پلاتوهنر

نمایش «باغ شب‌ نمای ما» روایتی از زندگی و مرگ شاه قاجار

به گزارش پلاتوهنر؛ نمایش «باغ شب‌ نمای ما» اثر زنده یاد اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان تا 1 آبان در فرهنگسرای نیاوران سالن خلیج فارس روی صحنه است.

در نمایش «باغ شب نمای ما» که با زبانی کمدی به زندگی و مرگ ناصرالدین شاه قاجار می‌پردازد، بازیگران پیشکسوتی چون ایرج ‌راد، فرزانه ‌کابلی، عباس توفیقی و فرشید صمدی‌پور ایفای نقش می‌کنند. این نمایش از زندگی قبله عالم با اطرافیان، زن هایش و به ویژه «ملیجک» آغاز می‌شود و با مرگ شاه در حرم حضرت عبدالعظیم پایان می‌یابد.

نمایش «باغ شب نمای ما»
نمایش «باغ شب نمای ما»

این نمایشنامه که پیش از این 22 سال قبل توسط هادی مرزبان اجرا شده است، توسط خود او بازنویسی شده و به گفته وی چون مسائل امروز جامعه و 22 سال قبل با هم تفاوت دارند به همین دلیل تصمیم به تغییر این نمایشنامه گرفته است.

هادی مرزبان تا امروز بیش از 10 نمایشنامه اکبر رادی را روی صحنه برده است، این کارگردان درمورد دلیل پرداختن او به آثار رادی می‌گوید: فکر می‌کنم شاید 40 سال دیگر بگذرد و تازه ارزش آثار او مشخص شود. متاسفانه دانشجوها و نسل جوان ما خیلی کم آثار رادی را می‌شناسند و دلیل آن اساتید دانشگاهی هستند. دیالوگ‌های رادی همچون مینیاتورهایی است که هنرمندان اصفهانی می‌کشند، همچون کاشی‌های مسجد شاه است، انقدر که دقیق می‌نویسد.

در ادامه گزارش ویدئویی پلاتوهنر از نمایش «باغ شب نمای ما» نمایش و صحبت‌های کامل هادی مرزبان را تماشا کنید:

 

 

https://didhonar.ir/?p=70190