نگاهی نمایش «در انتظار آدولف» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «در انتظار آدولف» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، یکی از آثار درخشان اقتباسی در تئاتر ایران است که بر اساس متن فرانسوی نوشته ماتیو دلاپرته و الکساندر دلاپاتلیر به صحنه آمده است. این نمایش با تلفیق طنز، انتقاد اجتماعی و پرداختن به پیچیدگی‌های روابط انسانی، تجربه‌ای متفاوت و تاثیرگذار را برای مخاطبان شکل می‌دهد.

متن و موضوع نمایش

نمایش حول محور جمع شدن اعضای یک خانواده و دوستانشان برای صرف شام می‌چرخد. اما زمانی که یکی از شخصیت‌ها اذعان می‌کند که قصد دارد نام «آدولف» را برای فرزند آینده‌اش انتخاب کند، بحثی جدی و پرتنش درباره مفاهیمی مانند پیش‌داوری، تعصب و اختلافات عقاید شکل می‌گیرد. متن نمایش، در عین حال که خنده را بر لب مخاطب می‌آورد، لحظات عمیق و اندیشمندانه‌ای را خلق می‌کند که باعث می‌شود تماشاگر با موضوعاتی فراتر از فضای خانوادگی درگیر شود.

طراحی صحنه و المان‌های بصری

طراحی صحنه، با بهره‌گیری از عناصر دقیق و کاربردی، فضایی گرم و در عین حال پرتنش را تداعی می‌کند. کتابخانه بزرگ پس‌زمینه به‌ عنوان نمادی از روشنفکری و دانش، تضاد جذابی با اختلافات و بحث‌های شخصیت‌ها ایجاد می‌کند. مبلمان کلاسیک، رنگ‌های گرم، و اشیای دکوری انتخاب‌ شده، فضایی صمیمی و خانوادگی را شکل داده که تضاد آن با گفتگوهای چالش‌برانگیز، به بار دراماتیک اثر کمک می‌کند.

بازیگران و نقش‌آفرینی‌ها

یکی از نکات برجسته نمایش، بازی‌های روان و هماهنگ گروه بازیگران است. اشکان خطیبی با اجرای حرفه‌ای خود، نقش پیچیده و طنزآلود خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. او با مهارت در تغییر لحن و حس، مخاطب را میان خنده و تامل معلق نگه می‌دارد. سایر بازیگران نیز با انسجامی چشمگیر، به خلق لحظاتی زنده و واقعی کمک کرده‌اند.

کارگردانی خلاقانه علیرضا کوشک جلالی

علیرضا کوشک جلالی، با درک عمیق از متن اصلی و نگاه انتقادی خود، موفق شده است اقتباسی قابل‌تحسین از این اثر ارائه دهد. او با تأکید بر جزئیات فرهنگی و اجتماعی بومی، نمایش را به فضایی نزدیک به جامعه ایرانی آورده است، در حالی که هم‌زمان به اصالت متن اصلی وفادار مانده است.

پیام و تاثیر نمایش

«در انتظار آدولف» فراتر از یک کمدی ساده، به واکاوی تعصبات، پیش‌داوری‌ها و اهمیت گفتگو در حل اختلافات می‌پردازد. این نمایش، به‌واسطه طنز ظریف و روایت روان، از مخاطب می‌خواهد که نگاهی انتقادی‌تر به روابط انسانی و تاثیر باورهای اجتماعی بر تصمیمات فردی داشته باشد.

این اثر که در سال 1396 در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته، به‌ واسطه اجراهای قوی، طراحی صحنه دقیق و کارگردانی خلاقانه، یکی از ماندگارترین تجربه‌های تئاتری در آن سال محسوب می‌شود.

انتهای گزارش / بیشتر بخوانید:

نگاهی کوتاه به نمایش «الیور توئیست» اثر حسین پارسایی

نگاهی به نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» از اشکان خیل‌نژاد

https://didhonar.ir/?p=80523

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =