پلاتوهنر

عرفان پارساپور:

«شاگرد حکیم»؛ انتقال پیام خودباوری به کودک/ نزدیک به استاندارد جهانی

به گزارش پلاتو هنر، انیمیشن کوتاه «شاگرد حکیم» به نویسندگی و کارگردانی عرفان پارساپور و تهیه‌کنندگی زهرا منصوریه در فهرست فیلم‌های کوتاه پویانمایی راه‌یافته به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شد.

این انیمیشن کوتاه تاکنون در جشنواره‌های متعددی در سطح جهانی موفق حاضر شده است. به بهانه حضور انیمیشن کوتاه «شاگرد حکیم» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، با عرفان پارساپور، نویسنده و کارگردان و این انیمیشن گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

عرفان پارساپور متولد 1368 تهران، نویسنده و کارگردان و کارگردان هنری در عرصه فیلم کوتاه و انیمیشن است.

نویسندگی و کارگردانی فیلم انیمیشن کوتاه «ناقص»، فیلم داستانی کوتاه «نا کجا»، سابقه همکاری مطالعاتی و اجرایی با کمپانی دریم ورکز و انیماتورهای دیزنی در امور طراحی و فیلمنامه، تولید و کارگردانی چندین قسمت سریال و فیلم انیمیشن برای شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران، ایده‌پردازی، طراحی تولید و کارگردانی هنری کارهای تیزر و تبلیغاتی زنده، سابقه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترجمه کتاب تخصصی در حوزه سینما و انیمیشن از جمله کتاب «The Alchemy Of Animation» چاپ دیزنی، با نام «افسون انیمیشن» در ایران،  حضور و فعالیت در چندین برنامه آموزشی هنری در شبکه های تهران، جام جم و شبکه دو صدا و سیما از دیگر فعالیت‌های هنری عرفان پارساپور محسوب می‌شود.

شاگرد حکیم
شاگرد حکیم

«شاگرد حکیم»؛ روایت رابطه استاد شاگردی

عرفان پارساپور توضیح داد: انیمیشن کوتاه «شاگرد حکیم» به مدت 7 دقیقه، بدون دیالوگ در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است. داستان این انیمیشن روایت رابطه یک استاد و شاگرد است، استادی که گمان می‌کند نسبت به علم خود بسیار آگاه و دانا است و به شاگردش اجازه نمی‌دهد در فعالیت‌های آزمایشگاه دخالتی داشته باشد اما شاگرد مخفیانه مهم‌ترین دستاورد استاد را از خرابکاری نجات می‌دهد.

این کارگردان مطرح کرد: از دیدگاه من رابطه استاد شاگردی بسیار محترم است اما این جایگاه از نظر علمی قابل تغییر است. ارتباط استاد و شاگرد همیشه برای من چالش‌برانگیز بوده است. در فرآیند فیلمسازی با استادهای بزرگی در ارتباط بودم و بسیار از آن‌ها آموختم اما به مرور زمان دریافت کردم که با حفظ احترام در بسیاری از موارد یک دانش‌آموخته می‌تواند در جایگاه علمی از استاد خود پیشروی کند. قصد من هم در انیمیشن کوتاه «شاگرد حکیم» به نوعی انتقال پیام خودباوری به مخاطب (کودکان) بوده است.

پارساپور اظهار کرد: انیمیشن «شاگرد حکیم» جز انیمیشن‌های 2بعدی باکیفیت و مطلوب استاندارد جهانی در ژانر کودک محسوب می‌شود. در پروسه ساخت این انیمیشن سعی داشتم به خاطر حفظ کیفیت به آثار داخلی و تلویزیونی نزدیک نشوم. در همین جهت در بخش‌های مختلف در مورد نوع استایل و طراحی شخصیت‌ها بسیار تحقیق کردم.

خوش‌رنگ و لعاب/ اجتناب از ریتم کند

این هنرمند عنوان کرد: در روایت داستان انیمیشن «شاگرد حکیم» از ریتم کند اجتناب کردم و در مورد ویژگی‌های بصری سعی داشتم با فضای خوش‌رنگ و گرافیک خلاق کودک را با قصه درگیر کنم. موسیقی «شاگرد حکیم» به آهنگسازی مازیار یونسی (رهبر ارکسترآیسو) با تلفیق سازهای غربی و کمانچه ایرانی احساس موسیقی ایرانی و بین‌المللی را به مخاطب القا می‌کند که نسبت به آثار دیگر به نوعی جهش و پیشرفت در فضای انیمیشن محسوب می‌شود.

او ادامه داد: صداگذاری این انیمیشن توسط عرفان یزدی با ظرافت انجام شده است تا داستان بدون هیچ دیالوگی با اصوات غیرکلامی روایت شوند.

شاگرد حکیم
شاگرد حکیم

انیمیشن‌های سه‌بعدی در سینما فروش بیشتری دارند

این کارگردان تصریح کرد: امروزه در صنعت انیمیشن استایل‌ها به قدری درهم تنیده شده‌اند که تمایز انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی دشوار است اما اگر بررسی در بالاترین سطح برای مخاطب انجام شود، آثار سه‌بعدی علاوه بر عوامل انسانی به سخت‌افزار، موارد فنی و تکنیکال بیشتری تکیه دارد. تصاویر این نوع انیمیشن باید پردازش شوند که این تکنیک زمان‌بر است و به مراقبت فنی بیشتری نیازمند است. به همین خاطر انیمیشن دوبعدی به جهت سرعت تولید، بیشتر مورد شبکه‌های کودک توجه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: امروزه نمی‌توان گفت کدوم سبک از انیمیشن طرفدار بیشتری دارند، انیمیشن‌های سه‌بعدی در سینما فروش بیشتری دارند اما محصولات دوبعدی خلاقیت بیشتری در وجود مخاطب (کودک) برانگیخته می‌کنند.

عرفان پارساپور در پایان گفت: ساخت انیمیشن کوتاه در ایران نسبت به انیمیشن بلند چالش‌برانگیز و دشوارتر است. انیمیشن کوتاه در مدت زمان کوتاه‌تری بر جزییات بیشتری تمرکز دارد و گروهی که از پس انیمیشن کوتاه برمی‌آیند قدرت بیشتری در عرصه فیلمسازی ارائه می‌کنند. تاکنون بارها ساخت انیمیشن بلند به من پیشنهاد شده است اما به خاطر اینکه از سمت تهیه‌کنندگان درک درستی از کیفیت اثر و بازار انیمیشن، به خصوص بازار جهانی وجود نداشته است، ترجیح دادم فعلا به هر قیمتی انیمیشن سینمایی نسازم.

عوامل انیمیشن کوتاه «شاگرد حکیم» عبارتنداز نویسنده و کارگردان: عرفان پارساپور، تهیه‌کننده: زهرا منصوریه، پخش بین‌الملل: سارا کیوان (پارس پویا فیلم)، موسیقی: مازیار یونسی، طراح صدا: عرفان یزدی، طراح استوری بورد، سوپروایزر انیمیت و طراح افکت‌های دو بعدی: پژمان مالمیر، طراح کاراکتر و کارگردان هنری: مهدی موحد، ریگ: سمیرا کشاورزی، کامپوزیت و موشن: عرفان علیمحمدی، انیماتور: مریم جعفری، سپهر سهرابی، فاطمه حیدری و مجید رسولی، طراح بک گراند: مهدی موحد، غزاله باروتیان، محصول استودیو هاپ‌تونز.

شاگرد حکیم
شاگرد حکیم

بیشتر بخوانید:

آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران منتشر شد

پیشنهادهای دیدنیِ انیمیشن کوتاه در جهان

https://didhonar.ir/?p=69010