پلاتوهنر

ای.آر.رحمان در نشست تخصصی «موسیقی فیلم کوتاه» مطرح کرد؛

با ساخت موسیقی «محمد رسول الله» دین کاری‌ام را ادا کرده‌ام

ای.آر.رحمان استاد نشست تخصصی «موسیقی فیلم کوتاه» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است فیلم کوتاه از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است و نردبانی برای رسیدن به فیلم‌سازی بلند به شمار می‌رود.

به گزارش پلاتو هنر به نقل از ستاد خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱ – ۲۰» این رویداد در روز پنجم «درباره خیال» با موضوع «موسیقی فیلم کوتاه» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و با حضور ای.آر.رحمان سه‌شنبه ۱ آبان، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ای.آر.رحمان در ابتدای این نشست گفت: شما با دیدن فیلم‌های زیاد می‌توانید به موسیقی فیلم‌های خودتان برسید، موسیقی باعث می‌شود مخاطب همراه فیلم و کاراکتر و جهان شود. یک نکته‌ای که در کار من حائز اهمیت است این که اصلا دوست ندارم کار کلیشه‌ای انجام دهم و نمی‌خواهم وابسته باشم.

او افزود: یک فیلم واقعیت مجازی ساخته‌ام که بسیار برای من جذاب است و دوست دارم مجدد در این فضا فیلم بسازم.

ای.آر.رحمان در ادامه به اهمیت فیلم کوتاه در سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: من قبل از اینکه کار موسیقی فیلم انجام دهم، تیزرهای تبلیغاتی می‌ساختم و باعث شد من راحت‌تر و باتجربه‌تر وارد دنیای موسیقی فیلم شوم، این موضوع دقیقا برای فیلم کوتاه صدق می‌کند، شما زمانی که فیلم کوتاه می‌سازید پله‌هایی برای ورود به عرصه فیلم‌سازی بلند ایجاد می‌کنید.

او افزود: به موسیقی فیلم توجه کنید، اگر از بودجه خوبی برخوردار هستید حتما یک آهنگ‌ساز داشته باشید و اگر بودجه خوبی ندارید از نرم افزارهایی که نمونه‌سازها را دارند استفاده کنید و یا از هوش مصنوعی کمک بگیرید اما روش حرفه‌ای در این فضا کمک گرفتن از یک آهنگ‌ساز حرفه‌ای است.

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید هوش مصنوعی یا تکنولوژی‌ها می‌توانند جایگزین آدم‌ها در روند تولید فیلم باشند پاسخ داد: این تکنولوژی‌ها خیلی خوب هستند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید اما هر انسانی یک ویژگی خاص دارد و علاوه بر آن خلاقیت‌های فردی هر شخص می‌تواند گاهی بیشتر از این تکنولوژی به کمک شما بیاید.

ای.آر.رحمان تاکید کرد: به نظرم فیلم‌های کوتاه بسیار قابل احترام هستند چراکه دروازه‌ای برای ورود به عرصه فرهنگ و هنر می‌مانند.

او افزود: فیلم‌ها و موسیقی‌های ایرانی از اصالت خوبی برخوردارند و من در بین فیلم‌های ایرانی فیلم «لیلا» و «سنتوری» را بسیار دوست دارم.

از آنجایی که ای.آر.رحمان سازنده موسیقی «محمد رسول الله» است، در ادامه این نشست از او سوال شد که همکاری‌اش با مجید مجیدی در این فیلم به چه شکل بوده است؟

ای.آر.رحمان پاسخ داد: آقای مجیدی مانند اسطوره و قهرمان در هند شناخته شده‌اند و نه تنها از بعد کاری و فیلم‌سازی بلکه روش‌های درست برای درک یک فیلم را آموزش و به ما یاد دادند چطور یک فیلم خلاقانه بسازیم. زمانی که مجید مجیدی پیشنهاد داد تا آهنگ‌سازی «محمد رسول الله» را بر عهده بگیرم احساس کردم تمام رسالت کاری‌ام را ادا کرده‌ام.

او عنوان کرد: این فیلم برای من یک فرایند یادگیری داشت و در طول همکاری با آقای مجیدی، موسیقی‌ها و سبک‌های مختلف را برای ایشان ارسال می‌کردم و از ایشان نظر می‌خواستم.

آهنگ‌ساز فیلم «محمد رسول الله» در ادامه گفت: من یک مدرسه موسیقی ایجاد کردم و بچه‌هایی را که از پس هزینه‌های کلاس‌های موسیقی برنمی‌آیند، به این مدرسه دعوت می‌کنم و آن‌ها به شکل رایگان بورسیه می‌شوند و آهنگ‌سازی می‌کنند.

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

https://didhonar.ir/?p=71126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =