منصور وثوقی:

«برهوت» به دنیای درونی و پیچیده انسان سفر می‌کند/ تولدی دوباره در دل کویر

به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «برهوت» به کارگردانی منصور وثوقی، نویسندگی محمد کمالی‌پور و امیر افشار و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور که تاکنون حضور موفقی در جشنواره‌های بین‌المللی داشته است، جایزه ویژه بخش بین الملل کارگردانی و دیپلم افتخار بازیگر نوجوان بخش بین‌الملل (نفس بازغی) را در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از آن خود کرد.

امیر جعفری، نفس بازغی و ریما رامین‌فر، ستاره پسیانی، علی باقری، علیرضا استادی، نگار عابدی، کیمیا بابائیان، رابعه مدنی، مهدی قربانی، نیلوفر رجایی‌فر، سانای امیرآبادی، سارا همتی، تینا اسدی، آرمیتا قبادی، حسن خان‌محمدپور، دیلان کهالی و امیر شهاب رضویان بازیگران «برهوت» هستند.

«برهوت»؛ سفر به اعماق تنهایی

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «گاهی در زندگی انسان‌هایی را می‌بینی که در مسیر زندگیشان هیچکس نیست و آهسته در برهوت زندگی قدم می‌زنند.»

به بهانه حضور موفق «برهوت» در سینمای ایران و جشنواره‌های بین‌المللی با منصور وثوقی کارگردان این اثر گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

منصور وثوقی درباره دلیل انتخاب داستان این فیلم سینمایی توضیح داد: «برهوت» برای من به نوعی بازگشت به زندگی و نوری میان تاریکی به حساب می‌آید. «برهوت» بارقه‌ای است که امید به زندگی را در وجود من بیدار کرد و من را در مسیر دوباره‌ی زندگی قرار داد.

این کارگردان درباره مفهوم اصلی «برهوت» مطرح کرد: مفهومی که به صورت مستتر درون فیلم «برهوت» نهفته، این است که آدمی همیشه برای بازیابی خود به عوامل محیطی نیاز ندارد و گاهی با گشت و گذار، خلوت و پذیرش خود دلایلی پیدا می شود که انسان را با زندگی آشتی دهد و سیر و سلوک درون آدمی ناخودآگاه انسان را در مسیر اصلی زندگی پرتاب می‌کند.

فیلم سینمایی «برهوت»

وثوقی درباره روایت داستان در لوکیشن های طبیعت تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل انتخاب طبیعت و کویر برای مکان‌های فیلمبرداری داستان فیلم بود. همانطور که ذات انسان از طبیعت منشا می‌گیرد، در چنین شرایط محیطی یک انسان دور از شلوغی های روزمره شهری خود را سهل‌تر واکاوی می‌کند و قطعا طبیعت بیشتر انسان را به زندگی سوق می‌دهد تا اتمسفر پرترافیک شهری و تکنولوژی.

منصور وثوقی درباره چالش‌های پروسه تولید فیلم سینمایی «برهوت» عنون کرد: «برهوت» فیلمی در سبک مینیمال است که قابلیت این را داشت تا یک فضای انتزاعی داشته باشد. طبیعتا ساخت چنین داستانی با چالش های بسیاری در تولید روبه‌رو خواهد شد. بخش بسیاری از این فیلم در جاده و یک اتومبیل روایت می‌شود. یک دست بودن رنگ فیلم، فیلمبرداری شبانه روز در کویر، می‌توانست باورپذیری را برای مخاطب دشوار سازد.

فیلم سینمایی «برهوت»
فیلم سینمایی «برهوت»

این کارگردان درباره ویژگی‌های بصری «برهوت» گفت: پالت رنگی و نحوه نورپردازی فیلم سینمایی «برهوت»، ما را از یک فضای خاکستری به یک فضای امیدبخش سوق می‌دهد اما نکته تامل‌برانگیز، استفاده از این پالت رنگی در صحنه فیلمبرداری بود که سعی داشتیم از ابتدا تا انتها یک تم رنگی متناسب با کویر را حتی در فضای شهری رعایت کنیم.

او ادامه داد: از لحاظ نورپردازی باید فضا را رئالیست میدیدیم و چون فیلم‌برداری در یک بستر محیطی و لوکیشن خارجی انجام می‌شد نباید عنصر نور و نورپردازی می‌داشتیم که این مورد را در فضای داخلی هم رعایت می‌کردیم تا نورپردازی حالت یک دست خود را حفظ کند.

فیلم سینمایی «برهوت»

با توجه به اینکه فیلم سینمایی «برهوت» با شخصیت های تراژیک و پچیده روبه‌رو است، وثوقی درباره نشان دادن عمق روانی شخصیت‌های داستان توضیح داد: برای رسیدن به شخصیت‌های داستان باید ابتدا آن‌ها را تحلیل و زیست کرد. بازیگران با قرارگرفتن در شرایط حسی در قرار گرفتن شرایط گوناگون ابعاد حسی شخصیت را درک می‌کنند. مهم‌ترین  اساس رسیدن به لایه‌های نهفته یک شخصیت، زیستن کاراکتر مربوط است.

منصور وثوقی در پایان درباره تعادل میان عناصر درام ومعانی فلسفی «برهوت» گفت: اساسا از مسائل اجتماعی روز به موضوعات روانکاوی شخصیت ها می‌پردازیم. به نوعی این دو موضوع نسبت به یکدیگر علت و معلول هستند. «برهوت» از مسائل اجتماعی فاصله ندارد اما خط و تکیه اصلی داستان مرتبط با موضوع دنیای درونی شخصیت های داستان است.

عوامل «برهوت» عبارتند از: کارگردان: منصور وثوقی، تهیه‌کننده: محمد کمالی‌پور، نویسندگان: محمد کمالی‌پور و امیر افشار، مدیر فیلم‌برداری: میلاد پرتوی، تدوین: مستانه مهاجر، موسیقی: سروش انتظامی، صداگذاری: پرویز آبنار، صدابرداری: ساسان نخعی: طراح گریم: مهرداد میرکیانی، جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار و رضا انصارین، طراح صحنه: سینا آقایانی.

طراح لباس: سمانه پارسا، جانشین تولید و مدیر تدارکات: علیرضا کفایتی، طراح لوگو و پوستر بین‌الملل: ابراهیم حقیقی، گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی: رسول کهنسال و حسن خان‌محمدپور، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، دستیار تهیه: مجتبی مرشدلو، عکاس: ساینا قادری و کیمیا پوراحمد، دستیار یک فیلمبردار: فرزاد نه‌کاخ، دستیار یک صحنه: احمد عبدالهیان، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، دستیار تدوین تیتراژ و ساخت تیزر؛ یوسف بخشایش.

پخش بین المللی این فیلم به عهده شرکت بین المللی پخش وایت دریمز پیکچرز به مدیریت مستانه مهاجر است.

بیشتر بخوانید:

گفتگوی ویژه پلاتوهنر با پوریا مجاهدی تنها کارگردان نابینای جهان

تصویرسازی زجرهای خانواده شهید علی هاشمی، قلبم را فشرده کرد

پوستر بین‌المللی «برهوت» رونمایی شد

https://didhonar.ir/?p=88518

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 16 =