پلاتوهنر

فیلم های اجتماعی سعید روستایی

به گزارش پلاتو هنر، فیلم‌ اجتماعی بیانگر تضاد‌های افراد با جامعه و درگیری‌های افراد با اجتماع است. فیلم های اجتماعی سعید روستایی، نمونه‌‌ی بارز از این ژانر محسوب می‌شود. سعید روستایی یکی از کارگردان‌های مطرح سینمای اجتماعی ایران است که به دلیل نگاه ویژه‌اش به مسائل اجتماعی، درام و اقتصادی یکی از کارگردانان موفق در حوزه فیلم‌‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

فیلم‌های اجتماعی معمولا روایتگر مسائل اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، حقوق زنان، انسانیت، یک معضل و یک رخداد اجتماعی و حاشیه‌های زندگی و خانوادگی است اما نمی‌توان اجتماعی بودن یک موضوع را تبدیل به ژانر یا گونه سینمایی کرد.

فیلم‌‌های سعید روستایی معمولاً حول محور شخصیت‌های پیچیده‌ای می‌چرخند که در تلاش برای غلبه بر مشکلات هستند و این ویژگی به آثار این کارگردان عمق و تأثیرگذاری بیشتری می‌بخشد. این کارگردان به درستی دغدغه‌اش را نسبت به جامعه و افراد در فیلم‌هایش به تصویر می‌کشد.

سعید روستایی در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در حوزه فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و هم‌اکنون در حوزه فیلم‌های‌ بلند به کار خود ادامه می‌دهد. این کارگردان برجسته، در سی‌وهفتمین جشنواره فجر، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران شد. او توانست جایزه «فیبرشی» در جشنواره کن ۲۰۲۲ را بدست بیاورد که برای اولین بار یک فیلم ایرانی به این جشنواره راه یافته بود.

نقطه اشتراک اکثر فیلم‌های سعید روستایی اجتماعی بودن آثار این کارگردان است. در ادامه به فیلم‌ های اجتماعی سعید روستایی نگاهی می‌اندازیم.

فیلم های اجتماعی سعید روستایی/ «ابد و یک روز»

یکی از بهترین فیلم‌ های اجتماعی سعید روستایی، «ابد و یک روز» محصول سال ۱۳۹۴ محسوب می‌شود. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی، ریما رامین فر و مهدی قربانی از بازیگران مهم این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «خانواده‌ای درگیر مشکلاتی چون اعتیاد، فقر، بیکاری هستند و روابط عاطفی میان اعضای خانواده شکننده است. سمیه دختر خانواده به دنبال رهایی از این مشکلات است. داستان‌هایی که در حول محور خواستگاری از سمیه شکل می‌گیرد، اتفاقاتی در خانواده رقم می‌زند که…»

در این فیلم، سعید روستایی موفق شده است واقعیت را همانند یک آینه صیقلی بازتاب دهد، به گونه‌ای که با تمام وجود قابل درک باشد. این کارگردان حقیقت زندگی را با شوخی‌هایی تلفیق کرده است که برای لحظاتی لبخند را به صورت مخاطب می‌آورد و قصه از حالت یکنواختی خارج می‌شود. در عین حال به موضوعاتی که به نظر می‌رسد اهمیت چندانی ندارد، بیش از حد پرداخته شده است، در صورتی که می‌توانست به بدنه اصلی داستان تمرکز بیشتری داشته باشد.

فیلم سینمایی «ابد و یک روز» نحوه زیست یک خانواده فقیر را به تصویر می‌کشد که چگونه می‌توان در برابر مشکلات ایستادگی کرد و به یکدیگر در محیط یک خانواده تکیه کرد.

فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در کنار جوایز بین‌المللی متعددی، در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، موفق به دریافت جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین چهره‌پردازی، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین فیلم و کارگردانی در بخش نگاه شده است.

 

فیلم های اجتماعی سعید روستایی
فیلم های اجتماعی سعید روستایی

فیلم های اجتماعی سعید روستایی/ «برادران لیلا»

فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید روستایی و جواد نوروز بیگی در سال ۱۴۰۱ به اکران رسید. سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، مهدی حسینی‌نیا، نیره فراهانی و فرهاد اصلانی از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «زنی به نام لیلا در سن چهل سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و ۴ برادرش کرده است. خانواده‌ای که در شرایط تحریم ایران دائما در حال بحث و زیر فشار قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند که خرج زندگی خود را دربیاورند، در این شرایط لیلا نقشه‌ای می‌چیند…»

سعید روستایی در «برادران لیلا»، به خوبی توانست شکاف نسلی را به نمایش بگذارد. این کارگردان نه تنها قادر بوده است که فقر اقتصادی را در این فیلم به نمایش بگذارد، بلکه به زیبایی، فقر فرهنگی را به تصویر بکشد. این فیلم حواشی بسیاری را به همراه داشت و با نقدهای زیادی هم مواجه شد و بنا بر دلایلی مجوز اکران در سینماهای ایران را نگرفت.

فیلم سینمایی «برادران لیلا» تا امروز موفق شده است در جشنواره کن ۲۰۲۲ نامزدی نخل طلا، جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم و جایزه شهروندی را دریافت کند. از نظر عده‌ای از افراد این اثر روستایی، به خاطر تنش‌های خانواده در جامعه، یک فیلم خانوادگی محسوب نمی‌شود.

فیلم های اجتماعی سعید روستایی
فیلم های اجتماعی سعید روستایی

فیلم های اجتماعی سعید روستایی/ «متری شیش و نیم»

فیلم‌ سینمایی «متری شیش و نیم»، یکی دیگر از فیلم های اجتماعی سعید روستایی است که در سال ۱۳۹۷ در سینماهای سراسر کشور به نمایش گذاشته شد. پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار بازیگران نقش اصلی این فیلم سینمای هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «یک افسر پلیس مبارزه به نام صمد که فرماندهی یک تیم مبارزه با مواد مخدر را به عهده دارد. فرزند یکی از اعضای این تیم پلیسی، توسط خلافکاران تحت امر یک فروشنده ماده مخدر شیشه در پایتخت به نام ناصر خاکزاد ربوده شده است و بعد هم به صورت دلخراشی به قتل می‌رسد. به همین دلیل، صمد و اعضای تیم پلیس مواد مخدر تشنه پیدا کردن خاکزاد هستند. و این روزها هر کسی که توسط تیم آنها دستگیر می‌شود، یک سرش به خاکزاد گره می‌خورد…»

«متری شیش و نیم» یکی از بهترین فیلم‌های ژانر پلیسی در کشور ما محسوب می‌شود که در نیمه اول داستان هنر کارگردانی به چشم می‌خورد. در این فیلمِ سعید روستایی، با پرنگ شدن شخصیت ناصر خاکزاد، بازیگر نقش منفی داستان در نیمه دوم فیلم مواجه هستیم که تفکر و تامل بسیاری را با خود به همراه دارد.

این اثر سینمایی به گونه‌ای ساخته شده است که تمامی حواس بیننده را به خود جلب کرده است و باعث خستگی مخاطب نمی‌شود اما شخصیت‌پردازی در این فیلم سینمایی آنچنان دیده نمی‌شود.

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» موفق شده است در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین تدوین، بهترین صدابرداری، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کند، همچنین جوایز بسیاری در نوزدهمین دوره جشنواره حافظ، بیست‌ویکمین دوره جشن خانه سینما، جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، جشنواره فیلم زوریخ، جشنواره بوردو و جشنواره بین‌المللی فیلم هنرهای رزمی و اکشن چونگ جو بدست آورده است.

فیلم های اجتماعی سعید روستایی
فیلم های اجتماعی سعید روستایی

بیشتر بخوانید:

معرفی پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در تابستان 1403

https://didhonar.ir/?p=68089