پلاتوهنر

«این خانه و جذام مادرم»؛ روایتی از یک مادر پیر از نسل جذامیان

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «این خانه و جذام مادرم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید صادقی در بخش مستند چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

به بهانه حضور این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، با نوید صادقی، کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

این خانه و جذام مادرم
این خانه و جذام مادرم

«این خانه و جذام مادرم»؛ مادری از نسل جذامیان در روزگار کنونی

نوید صادقی درباره داستان این فیلم کوتاه گفت: این فیلم روایتی از یک خانواده با مادر پیرشان است که مادر از نسل جذامیان مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد به شمار می‌آید و حالا با گذشت 60 سال از ساخت آن مستند، مقابل دوربین ما قرار گرفته است، در روزگار کنونی نیز این خانواده همچنان از سمت جامعه درگیر تبعات جذام مادر پیرشان است. مادری که جان دخترش به حال او وصل است و بار دراماتیک داستان را بر دوش می‌کشد.

این کارگردان ادامه داد: رهایی بین انسان‌ها و شنیدن داستان‌ها و حرف دل انسان‌ها برای من انگیزه‌ای در ساخت مستند است. برای ساخت این مستند موضوعی فراتر از ساخت یک مستند برای من رقم خورد. وقتی میان آدم‌هایی که با جذام درگیر بودند قدم گذاشتم و حدود یک سال و نیم همراه با گروه فیلمبرداری با آن‌ها زندگی کردیم و احساساتشان را درک کردیم، به دل پرغم و اندوه آن‌ها دل دادیم. در این میان با شعر فروغ فرخزاد «سهم من گردش حزن آلودی در باغ خاطره هاست.» عجین شدم.

او ادامه داد: سوژه این فیلم مستند از دل مستند «خانه سیاه است» منشا گرفته است. نگاه جامعه به شخصی که با جذام درگیر است و و پس از 60 سال مقابل دوربین می‌آید، چالش‌‌برانگیز بود. می‌دانستم برای روایت داستان این افراد باید در زندگی آن‌ها جاری باشم و با تمام وجود تلاش کردم مخاطب با دیدن این قصه با شخصیت داستان احساس هم‌‌ذات‌پنداری داشته باشد.

در میان جذامیان عشق و زیبایی دیدم

این کارگردان عنوان کرد: از طرفی دیگر نسبت به این‌که صدای این مادر را به درست‌ترین شکل به گوش مخاطب برسانم و تصویری اشتباهی در ذهن مخاطب شکل نگیرد، احساس مسئولیت داشتم، چراکه او به دلیل نازیبایی از جهان طرد شده بود اما من در میان آن‌ها تصویری جز عشق، زیبایی و زندگی ندیدم. «این خانه و جذام مادرم» تصویر انسانی است که دل پراز اندوهش از دنیا شکسته است و من می‌خواستم این تصویر نازیبایی را در ذهن مخاطب از یک فرد مبتلا به جذام به تصویر زیبایی برسانم.

این خانه و جذام مادرم
این خانه و جذام مادرم

نوید صادقی گفت: من سعی داشتم این داستان از تمامی مستندهای ساخته شده در همه ویژگی‌های شاخص متفاوت باشد و به صورت کلی بار دراماتیک این قصه در محتوا و روایت داستان، موسیقی، فیلم‌برداری و تدوین شکل گرفت.

او ادامه داد: شکل‌گیری ایده ساخت این مستند از یک احساس درونی منشا می‌گیرد. همیشه دنبال چشم‌اندازی بودم که بتواند یک زندگی واقعی پر از عشق را در قالب یک مستند به مخاطب نشان دهم. شریک شدن مخاطب با احساس اندوه نسل جذامیان در قالب یک مستند می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

نوید صادقی در پایان گفت: جایگاه سینمای مستند در ایران ظرفیت بسیاری برای بیان خلق تصاویر انسانی و عاشقانه دارد. سینمای مستند ایران در جهان حرف برای گفتن بسیار دارد.

سایر عوامل «این خانه و جذام مادرم» عبارت هستند از فیلمبردار: رامین بهلولی، تدوین: محمدامین مواساتی، صدابردار: امیرحسین رجبی، موسیقی: مجتبی سحرخیز، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین صادقی، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، مترجم: بونا الخاص، تایپوگرافی و طراحی پوستر: احسان رضازاده، حمید فراهانی.

 

این خانه و جذام مادرم
این خانه و جذام مادرم

بیشتر بخوانید:

با هوش مصنوعی به سراغ بازسازی فضای کرانه باختری رفتم

https://didhonar.ir/?p=71325