پلاتوهنر

صحرا اسدالهی:

دغدغه‌ی من در فیلمسازی، روابط پیچیده‌ی انسان‌ها است

چالش‌های فیلمسازی در سینمای کوتاه…

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «تاری» به کارگردانی صحرا اسدالهی، در فهرست فیلم‌های کوتاه داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه ملی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران معرفی شد.

این فیلم کوتاه تاکنون در جشنواره‌های متعددی در سطح جهانی موفق حاضر شده است و مسیری روشن پیش روی خود دارد.

به بهانه حضور فیلم کوتاه «تاری» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، با صحرا اسدالهی، نویسنده و کارگردان و حسن بیوک‌خان تهیه‌کننده این فیلم گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«تاری» دومین تجربه صحرا اسدالهی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در جایگاه کارگردانی است.

فیلمسازی
فیلمسازی

روایت انسانیت در فیلمسازی تمام شدنی نیست

صحرا اسدالهی درباره داستان این فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه «تاری» درمورد زنی است که به تازگی فرزند یک ساله خود را در تصادف از دست داده است و برای آسودگی خاطر شوهرش در لحظات پیش از مرگ، کودکی قرضی را به جای فرزند از دست رفته‌شان به همسرش نشان می‌دهد تا او را از عذاب وجدان از دست‌دادن فرزندشان رها کند.

این کارگردانِ جوان مطرح کرد: این فیلم کوتاه، مادری و روابط مادر و فرزند و انسانیت را روایت می‌کند. دغدغه‌ی من همواره در همه فیلم‌هایی که تا به امروز ساخته‌ام، روابط پیچیده بین انسان‌ها بوده است و باور دارم تا ابد این موضوع قابلیت پردازش دارد و تمام‌شدنی نیست.

او توضیح داد: پروسه ساخت و پیش تولید فیلم کوتاه «تاری» تقریبا سه هفته طول کشید که در این پروسه کودکان بسیاری را برای انتخاب نقش اصلی داستان دیدیم. تعامل و ارتباط با کودکان به خاطر شرایط سنی متفاوتی که دارند در طول ساخت، بزرگ‌ترین چالش من برای این فیلم کوتاه بود. بازسازی، تعدد لوکیشن‌ها و لوکیشن بیمارستان از دیگر چالش‌های این فیلم کوتاه بود که در کل با وجود عوامل حرفه‌ای سینما از نتیجه کار رضایت کافی دارم.

من عاشقِ فیلم کوتاه هستم…

اسدالهی تصریح کرد: من تجربه تولید فیلم مستند بلند را هم در کارنامه هنری خود دارم. به زودی اولین فیلم بلند داستانی‌ام را مقابل دوربین می‌برم اما این به این معنا نیست که دیگر فیلم کوتاه نسازم. فیلمسازی در سینمای کوتاه برای من بسیار جدی است. من در جایگاه بازیگری و کارگردانی عاشق فیلم کوتاه هستم، برای من این‌گونه نیست که از فیلم کوتاه عبور کنم تا بتوانم به این واسطه به فیلم بلند برسم و به سینمای کوتاه تنها به یک گذرگاه نگاه کنم.

این هنرمند افزود: سینمای کوتاه چالش‌های مربوط به خود را نظیر جذب سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده دارد، به این خاطر که بازگشت سرمایه در فیلم بلند وجود دارد اما در سینمای کوتاه کمتر بازگشت سرمایه اتفاق می‌افتد که خوشبختانه تهیه‌کننده «تاری» در این مسیر بسیار با ما همراه بودند.

صحرا اسدالهی در پایان گفت: من بسیار خوشحال هستم، فیلم کوتاه «تاری» حضور دارد. همیشه این موضوع برای من حائز اهمیت بوده است که فیلم من پیش از حضور در هر جشنواره جهانی، در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده شود.

 

بازگشت سرمایه، بزرگ‌ترین ترس تهیه‌کننده فیلم کوتاه است…

حسن بیوک‌خان درباره گفت: یکی از معیارها و دغدغه‌های من برای انتخاب یک فیلمنامه، پرداختن به مسائل روز اجتماعی و به تصویر کشیدن این موضوع در قالب فیلم کوتاه است. «تاری» هم یک فیلم اجتماعی جهان شمول، روایتگر چالش‌هایی است که زنان در پیش روی زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

بیوک‌خان عنوان کرد: «تاری» دومین تجربه من در زمینه تهیه‌کنندگی است، به صورتی که پیش از آن با محیط فیلم کوتاه آشنایی نداشتم و ترس بازگشت سرمایه تاحدودی همراه من بود که خوشبختانه با کارگردانی خوب صحرا اسدالهی و حضور موفق فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی، کمی از ترس من را از بازگشت سرمایه برطرف کرده است.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: فیلم کوتاه در سینمای ایران به خاطر اینکه هنوز جایگاهی از نظر عموم مردم ندارد و استقبال قابل توجهی از این سینما به هنگام اکران نمی‌شود، بازگشت سرمایه بزرگ‌ترین ترس تهیه‌کننده فیلم کوتاه می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر سینمای کوتاه توانسته جایگاه ویژه خود را به دلیل حضور سینماگران مستقل پیدا کند.

حسن بیوک‌خان در پایان گفت: از تمامی عوامل فیلم در پشت صحنه، بازیگران و کادر فنی که در ساخت فیلم کوتاه «تاری» مرا یاری کرده‌اند، به صورت ویژه تشکر می‌کنم و از مردم و مخاطبان درخواست می‌کنم که به سمت فیلم کوتاه قدمی بردارند تا سرمایه‌گذاران بیشتری به سینمای کوتاه ورود پیدا کنند و در آینده شاهد فیلم‌های کوتاه موفق‌تری در سینماها باشیم.

صحرا اسدالهی، رزمریم کاظمی، حامد مصباحی، دلوین محمدی، سمیه ثابت‌نیا، پریسا عسگری و وحید نعمت‌الله بازیگرانی هستند که در «تاری» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل فیلم کوتاه «تاری» عبارتنداز کارگردان: صحرا اسدالهی، تهیه‌کننده: حسن بیوک‌خان، مجری طرح و سرمایه‌گذار: شبنم شکروی، جانشین تهیه: سید محمد رضوی، نویسنده: رضا فخار، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، مشاور کارگردان و طراح لباس: عاطفه صالحی، طراح صحنه: وحید نعمت‌الله، صدا بردار و طراحی و ترکیب صدا: سامان شهامت، تدوین: جعفر مطلبی‌پور، دستیار اول و برنامه ریز: سام بیات، مدیرتولید:  محسن جهان پناه، طراح گریم: نوشین خلج، عکاسان: محمد صادق زرجویان، امیرعلی سیدجلالی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، منشی صحنه: صفورا برسان طراح پوستر: محمدصادق زرجویان، پخش بین‌الملل: نشاط باقری.

در ادامه بیننده بخشی از گفتگوی پلاتو هنر با صحرا اسدالهی باشید:

بیشتر بخوانید:

در آستانه دوره چهل‌ویکم؛ فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران معرفی شدند

https://didhonar.ir/?p=68484