پلاتوهنر

مرتضی آقاجانی:

«گیاهخوار»؛ با محوریت تضاد و دورویی

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «گیاهخوار» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی آقاجانی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران به بخش استعدادهای نو چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اولین پخش و حضور رسمی فیلم کوتاه «گیاهخوار» محسوب می‌شود. به بهانه حضور این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، با مرتضی آقاجانی، نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

گیاهخوار
گیاهخوار

«گیاهخوار» با مظمنون جنایی و محوریت تضاد ساخته شده است

مرتضی آقاجانی درباره فیلم کوتاه «گیاهخوار» گفت: این فیلم در یک فضای جنایی با محوریت تضاد، تزویر و دورویی روایت می‌شود. داستان این فیلم درباره جوان ناشنوایی به نام صالح است که در کشتارگاه کار می‌کند که در آنجا با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و به خاطر ناشنوایی‌اش مورد سواستفاده‌ قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در حقیقت «گیاهخوار» این مفهوم را به مخاطب خود می‌رساند که یک انسان با باطن بد می‌تواند ظاهر شریف و زیبایی داشته باشد.

آقاجانی تصریح کرد: با توجه به مظمون فیلم سعی شده است فرم و فیلمبرداری در راستای مظمون تضاد و دورویی انجام شود. انتخاب اسم صالح برای شخصیت اصلی فیلم یکی از تضادهای این فیلم است و عنوان گیاهخوار با وجود اینکه فیلم در کشتارگاه فیلمبرداری شده است نمونه دیگری از تضاد فیلم کوتاه «گیاهخوار» محسوب می‌شود.

او ادامه داد: پالت رنگی در طراحی صحنه و لباس با وجود کنتراست بین رنگ‌های سبز و قرمز نیز از تضادهایی است که می‌توان در این فیلم کوتاه به آن اشاره کرد.

فیلمسازی، خود یک چالش است

این کارگردان توضیح داد: دنیا و فضایی که فیلم در آن روایت می‌شود، آدم‌ها و شخصیت‌های داستان همگی ویژگی دورویی را دارند که با توجه به منفعت خود در برخورد با افراد مختلف این ویژگی را نشان می‌دهند.

آقاجانی درباره پروسه تولید این فیلم گفت: فیلمبرداری «گیاهخوار» در طول 4 روز انجام شد. چالش من با این فیلم بعد از پروسه تولید و هنگام تدوین بود. پس از اینکه نسخه اولیه فیلم با بازخورد مثبتی رو به رو شد، به نتیجه رسیدیم تدوین فیلم را کمی تغییر بدهیم. به همین صورت جابه جایی سکانس‌ها و اضافه شدن یک سکانس به فیلم را به انجام رساندیم.

او ادامه داد: البته بهتر است بگویم فیلمسازی خود یک چالش است اما یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ساخت این فیلم کوتاه برای من که «گیاهخوار» اولین تجربه فیلمسازی‌ام محسوب می‌شد، نحوه ارتباط گرفتن با عوامل حرفه‌ای فیلم بود که در تلاش بودم این موقعیت را مدیریت کنم.

او افزود: تامین مالی فیلم کوتاه در عین حفظ کیفیت فنی فیلم بسیار دشوار است. احساس می‌کنم فیلمسازی در تهران به خاطر امکانات و تجهیزات بهتر نسبت به شهرستان‌ها راحت‌تر پیش می‌رود.

گیاهخوار
گیاهخوار

ویژگی شاخص «گیاهخوار»؛ جلوه‌های بصری

آقاجانی درباره شکل‌گیری ایده داستان فیلم کوتاه «گیاهخوار» گفت: به صورت کلی کتاب «اتاق قرمز» درباره فردی که به قتل‌های غیرمستقیم خود اعتراف می‌کند و اتفاقاتی که پیرامون من در زندگی شخصی‌ام پیش آمد باعث شکل‌گیری ایده این فیلم شد اما روزی یکی از دوستانم در خاطره‌ای درباره مردی صحبت کرد که با تظاهر به ناشنوایی، حس دلسوزی را در وجود مردم برانگیخته می‌کرد، این خاطره جرقه‌ای برای ساخت فیلم کوتاه «گیاهخوار» در ذهن من بود.

این کارگردان ادامه داد: درباره فضای فیلم هم می‌توان گفت به خاطر حضور اتفاقی من در یک یخچال زیر صفر صنعتی بود که احساس کردم این فضا می‌تواند سینمایی شکل بگیرد.

این هنرمند گفت: به هنگام ساخت این فیلم سعی داشتم «گیاهخوار» به عنوان یک مجموعه کیفیت مطلوبی داشته باشد اما جلوه‌های بصری در این مجموعه که از دیدگاه من غیرتکراری و غیرکلیشه‌ای است، بیشتر به دل من می‌نشیند.

مرتضی آقاجانی در پایان اظهار کرد: خلاصه‌گویی یک هنر به شمار می‌رود. هنرمندان و مخاطبان با فهم این موضوع به سینمای کوتاه اهمیت می‌دهند. بسیاری از کارگردانان مطرح دنیا که فیلم‌های بلند موفقی ساخته‌اند، با سینمای کوتاه فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردند و یا در کنار فیلم‌های بلند خود فیلم کوتاه هم ساخته‌اند. این موضوع نشانی از اهمیت سینمای کوتاه دارد. سینمای کوتاه یک مدیوم مستقل محسوب می‌شود و نه صرفا دریچه‌ای به سینمای بلند.

رضا یاوری، علی رضایی راد و فیاض حاجیلو بازیگران و نوید چهران، مهرداد رفیعی، سید مهدی موسوی، مرتضی بهرامی، مهدی رضایی، عبدالله امینی، مجید افشار، عرفان قوامی، مرتضی آقاجانی، حسین بهرامی، محمد قربانلو و سهراب کریمی سایر بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

عوامل فیلم کوتاه «گیاهخوار» عبارتنداز مشاور پروژه: سیدحمید کرمانی، نویسندگان: محمدرضا لطیفی و مرتضی آقاجانی، مجری طرح: آموزشگاه سینماگران مستقل، مدیر برنامه‌ریزی: حسین بهرامی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا بیات، مدیر صدابرداری: مهدی اسکندری، طراح گریم: فائزه خلفی، مدیر صحنه: مجید افشار، تدوین: مهدی اسکندری، مدیر تولید: محمد قربانلو، عکاس: امیرحسین تاران، منشی صحنه: نازیلا اخوندی، مدیر تدارکات: عبدالله امینی، گروه فیلمبرداری: بهروز رضازادگان، محمدرضا علی آبادی، رقیه سلیمی، مهدیس پورعسگری و محمد امین حبیبی، مجری گریم: مهدی حسینی، استوری برد: شیدا خطیبی، گروه صدا: عرفان قوامی، گروه کارگردانی: محمد قربانلو و حسین بهرامی، گروه تولید: محمدرضا سلیمانی و دانیال سلیمانی، جامه‌دار: مجید افشار.

 

گیاهخوار
گیاهخوار

بیشتر بخوانید:

فیلم کوتاه «گرانیت»؛ نمادی از قدرت زنانه

https://didhonar.ir/?p=70794