پلاتوهنر

«کوسه برنشین» آیین وداع با زمستان است

کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین» می‌گوید در ایران آیین‌های فراموش شده زیادی داریم که باید برای جلوگیری از فراموشی، آنها را اجرا کنیم. به گزارش پلاتو هنر، نمایش خیابانی «کوسه برنشین» به نویسندگی رضا فقیهی و کارگردانی مرجان خورسند روز

کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین» می‌گوید در ایران آیین‌های فراموش شده زیادی داریم که باید برای جلوگیری از فراموشی، آنها را اجرا کنیم.

به گزارش پلاتو هنر، نمایش خیابانی «کوسه برنشین» به نویسندگی رضا فقیهی و کارگردانی مرجان خورسند روز شنبه 1 بهمن ماه و دوشنبه 3 بهمن ماه در مقابل تالار وحدت به اجرا درآمد.

این نمایش که با موسیقی و لباس محلی لری همراه بود توجه مردم را به خود جلب کرد.

خورسند با اشاره به آیین کوسه برنشین که موضوع و عنوان نمایشش نیز از آن الگو گرفته است، تصریح کرد: آیین کوسه‌برنشین از جمله آیین‌های مراسم استقبال از نوروز است که محوریت آن با مراسم وداع با زمستان، خشکسالی همراه آن، روزگار سیاه و مرگ طبیعت و خواب زمین همراه است.

 

او ادامه داد: در روستاها و شهرها آیین‌های باستانی ایرانیان همیشه در فضای باز اجرا می‌‌شده و به راحتی می‌توان این آیین‌ها را بازسازی کرد و به صورت تئاتر خیابانی اجرا کرد. در ایران آیین‌های فراموش شده زیادی داریم که باید برای جلوگیری از فراموشی و نابودی آنها را اجرا کنیم.

این کارگردان با اشاره به آیین‌های کهن ایرانیان عنوان کرد: ایرانیان در طول تاریخ جشن‌ها و آیین‌های بسیار زیادی داشته‌اند که بسیاری از آنها به ثبت جهانی رسیده‌اند. حیف است که مردم کشورمان حتی یک بار اسمی از آن‌ها حتی به گوششان نخورده باشد.

او با اشاره به نویسنده نمایشنامه «کوسه برنشین» گفت: این نمایش را رضا فقیهی که سال‌ها در حوزه آیین‌های سنتی و باستانی پژوهش کرده نوشته است، من هم در مقام کارگردان، آن را برای جشنواره فجر آماده کردم. رضا فقیهی در این اثر به ایفای نقش هم پرداخته و البته بازی بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

مرجان خورسند کارگردان نمایش «کوسه برنشین» با اشاره به اینکه تاکنون در جشنواره‌های فرهنگی و هنری زیادی حضور داشته است گفت: 12 سال که در حوزه تئاتر عروسکی مشغول فعالیتم و در جشنواره‌های زیادی حضور داشتم اما تاکنون در جشنواره فجر حضور نداشتم.

او ادامه داد: جشنواره فجر یکی از مهمترین جشنواره‌های فرهنگی ایران است و تمام هنرمندان باید هنر خود را در این جشنواره به نمایش بگذارند. خوشحالم که توانستم این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کنم.

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=8146