به گزارش پلاتو هنر، عکاسی بهعنوان یک هنر نوین، به سرعت در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرد و تأثیرات عمیقی در فرهنگ، اجتماع و سیاست کشور گذاشت. تاریخچه عکاسی در ایران به قدری پیچیده است که نمیتوان آن را تنها به یکی دو دهه یا رویداد خاص محدود کرد. این هنر در سیر تاریخی خود همواره بهعنوان یک وسیله مستندسازی، ابزار تبلیغاتی، و حتی وسیلهای برای ابراز هویت فرهنگی و اجتماعی در ایران عمل کرده است. در ادامه این گزارش، نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه عکاسی در ایران از دوران قاجار تا دوران معاصر و روندهای مختلفی که این هنر در طول تاریخ کشور به خود گرفته است.
آنچه در این گزارش میخوانید
Toggle
ورود عکاسی به ایران: اولین گامها
عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، به ایران وارد شد. نخستین تصاویر در ایران با استفاده از تکنیکهای پیچیدهای مانند «داگرئوتایپ» (Daguerreotype) گرفته میشدند. این تکنیک عکاسی که توسط لوئی داگر در فرانسه اختراع شده بود، یکی از نخستین روشهای ثابتسازی تصاویر بود. در ایران، نخستین عکاسان که به ثبت تصاویر دربار و فضاهای اجتماعی پرداختهاند، اغلب افرادی از دربار قاجار بودند.
یکی از مهمترین شخصیتها در این دوران ناصرالدین شاه قاجار بود که نه تنها به عکاسی علاقه داشت، بلکه خود بهعنوان عکاس عمل میکرد. او در سفرهای متعدد خود به اروپا، از اولین کسانی بود که عکاسی را بهعنوان ابزاری برای ثبت لحظات مهم و تاریخی معرفی کرد. بسیاری از تصاویر معروف دوران قاجار مربوط به سفرهای ناصرالدین شاه و درباریانش است که توسط عکاسان اروپایی گرفته شد. این تصاویر، نه تنها برای مردم ایران بلکه برای دنیای خارج از ایران نیز جذاب بودند و تصویری از ایران آن دوران را به نمایش میگذاشتند.
نخستین عکاسان ایرانی: از دربار تا خیابانها
در آغاز، عکاسی در ایران محدود به دربار و افرادی خاص بود. عکاسان اروپایی و ایرانی که در این دوران به کار عکاسی میپرداختند، عمدتاً از درباریان، شاهزادگان و شخصیتهای سیاسی عکس میگرفتند. یکی از اولین عکاسان ایرانی که در عرصه عکاسی شناخته شده بود، «میرزا احمد صنیعالسلطنه» بود که در دوران قاجار فعالیت داشت. او اولین کسی بود که بهصورت حرفهای به عکاسی پرداخت و آثارش را در معرض نمایش قرار داد.
نخستین تصاویر در این دوران بیشتر پرترههایی از درباریان و شخصیتهای برجسته بود که در عکاسیهای رسمی ثبت میشد. در این دوران، عکاسان ایرانی همچنین به عکاسی از مناظر طبیعی و شهرهای ایران پرداختند. برای مثال، بسیاری از تصاویر تاریخی که از بناهای معماری و آثار هنری ایران در این دوره بهجا ماندهاند، توسط این عکاسان گرفته شدهاند.
تاریخچه عکاسی در دوره قاجار: ثبت لحظات تاریخی و اجتماعی
در دوران قاجار، عکاسی نهتنها در دربار بلکه در دیگر سطوح اجتماعی نیز گسترش یافت. عکاسی بهعنوان یک وسیله مستندسازی، به ثبت رویدادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخت. از این رو، علاوه بر عکاسیهای سلطنتی و درباری، عکاسان به ثبت تصاویر از مردم عادی، بازارها، محلهها و جشنها پرداختند. این تصاویر بهنوعی آینهای از جامعه ایران در آن دوران به حساب میآمدند.
تاریخچه عکاسی در این دوران بهویژه در نمایش قدرت و عظمت حکومت قاجار نقش مهمی ایفا کرد. برخی از عکاسان برجسته این دوران که بهویژه از آثار معماری ایران عکس میگرفتند، به شهرت رسیدند. این روند بهویژه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه گسترش یافت، جایی که به عکاسی بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی و سلطنتی نگاه میشد.
تاریخچه عکاسی در دوره مشروطه: انقلاب در هنر و سیاست
انقلاب مشروطه در اوایل قرن بیستم، بهطور مستقیم بر عکاسی ایران تأثیر گذاشت. این دوره که سرشار از تحولات اجتماعی و سیاسی بود، نیاز به یک روش جدید برای مستندسازی وقایع و تحولات ایجاد کرد. عکاسی در این دوران بیشتر از گذشته بهعنوان ابزاری برای ثبت انقلابها، اعتراضات و رویدادهای مهم سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. این تصاویر نهتنها در داخل کشور بلکه در سطح بینالمللی نیز پخش میشدند و بهویژه در جلب توجه جهانیان به تحولات ایران نقش داشتند.
عکاسان مشروطهای مانند «فریدون آدمیت» و «بزرگمهر» تلاش کردند تا وقایع تاریخی ایران را از دیدگاههای مختلف به تصویر بکشند. این تصاویر که شامل تصاویر تظاهرات، راهپیماییها و حتی زندگی روزمره مردم در دوران مشروطه بودند، بهشدت تأثیرگذار بودند و برای نسلهای بعدی یک سند تاریخی بینظیر به شمار میآیند.
تاریخچه عکاسی در دوران پهلوی: ظهور مدرنیسم و تأثیرات جهانی
در دوران پهلوی، با آغاز فرآیند مدرنیزاسیون در ایران، عکاسی بهطور قابل توجهی دگرگون شد. از آنجا که دوران پهلوی با گسترش روابط بینالمللی و تأثیرپذیری از فرهنگ غرب همراه بود، عکاسی نیز تحت تأثیر این روند قرار گرفت. در این دوره، عکاسان به استفاده از تکنیکهای جدیدتر پرداختند و حتی عکاسی بهعنوان یک ابزار فرهنگی و هنری در سینما و تبلیغات شناخته شد.
در این دوران، بسیاری از عکاسان ایرانی تحت تأثیر عکاسی مدرن غربی قرار گرفتند و تلاش کردند تا تجربیات جدیدی را در عکاسی ایرانی به وجود آورند. آثار عکاسان مشهوری چون «ناصر تقوایی» و «عباس کیارستمی» که از بهترین عکاسان این دوران بودند، در این زمان شکل گرفتند. همچنین، در این دوره، رسانههای تصویری بهویژه سینما نیز رشد قابل توجهی داشتند که تأثیر عمیقی بر هنر عکاسی گذاشت.
تاریخچه عکاسی در ایران امروز: ادامه تأثیرات گذشته و نوآوریهای معاصر
امروزه عکاسی در ایران همچنان یک هنر پویا و مهم است که در حوزههای مختلف از جمله خبری، هنری، اجتماعی و تبلیغاتی کاربرد دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور دوربینهای دیجیتال، عکاسی به یکی از مهمترین ابزارهای ثبت و انتقال اطلاعات تبدیل شده است. عکاسان معاصر ایرانی، با ترکیب تکنیکهای سنتی و مدرن، به خلق آثار برجستهای پرداختهاند که نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی شناخته شدهاند.
در عصر دیجیتال، عکاسی در ایران بهعنوان یک هنر آزاد و بیمرز شناخته میشود و در این مسیر، عکاسان ایرانی بهطور مداوم در تلاش هستند تا شیوههای نوین و منحصر به فردی را برای بیان آثار خود پیدا کنند.
بیشتر بخوانید: