند عمیق انسان با طبیعت هم هست؛ پیوندی که گاه رفتارهایی از ما بروز میدهد که با معیارهای عقلانی فاصله دارد. هدف نهایی از خلق آثار زیست پنهان، به گفته بهناز محمدهادی، دعوت مخاطب به تفکر، تأمل و در نهایت، خودشناسی است. مهار کردن این جنبه درونی از وجود، میتواند به تعادل درونی و آرامش روانی منجر شود. من امیدوار بودم مخاطب در مواجهه با این آثار، با بخشی از خود روبرو شود که اغلب نادیده گرفته میشود.
بازخوردها و مواجهه مخاطبان با زیست پنهان
او از واکنش مخاطبان نسبت به آثارش شگفتزده شده است: انتظار نداشتم که تماشاگران اینقدر دقیق و متمرکز به آثار نگاه کنند. اما میتوانم بگویم حدود نود درصد از بازدیدکنندگان با دقت بالا و نگاهی پرسشگر به آثار نزدیک شدند، از زوایای مختلف آنها را بررسی کردند و بعد از دریافت خودشان، با من گفتوگو میکردند. این پرسش و پاسخها برای من ارزشمندترین بخش ماجرا بود.
مغز؛ امضای شخصی یک هنرمند
او در پاسخ به این پرسش که چرا مغز را به عنوان امضای کاری خود انتخاب کرده، میگوید: اولین بار در سال 1395 که نمایشگاه برگزار کردم، بازخوردهای زیادی نسبت به این اثر گرفتم. بنابراین تصمیم گرفتم که مغز را بهعنوان امضای آثارم حفظ کنم. دوم اینکه، مغز در آثارم نماد منشاء تمام غرایز، ترسها و تصمیماتی است که میگیریم. حتی عقل و منطق ما هم گاهی تحت سلطه همین نیروهای درونی و پنهان قرار میگیرد.
این هنرمند اظهار داشت: در پایان، زیست پنهان نه فقط عنوان یک مجموعه هنری، بلکه تلاشیست برای نگاهی عمیقتر به لایههای پنهان انسان؛ لایههایی که در سایهها زیست میکنند، ولی همواره بر تصمیمات، احساسات و روابط ما اثرگذارند.
علاقهمندان میتوانند جهت بازدید از این نمایشگاه از روز 19 اردیبهشت 1404 تا 29 اردیبهشت 1404 از ساعت 14-19 در گالری نیان به نشانی تهران، میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک ۵ مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید:
«امید آمدن لغتی» در گالری دنا؛ روایت تلخ شادی مرادی از حافظه جمعی